
01.08.2007, 11:11
|
|
Lainaus:
quote:
Nyt tulee ensimmäisenä mieleen, että puhutaan muutamista säännöistä, jotka Nallea kovin kiehtois, mutta jotka samalla närästävät joitakuita toisia..
En ole liiemmin tutustunut (hullunlailla) SuunnistusCupin sääntöviidakkoon.. Mitä nyt olen lueskellut eri sarjojen vaatimukset, sekä sen, että tiellä liikuttaessa tulee noudattaa tieliikennelakia.. Muistaakseni, olikohan lie maastoliikennelaissa, sanotaan, että maastossa liikuttaessa on olemassa sensorttinen varovaisuus- ja huolellisuusvelvoite, jonka mukaan maastossa(kin) tulee kuljettajan huolehtia siitä, että kelleen ei mitään käy. Tätä pykälää muistaakseni sovelletaan silloin, kun jollekin jotain hassua tuolla maastossa käy. Eli vastuunkantaja löytyy aivan varmasti, ts. omalla vastuulla siellä ei liikuta, vaan joku todennäköisesti joutuu vastuuseen siitä, jos joku auton alle itsensä loukkaa. Tämä joku vaan hyvin usein on kuljettaja, joka turma-autoa luotsaa.
Nyt kuuluukin kysymys, että mitä pahaa siinä voi olla, jos sääntöihin laitetaan sellainen lisäys, joka mahdollisesti voi estää ainakin auton korin ulkopuolella tapahtuvan roikkumisen auton liikkuessa ja tätäkautta lipsahdukset ja luiskahdukset ja mahdollisesti pahat vahingot. Joissain tähänkin vastausketjuun vastanneiden teksteissä pystyy hyvin helposti lukemaan rivien välistä sen, että kaikki uudet säännöt, jotka kenties voivat tätä hienoa lajia rajoittaa, ovat perseestä. Tällaisille murehtijoille voin kyllä todeta, että HERÄTKÄÄ JO!!!
Tämä laji ei enää ole vain muutamien henkilöiden etuoikeus, vaan harrastajakunnan lisääntyessä myös porukka on lisääntynyt ja sitä myötä yhä useampi on ottanut lajin omakseen. Onko siinä nyt niin paljon pahaa, jos jotkut meistä tahtovat tämän lajin kehittyvän sellaiseen suuntaan, että esimerkiksi vuosi sitten ajetussa eräässä suunnistuskilpailussa ei ulkomaalaisen offia harrastavan ja siitä työkseen rahaa repivän tarvisi enää pyörittää päätään, katsoessaan tätä meidän touhua. Toki ollaan väsyneitä 23h vinssauksen jälkeen, mutta tarviiko siinä silti ehdointahdoin jättää aivot narikkaan? Kyseisessä tilanteessa joku valopää kiskoi kuormitetusta vinssivaijerista ikäänkuin yrittäen irroittaa vinssaavaa autoa omalla tempomisellaan. Noh, voihan sekin auttaa, kun oikein rimpuilee, mutta voivoi, jos se sinkki olis katkennut.. Eikä voida ajatella, että "omalla vastuullanihan minä..." Totuus on se, että jos jalka hajoaa tai sormi murtuu, niin varmasti ollaan vaukuutusyhtiöltä jotain vailla. Eli se on muiltakin pois. Samoin, kun se on pois kilpailua järjetävältä taholta, jos joku loukkaantuu. Autokuskin ja mahdollisen hengissäselvinneen loukkaantuneen lisäksi sinne kuulustelurinkiin liittyy myös kilpailun johtaja, sekä varmuudella mahdollinen rastivalvoja. Ja mitäpä luulette, heltiääkö moisen tapauksen jälkeen lupia enää kovin helposti?
|
No, tottahan se on, että holhoamalla maailma on parempi paikka. Ja tapaturma vakuutustakaan ei oo vielä keksitty. Se vaan kovin ihmetyttää, että miten ei niinkin vaarallista lajia, kun sivuvaunu enduroa ole jo kokonaan lopetettu ja sitähän ajetaan vaan MM tasolla.
KENENKÖHÄN OIS AIKA HERÄTÄ ????
Note! This message was posted anonymously!
|