Laitetaan noi DGV:n säätöohjeet vielä suomeksikin:
DGV:ssä ainoa ruuvattava säätö on tyhjäyntiseos. Kaikki muut, siis ajossa tuntuvat säädöt tehdään suuttimia vaihtamalla. Vakiokaasuttimet eivät yleensä ole kovin tarkkoja pienistä säätövirheistä, eli auto voi toimia ihan kohtuullisen hyvin niillä säädöillä jotka sattuvat kaasuttimessa paikalla olemaan. Jotta täysi taloudellisuus ja käyttömukavuus sekä teho saadaan käyttöön, kannattaa säätöihin kiinnittää huomiota.
Tyhjäkäynti
Kaasuvivun yläpuolelta löytyy säätöruuvi jolla saat kaasuläppää enemmän auki. Tästä säädetään ensin sen verran kierroksia koneeseen, että kone jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Kun kone on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset on säädetty kohtuullisen matalalle, voidaan koittaa mitä seosruuvista tapahtuu. Seosruuvia avaamalla tyhjäkäyntiseos rikastuu, ja kiristämällä menee laihemmaksi. Avaa ruuvia niin kauan kunnes käynti muuttuu. Jos käynti paranee koko ajan, säädä välillä läppää vähemmän auki ettei kierrokset nouse liikaa. Avaa niin kauan kuin käynti paranee. Jos ruuvi tulee kokonaan auki ja käynti tuntuu vaan paranevan, on syytä vaihtaa suutin suurempaan. Yleisin muutos on +5. Suutinkoko löytyy jostain 45-65 väliltä, ja viitosen muutos koossa on sopiva askel. Jos ruuvia avaamalla käynti menee huonommaksi, vaihda suuntaa. Kierrä kiinnipäin. Kierrä niin kauan kun käynti paranee. Jos ruuvi on lähes kiinni, eli noin neljänneskierroksen päässä kiinniasennosta on syytä vaihtaa suutin pienempään. Kun suutin on sopiva paras käynti löytyy jostain seosruuvin liikkeiden ääripäiden väliltä. Kun kyse ei ole uudesta autosta ja sen alkuperäiskaasuttimesta ei voida etukäteen sanoa että suutinkoon pitää olla esim 55 ja seosruuvin 2,5 kierrosta auki. Kun autolle sopiva suutinkoko löytyy seosruuvikin asettuu yleensä juuri tuonne 1-4 kierrosta väliin.
Tyhjäkäyntisuutin tuntuu myös ajossa. Se on tärkein suutin pintakaasulla liikuttaessa vielä maantienopeuksillakin. Jos pintakaasulla on epäröintiä tai nykimistä, se viittaa tyhjäkäyntisuuttimeen, ja vain ensiöpuolen tyhjäkäyntiin. Toision tyhjäkäynti vaikuttaa vain sen lyhyen hetken kun toisiokurkku lähtee aukeamaan. Sen koko on yleensä 50-70 välillä, eikä se yleensä tuota tuskaa.
Lisää tietoa Weberin asennuksesta ja säädöistä ym:
http://freetechnics.fi/
VAZ-2121 ВАЗ НИВА