Onko kenelläkään kokemuksia tai edes kuulopuheenomaisia elämyksiä siitä, että minkälaiseen kulmaan pinjonin voi nostaa ennen kuin voitelu alkaa häiriintyä?
Ennen kuin heppailen BJ:n takatuennan kohdalleen pitäisi kardaanin kulmat saada kohdalleen; jos perän jättää alkuperäiseen asentoon (kardaani jonkunlaisella Z-kirjaimella) tulee kulmista liian jyrkät, ei varmasti toimi enää ulosjoustoissa. Jos taas pinjonin kääntää ylöspäin, asettuvat kardaanin ristinivelet nätisti kymmenen asteen kulmiin mutta pinjoni nousee n. 60 mm laipan päästä, eli perä kääntyy aika tasan 20 astetta pystytasosta.
Perän sisällä on kyllä kanava jota pitkin lautaspyörän heittämä öljy kulkeutuu pinjonin laakereille, mutta silmämääräisesti pinjoni on jo niin korkealla, että jää vähän arvailujen varaan toimiiko tuo pidemmän päälle. Auto on siis tulossa jokapäiväiseen ajoon, metsäpelin kohdalla en edes kyselisi näitä. Yksi mahdollisuus olisi tehdä lisäkanava joka veisi öljyä pidemmällekin.
Kuva tilanteesta, vatupassi on laitettu vaakatasoon helpottamaan kulman hahmottamista:
Näissä oli jonkun verran juttua aiheesta ettei nipoteta hakumoottorin kääyttämättömyydestä:
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=17234
http://www.jpmagazine.com/techarticles/5444/ (hyvää tietoa juuri voiteluun liittyen)
Edited by - JF on 07/01/2006 23:57:58