Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 02.10.2005, 10:22
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

Hitto kun ei toi lainaus toimi!

Tuosta moottorin jälkikäytöstä voi olla montaa mieltä, mutta auton normaali käytössä esim. kaupunki pyörittelyssä mielestäni jälkikäyttö on varmuuden ylimääräistä maksimointia, jopa liioittelua. Mutta jos haluaa näin tehdä, ei se pahasta ole. Tilanne on toinen jos olet kiihdytellyt useita peräkkäisiä kertoja poljin lattiassa ja ajat välittömästi parkkiin. Tai vedät kärryä. Normaali käyttö ja sammutus tuskin on kansiongelmien aiheuttaja. Tässä voisi vielä kirjoittaa vaikka miten pitkälti moniko kansiongelma olisi ollut vältettävissä moottorin käyttäytymistä seuraamalla. Kannentiiviste kun alkaa useinmiten oirelemaan ensin...

Lämmityskäyttö tai "varovaisempi käyttö kylmänä" on enemmän asiaa jokapäiväisessä käytössä. Itse pienempiä dieseleitä ajelen suuremmin kuormittamatta jonkun hetken ja kunnes lämpömittari on lähtenyt liikenteeseen niin sitten vasta kiusaan kunnolla. Talvella laitan koneen pyörimään reilua tyhjäkäyntiä ennen kun alan luuttuamaan lumia ikkunoilta ja katolta. Isot (6,0-40,0l) koneet on toinen juttu, mutta niin on toiminta välyksestkin.

Polttoaine suodattimien vaihdossa ei kannata tinkiä, ovat halpoja ja aiheuttavat paljon huolta ollessaan tukossa. Esim. Catepillarin 3406 dieselistä (6-syl, joku 14l?) kaadettu tankkiin paskaa, suodattimet muutaman kymmennen käyttötunnin kuluttua tukossa ja kone alkaa röpöttämään ja savuamaan, loppuu polttoaineen saanti. Suodattimien vaihto, tilanne hetken normaali. Loppujen lopuksi 6 kpl pumppusuutin yksiköitä vaihtoon että käynti on normaalia. Imi vain aavistuksen verran suodattimesta paskaa läpi ja suuttimet alkoivat jumimaan. Eikä se suuttimien hinta mutta seisova murska-asema...

Itse olen kiertänyt useita kymmeniä suodattimia vain näppitiukkuuteen eikä nuo ole ongelmia aiheuttaneet. Öljyä ennemin reilusti kuin liian vähän tiivisteeseen. Liika ei ole niinkään pahasta mutta kuiva tiiviste aiheuttaa ongelmia myöhemmin...

Satunnaisesti 2-T öljyä loraus tankkiin, polttoaine järjestelmä tykkää. Siitä oli oma topicci joskus.

Maksaako öljynsuodatin niin monta euroa että sitä ei kannattaisi vaihtaa samalla kun öljyjä? Jos ei, joku varmaan esittää sen asian euroina, siihen asti vaihdetaan se joka kerta.

En ole diesel asentaja, ainostaan vankkumaton käyttäjä. Jokainen saa kyseenalaistaa em. teksiä, ne vaan omakohtaisia kokeumksia.


EDIT: Suodatin asiaan JiiPee:n komenttiin tuskin kellään on mitään lisäämistä. Ja öljy juttuunkin yhdyn täysin.

Edited by - VMK on 02/10/2005 11:26:42
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mog tietoutta kaivataan( kuvia lisätty) Superlite 27 Tekniikka & Jutustelu 11 10.11.2007 20:30
Pajero tietoutta kaivataan..! Tebster Tekniikka & Jutustelu 1 08.01.2007 20:42
Hinta tietoutta... Nemi Linkit 7 24.03.2006 17:37
Tietoutta Amsterdamista? Donut Chit-Chat 6 31.10.2005 07:46
Dakar 4x4 tietoutta Pasi Tekniikka & Jutustelu 0 04.10.2005 12:02


Sivu luotu: 04:55 (GMT +2).