Tuon vinssitestiketjun myötä ilmeni selvästi tarvetta selvittää miten köydet ovat kiinni koukuissa, koska kiinnitykset ovat selvästi heikoimpia kohtia.
Jos jonkunlaisia selkeitä kuvioita ilmenee esim. lujimman kiinnityksen suhteen, voin tehdä vetokokeita eri köysillä em. tietoa hyödyntämällä, tällöin ei tuhraannu resursseja parhaan/toimivan kiinnityksen selvittämiseksi.
Aluksi tein tosiaan laboratorion henkilökunnan ohjeiden mukaan, ja liimasin köydet teräsholkkeihin, jotka sitten litistin. Näin olisi pitänyt syntyä köyden suuntainen, luja kiinnitys jonka saa helposti vetokoneen leukoihin, mutta kun sitten pääsin kokeilemaan alkoi naru epokseineen liukua irti holkista n. kahden tonnin voimalla.
Tähän ketjuun voi siis laittaa kuvia ja kertomuksia (omia ja maailmalta) siitä, kuinka se koukku on solmittu tai spleissattu tai ommeltu köyden päähän. Etenkin käytännön kokemuksia toimivista ratkaisuista haetaan, searchilla löytyi monta ketjua köysistä mutta ei yhtään joka suoraan käsitteli koukun pään kiinnitystä.
Tässä esimerkki "kaupasta ostetusta" narusta ja siinä valmiina olleesta kiinnityksestä, köyttä on vain pujotettu itsensä sisään ja lenkki suojattu tuollaisella sukalla:
Onko käytännössä havaittu hyötyä esimerkiksi tällaisesta, että kiepautetaan tuo silmukka vielä kaksin kerroin (koukun/sakkelin virkaa toimittaa tässä kynä):
Edited by - JF on 04/05/2006 10:21:40