Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Linkit muihin palveluihin > Elävä Arkisto > Technology / Motoring / Computers > Software
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Software Operating systems, Applications, Drivers, Cracks, Tools, Browsers

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.12.2003, 14:32
vah:n Avatar
vah vah ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.02
Sijainti: Internet
Viestit: 357
Perusasetus

IE Only -webbisivut


Mitähän idea on tehdä yrityksen kotisivuille selaintarkistus, joka estää viatonta potenttiaalista asiakasta pääsemästä sivuille. Yksityisen P3310n kotisivutekeleellä sen vielä jotenkin ymmärtää, kun hän vain luulee olevansa fixu, eikä tiedä että maailmassa on n kpl muitakin selaimia. Kuitenkin epäilen, että vähintään 95% tälläisen tarkistuksen tekevistä sivuista todellisuudessa toimisivat varsin hyvin, ellei täydellisesti, myös useimmilla vaihtoehtoselaimilla. Asiaa tietysti vielä pahentaa se, että koska käytän varsin usein myös vaihtoehtokäyttöjärjestelmää, ei IE:tä edes ole mahdollista käyttää. Jos nyt haluaa erään yrityksen valmistamaa selainta välttämättä ilmaiseksi mainostaa, niin voihan sivuille laittaa ilmoituksen, että sivut eivät välttämättä toimi oikein muilla kuin tällä tietyllä selaimella.

Kyllähän selaimen saa niin halutessaan valehtelemaan omasta identiteetistään, mutta silloin taas vääristää webissä tehtäviä tutkimuksia siitä, mitä selainta ihmiset käyttävät. Olen ylpeä vaihtoehtoselainten käyttäjä ja haluan, että muutkin tietävät minun käyttävän muuta selainta kuin IE:tä! Lisäksi mikäli tämä valehteleminen olisi yleinen tapa, on vaarana, että sivujen ylläpitäjät/tekijät väärin perustein olettaisivat kaikkien sivuilla vierailijoiden käyttävät samaa selainta ja "optimoisivat" sivut niin, että ne oikeastikin käyttäisivät IE-spesifisiä "ominaisuuksia" siinä määrin, että sivuilla olevaan tietoon ei enää pääsisi muilla selaimilla käsiksi. Valitettavasti tälläisia IE-optimoitujakin sivuja tulee vielä vastaa, mutta olen kuitenkin ollut havaitsevinani jonkin asteista parantumista tilanteessa.

Myönnän, että olen itsekin tehnyt IE-spesifisiä sivuja (pitäen kuitenkin rinnalla millä tahansa selaimella toimivia sivuja), ainakin IE5:n aikoihin, mutta tämä loppui siihen, kun nämä "hienot" ominaisuudet eivät sitten enää IE6:ssa toimineetkaan (ainakaan samalla tavalla.) Samaan aikaan Mozilla-projektin selaimet olivat kypsyneet sille asteelle, että oli tullu ajankohtaiseksi vaihtaa vanhasta Netscapesta Mozillaan, ja Mozillalle pystyikin jo tekemään "standardien" mukaisia sivuja, jotka näyttivät nätiltä yms. IE:hen täysin toimivaa tukea W3:n määrityksille taitaa olla turha ikinä edes toivoa. Nykyisin teen kyllä sivut ensisijaisesti Mozilla-perheen sivuille, mutta toki kokeilen, että ne toimivat riittävän hyvin myös IE:ssä.

Ja ennen kuin joku ehtii replytä niin tiedän kyllä, että yli 90% ihmisistä käyttää IE:tä. Mutta miksi ketään pitäisi silti pakottaa sitä käyttämään?

-vah

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 10:44 (GMT +2).