Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.02.2008, 21:18
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

HJ:n takapuskurin teko


Seuraavaksi on ohjelmassa HJ:n takapuskurin tekeminen, kun se alkuperäinen peltilärpäke oli umpisolmussa. Vanhat käikäleet on poistettu, ja nyt kaivattaisi erilaisia vinkkejä ja kuvia muiden toteutuksista.

Koria on korotettu 50mm ja tässä vaiheessa en lähde takarunkoa nostamaan ylemmäs, vaikka tällä maavaraa lisää saisikin. Eli nyt tehdään orkkispaikalle kestävä puskuri. Vetokoukku on irroitettava (yleensä irti) ja tulee kiinni takarunkoon neljästä eri kohdasta.

Työvalot on tarkoitus laittaa korin ja rungon väliin, jonne ne hyvin sopisivat. En ajatellut niitä suojailla kummemmin, koska eivät ole se takimmaisin osa.
Myös vetolenkit oli tarkoitus tehdä kiinteät puskuriin.

Vaihtoehdot:

1. Runkopalkkien välissä oleva osa 100x40x3 mm palkkia, ja reunat (n 30cm per puoli) käännetään yläviistoon. Voisi vielä tehdä tunkille paikat niihin viistoon meneviin osiin. Puskuri olisi irtonainen ja pultattaisiin alkuperäisiin niittien reikiin kuudella esim M10 pultilla. Tulee siis kokonaisuudessaan rungon takapuolelle.
huonoa: peräylitys kasvaisi n 30mm orkkikseen nähden, tuskin kovin kaunis...
hyvää: helppo ja nopea tehdä, helppo irroittaa, suojaa korin takaosaa, vetokoukkua ei tartte modata

2. Muuten samanlainen, mutta esim 120x40x3 u-palkkia, joka tulee rungon päälle. Pulttaamalla kiinni.
huonoa: vetokoukun kiinnitys vaikeutuu, paskaa jää aina sinne väliin, ei suojaa korin takaosaa samalla lailla (vähemmän peräylitystä), ei yhtä tukeva
hyvää: peräylitys ei kasva, siistimmän näköinen

3. Takarungosta sipaisee rälläkällä n 5 cm pois kokonaan (eli koko takapoikittaispalkki mäkeen) ja tilalle hitsataan samaisesta 100x40x3 palkista puskuri.
hyvää: varmasti tukeva
huonoa: paljon työtä, myös vetokoukku pitää modata


Optiona olisi kaikkiin noihin vielä mahdollista tehdä takasivuhelmojen alle tukipalkit. Eli puskuri jatkuisikin takarenkaisiin asti. Näitä on monessa vehkeessä näkynyt.
hyvää: suojaisi helmoja, lisää tunkkauspaikkoja, suojaisi hieman tankin täyttöputkea
huonoa: lisää työtä, ei välttämättä suurtakaan hyötyä (takahelmat on jo 10 cm alkuper korkeammalla eivätkä ole kertaakaan saaneet osumaa, vielä)

Tässä kun pähkäilee, niin olisin ehkä kääntymässä vaihtoehto yhden kannalle ja ilman noita helmojen alla olevia palkkeja. Tekisi vain puskuriin kunnon tunkkauspaikat.

Kommentteja??? Kuvia???

HJ 60 -82, 12H-T

__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Coiloverien teko?? Joakim1 Tekniikka & Jutustelu 2 21.02.2008 11:43
O: wrangler vetokoukku ja takapuskurin muoviosta O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 06.12.2007 12:00
O:Samurain takapuskurin päädyt blomi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.09.2007 21:24
O: Patrol GR takapuskurin kulmapala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.08.2007 13:37
Hyvä teko bono Jokes 0 08.10.2002 11:45


Sivu luotu: 05:46 (GMT +2).