Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 02.06.2005, 07:27
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator

Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Minulla olisi tiedossa varsin halvalla 60/61 (en muista kumpi) vaihde+jakolaatikko alipainekytketyllä nelivedolla, mutta siinä on erilainen kytkinakseli kuin mikä käy B-koneeseen. En muista vuosimallia joiden välillä kytkinakseli on sama B-koneiden laatikoissa (4- tai 5-v), taitaa olla jotain 1979-90 näin äkkiseltään arvailtuna. Sen osan saa kyllä Toyotan varaosatiskiltä selville kun kyselee fiksusti, eli katsoo esim. vm. 83-84 (5-v) bertan vaihdelaatikkoa, valitsee sieltä kytkinakselin ja katsoo varaosanumeron perusteella missä autoissa ja vuosimalleissa samaa osaa on käytetty.

Ai niin, se alipainekello ei sovi BJ:n runkopalkkien väliin... ja vaihteiston tukipalkki on 5-vaihteisessa laatikossa kiinni itse lootassa eikä kytkinkopassa kuten noissa vanhemmissa, eli tukipalkin kiinnitykset pitää siirtää taaemmas.

Vielä tuli mieleen sellainen, että minulla on sellainen kädessä pidettävä optinen kirroslukumittari, suunnilleen tv:n kaukosäätimen kokoinen ja näköinen laite. En vain ole ehtinyt vielä kokeilla sitä, täytyypä. Kun viikonloppuna tulen käymään Lahdessa (haen Pululta sen 3B:n), voitaisiin esim. mitata kierroksia jos pääset paikalle.

Itse asiassa Pulun autosta taitaa jäädä se 5-v lootakin yli, kysele häneltä hetivalmista vaihtoehtoa? Periaatteessa minultakin jää yli tuo nykyinen 5-v laatikko kun alan niputtaa autoa uudemmilla osilla (ellei se lähde Porin suuntaan, on vielä vähän epäselvää). Siinä on vain pari pikkujuttua, mutta olisi ainakin halpa.

Ihan rakentelun yhteydessä ilmenneenä nippelitietona vielä sellainen juttu, että 75:n kytkinkoppa on ratkaisevasti erilainen kuin 42:n vaikka moottorin ja laatikon pulttijako on aivan sama ja koppa on yhtä pitkä. Kyse ei ole vain materialista (75: alumiini, 42: valurauta), vaan vaihdelaatikko on vähän vinossa suhteessa moottoriin, eli kardaanien puoli on 75:ssa muutaman sentin alempana kuin 42:ssa. Vähänkö aluksi ihmettelin kun moottori-vaihdelaatikkopaketti jäi keikkumaan "ristiriipuntaan" vaikka olin vesivaa´alla tarkistanut kaikki kiinnityspisteet vaateriin ja samoille kohdille kuin 42:ssa. (Mallasin siis rungon kiinnityksiä 75:n kytkinkopalla.)
Ootko minä päivänä tulossa Lahteen ja mihin aikaan? Yritettiin eilen mitata sellasella mekaanisella kellolla kierroksia mutta kun se pitäs saada painettua kampiakselin päähän niin ei onnistunu. Tehostimen pumpun päästä sai lukemia mutta kun siitä pitäs sitten laskee välitys. Mulla olis itellä pari täydellistä hj-60 tekniikkaa '81 4-lovinen ja '85 5-lovinen. Hj-60 laatikkoko muuten sitten kävisi b koneen perään paitsi tuo kytkinakseli? No siinä olisi kyllä muuten sitten aika paljon puuhasteltavaa. Onkos noissa bjn 5 lovisissa laatikoissa sitten muuten erilainen jakolaatikko perässä? Eli käykä tää vanhan mallinen jakis siihen ollenkaan? Pitäs olla melko pitkälti bolt on ratkaisu toi 5 laatikon vaihto tai sitten voisi mieluummin harkita koko 60 tekniikan vaihtoa tulevaisuudessa, jos siihen siis tulee tarvetta.

www.G-69.tk - www.pahama.com
Vastaa lainaten

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: turbotettu pätkäpatrol -KUVIA jiggi O/M/V Ajoneuvot 17 30.09.2007 19:32
King cap turbotettu.. ISO-A Tekniikka & Jutustelu 9 09.08.2007 19:45
Roverin kone kiertää.. mauno Chit-Chat 1 05.01.2007 09:44
Huhu kiertää?!?! (BF Krawlereita Suomesta) Hippo Tekniikka & Jutustelu 11 26.01.2006 23:18
Kuinka moni kiertää veroja? -MaTTi- Chit-Chat 32 07.09.2005 06:50

Sivu luotu: 19:05 (GMT +2).