Karkea vastaus tuohon dieselin ahtamisasetteluun: mekaaninen ahdin/Turboahdin kysymykseen: mekaanisella ahtimella saadaan voimaa HETI ja jopa ALLE tyhjäkäyntikierrosluvun, kun taasen turbolla vasta vähän korkeammilla kierroksilla ja hetken myöhemmin.
Ja toisaalta: mekaaninen ahdin vaatii jatkuvassa ajossa (mikäli ei kytkintä tms.) osansa polttoaineesta jolloin kulutus nousee, turbo toimii taasen pintakaasulla "lähes häviöttömästi" jolloin kulutus maltillinen.
Bensakoneissa tilanne taasen on aikalailla eri, sillä osakuormituksilla imusarjan alipaine muuttaa jokseenkin kaikkea?
Omat kokemukset turboista rajoittuu dieseleihin, mm.hj-61(on muuten huomattavasti huonompi vedättää alle tyhjäkäynnin tai sitten tasaista vetoa (liukkaalla) 750rpm-3500rpm kuin hj-60
Dieseleitä on muuten sarjatuotantona varustettu sekä mekaanisella-,että turboahtimella silloin kun pienestä tilavuudesta pitää saada sekä tehoa että alavääntöä (venemoottori volvo penta 300edc) 3.6litraa 285 hevosvoimaa 3800 rpm ja 57 kg/m 3300 rpm "saastekone".
Alakierrosvääntö on myös todella "huomattava" .
Mekaaninen ahdin on muistaakseni varustettu sähköisellä kytkimellä joka kytkee ahtimen "irti" jossain 2000 rpm seutuvilla.
Note! This message was posted anonymously!
|