Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.02.2006, 13:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Auton perä kulmavaihteena?


Sarjassa pellepeloton-projekteja...

Minkähän verran joku auton perämurikka mahtaa kestää käyttöä kulmavaihteena sillä tapaa, että diffi olisi avoin ja toinen vetoakseli kiinni ulkopuolelta? Korkkaako pikkurattaat nopeasti?

Pitäisi tehdä isohkoon halkosirkkeliin 15-20hv teholle max. 600 1/min kierrosnopeudelle 90 asteen kääntö, eikä painon kanssa olisi niin tarkkaa. Siihen sopisi (ainakin periaatteessa) melko kätevästi joku erillisjousitetun takavetoisen henkilöauton perä. Miksei IFS-keulaisen nelivedon etumurikka tai joku kapea maasturin jäykkä taka-akselikin kävisi, vaikka Suskan.

Hitsilukolla saisi vaihteen kestopuolen kuntoon, mutta sille toiselle vetarille olisi tarve jonkinlaisen sulakkeen muodossa, eli ylikuormalla se laukeaisi pyörimän vapaasti, jolloin diffin läpi välittyvä teho putoaisi siksi lähes nollaan. Voiman "kulkusuunnalla" voisi vaikuttaa välitykseen (vetarista kardaanin laippaan päin tai päinvastoin).

Onkohan ajatus ihan susi jo syntyessään?


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
auton jatkaminen upi7 Tekniikka & Jutustelu 3 11.10.2006 12:53
Auton myynnistä.... jakenbj Chit-Chat 6 25.02.2006 11:13
Auton väri Tekniikka & Jutustelu 15 02.02.2006 20:56
auton maalaus Tekniikka & Jutustelu 3 26.01.2005 12:46
Auton nosto. MakeH Chit-Chat 11 17.01.2005 12:44


Sivu luotu: 18:21 (GMT +2).