![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() VinssitestiDo-diin! Mun piti viikonvaihteessa paremmin tutustua jenkkiläisten tekemään Warn9000-testiin. Mielenkiinto vei voiton ja kahlasin sen jo läpi – teen siitä jonkinlaisen referaatin tähän meidän testin yhteyteen, jotta siinä olevia tietoja voi sitten verrata meidän testiimme. Otan tässä kuitenkin yhden testikohdan esiin, sillä se vaikuttaa myös meidän testiin. Muistaakseni joku kiinnitti täällä jo aiemmin huomiota mm. noihin 8 mm:n vaijereihin, mikä näyttää olevan yleinen tämän kokoluokan vinsseissä. Tuossa testissä todettiin, että ko. vaijeri (halkaisija 5/16”) kestää nimellisvoiman suorana vaijerina, mutta kun vaijeri kelataan rummulle, niin se heikkenee tietyn kertoimen mukaan, mikä riippuu rummun ja vaijerin halkaisijoiden suhteesta. Ko. testissä vaijeri todettiin sekä käytännössä että teoriassa noin 10 % alimitoitetuksi nimellisvoimaan nähden. Tämä ongelma tulee todennäköisesti vastaan kaikilla testattavilla vinsseillä. Nimellisvoima on kuitenkin vain mahdollinen rummun ensimmäisellä vaijerikerroksella enkä katso meillä olevan mitään intressiä ruveta katkomaan vaijereita huvikseen. Myös testit, joissa vinssiä ”ajetaan päin kiinteää estettä” labrassa kymmeniä sekunteja vain siksi, että katsotaan mikä kohta ensiksi pettää, voidaan kai unohtaa? Periaatteessa vinsseissä pitäisi olla lämpöreleet mutta käytäntö saattaa olla eri…. Yksinkertaisuudessa testi voidaan suorittaa vetämällä taakkoja (maastureita) noin 30- 45 asteen mäkeen. Mäen pitäisi olla ”riittävän” kovapintainen, jotta erot ensimmäisen ja viimeisen testattavan välillä eivät vaihtele liikaa. Pituutta mäellä pitäisi olla vähintään 30 metriä. Onko sopivia mäkiä tiedossa? Ehkä myös pakkanen on hyväksi. Testauksessa vedettäisiin kolmea eri painoluokkaa joko koko mäen mitta tai niin pitkälle kuin voima riittää. Jokaisella vinssillä vedetään kahdesti jokaista painoluokkaa ja jos vedot poikkeavat paljon toisistaan, niin suoritetaan kolmas tarkistusveto. Vedoissa mitataan vetomatkaa, -aikaa, vaijerikerroksia, maksimivirtaa ja ehkä moottorin lämpöä. Vedettävät painoluokat olisi: n. 1000 kg - Suzuki? n. 2000 kg - BJ40 lisäpainoin? n. 3000 kg - ??? (Vedot siis suoritetaan FJ:llä mäen päällä ja taakkoina olisivat maasturit.) Jos joku vinssi vetää suurimman painon mäen päälle, niin sitten ehkä lisättään vielä yksi painoluokka. Vertailutestit FJ:n omalla vinssillä ja pienellä Superwinchillä suoritetaan aivan samoin kuin 9000-sarjan vinsseillä paitsi, että pikkuvinssin vetomatka on lyhyt ja siinä käytetään väkipyörää (pikkuvinssin vaijerin pituus on lyhyt). Sitten testataan vielä yhdellä vinssillä akun vaikutus vetoihin. Tämän takia tarvitaan yksi suurikapasiteetinen akku pelipaikalle. Testiin kuuluu myös ”vinssipaketin varustetarkastus”, jossa verrataan vinssin mukana tulevat komponentit – käyttökytkimet sun muut sekä asennusohjeet. Tämä osa on vain informatiivista eikä siinä otettaisi kantaan puoleen eikä toiseen, sillä esimerkiksi on paljolti mielipidekysymys kuka pitää minkäkinlaisesta käyttökahvasta. Siinä olis lyhykäisyydessään alustava testisuunnitelma. Asiallisia lisäehdotuksia otetaan vastaan.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|