Ei ossoo, tahi mittari rikki.
Eli löytyi nurkista mallia edullinen virtamittari autoon, varmaan joskus Biltemasta tms. hankittu. Pienen tuumailun jälkeen päätin kytkeä sen laturin päähän tulevan paksuhkon johdon väliin sarjaan. Tällöinhän se näyttäisi, että monellako ampeerilla laturi lataa ~ auton käyttämä virta, eikös niin? Oletettavasti kaapeli menee suoraan akulle.
Noh, wanhoista käynnistyskaapeleista tein kunnon kaapelin ja mittari paikoilleen. Perjantain kunniaksi mittari ei värähdäkään, mutta ainakin mittarivalojen perusteella laturi lataa. Jännite kulkee ainakin, mutta Fluken yleismittarissa ei ole kuin 2A tasavirtapuoli, niin ei kehtaa sitä polttaa.
- Onkos tässä nyt kytkentävirhe tms.?
- Mittarissa on vain 2 napaa, ja jos johdot olisivat olleet "väärin päin", niin silloinhan se olisi näyttänyt oikein, mutta miinusta.
Autohan on L300 eli Pajeron tekniikalla hyvin pitkälti. Laturista lähtee myös 2 muuta johtoa, mutta nehän lienevät merkkivaloa yms. varten? Lataussäädinkin taitaa olla laturin sisällä, joten tasavirtaahan sieltä pitäisi tulla. Ohjeessa ei puhuttu kuin Ameeriikan ihmeistä
* Miten niin ei pääse..? *