Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.11.2005, 18:56
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Jeepin jarruepisoodi ja -ongelma.


Kyllä nyt syö miestä!

Kävi seuraavanlainen episodi:

Vaihdoin pihaWagoneeriin jo reilu vuosi sitten [u]uuden</u> jarrupääsylinterin, kun entinen tiputteli takajarrupiirin nesteet pihalle ja oli ulkoisesti sen näköinen, että empä viitsinyt alkaa korjailemaan. Ilmasin uuden pääsylkyn ruuvipenkissä ennen paikoilleen laittoa, mutta aika/laiskuus/käytettävissä olevat välineet sai aikaan sen, että perusteellinen ilmaus jäi tännemmäksi. Etujarrut kyllä pelitti, mutta takaset ei, ja poljin oli luonnollisesti pehmeä.

Vasta tänä syksynä sain tartutuksi asiaan. Pahoinpitelin ilmausruuvit auki ja eikun toimeen takapiiristä aloittaen. Yhden räjähtäneen jarruputken ja siitä aiheutuneen vaihtotyön jälkeen takaset alkoi ottamaan ihan kiitettävästi, kevyellä polkaisulla jo sai lukkoon.

Jotta homma tulisi kunnolla tehtyä, päätin myös ilmailla etuset, koska vaikka nekin sai hyvin lukkoon polkemalla, oli poljin edelleen vähän sienimäinen ja nyt takaset menivät lukkoon jo ennen kuin etujarrut oli paljoa ehtineet töitä tekemään.

Kun homma oli tehty myös etusille, läksin koeajolle. Parin kunnon polkaisun jälkeen huomasin kun poljin tuntui menevän oudon pehmeäksi, eikä enää mikään jarru purrut kunnolla käsijarrua lukuunottamatta! Ensimmäiset saatapeet tuli mieleen tässä vaiheessa, ajattelin että taas meni jarruputki tai -letku.

Ihmeeksi rikkinäistä putkea tai letkua ei löytynytkään, eikä muutakaan ilmeistä vuotoa. Jarruletkuista ei löytynyt pullistumia tms vaurioita. Tarkemmin huntsittuani tuli myös mieleen, että yhden putken tai letkun paukahtaminen ei varmaan veisi kaikkia jarruja.

Varmuuden vuoksi ilmasin etuset uudelleen, ja olihan siellä ilmaa. Pitäviä jarruja ei edelleenkään kuitenkaan löytynyt.

Nyt alkoi käyrä nousemaan toden teolla, sillä seuraavaksihan mieleen tuli pääsylinteri - joka siis oli paikoilleen asennettaessa uusi, ainakin sellaisena kaupasta ostettu. Tarkemmassa syynissä pääsylkystäkään ei löytynyt ulkoisia vuotoja, ja vaikka poljin ja poljin jarruja pohkeen kipeäksi, ei nestepinta vajunut havaittavasti kummankaan piirin säiliössä. Oirekuvaan huomasin kuuluvan sen, että kun oikein ankarasti pumppaa jarrua hetkisen ja pistää auton sitten liikkeelle, jarrut kyllä löytyvät, mutta kun välissä ajelee kaikessa rauhassa ja sen jälkeen runttaa polkimen pohjaan ei hidastuvuus mitenkään vakuuta.

Jarruthan löi siis kaikki pyörät lukkoon takajarrujen ilmauksen jälkeen mutta ennen etujarrujen sorkkimista.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voiko pääsylinterin tiivisteet tms. sisuskalut vikaantua niin, että saavat aikaan vastaavia oireita ilman että nestettä valuu pihalle? Eli möivätkö aikanaan paskan sylkyn? Ulkoisia korroosiovaurioita siinä ei ainakaan ollut, ja möhkälehän on maalaamatonta valurautaa, joten epäasiallisen säilytyksen tms. olisi luullut erottuvan. Tietysti jos sisuskalut on olleet varastoinnin aikana täynnä kondenssivettä tms. niin...

Ideoita/ehdotuksia/veikkauksia/tietoa kellään?

Terveisin ainakin tänään aika syntinen Tapsa





Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin kone ongelma GrandLeSilu Tekniikka & Jutustelu 14 13.08.2007 16:09
th-700 ONGELMA ed Tekniikka & Jutustelu 11 15.06.2005 20:57
ABS ongelma Vuosimallit 1984-1996 0 02.10.2002 16:10
Ongelma Lars Rakas Päiväkirja 0 06.09.2002 05:26


Sivu luotu: 17:55 (GMT +2).