On alkanut pakettiautokuume nousta, kun pidemmillä mökki/kalastus/metsästysreissuilla alkaa WK Grand Cherokeesta tila loppumaan kesken. Kamaa on aina tietysti liikaa mukana, mutta ainoa ratkaisu on nyt tässä kohtaa isompi auto. Kolmen hengen pakettivankkuri riittää myös kolmen hengen perheen toiseksi kulkineeksi. Järkeviksi vaihtoehdoiksi jäänee Transporter tai Vito, ehkä vielä Hiace. Mutta mihin noista uskaltaa ryhtyä?? Eli hakusessa olisi 2010-luvun nykyaikainen ja luotettava neliveto, millä kehtaa työmatkojakin kulkea. Budjetti liikkuisi jossain 20-30k€ maastossa. Uuteen ei missään nimessä ole varaa, ja mitään loppuunajettua paskaa en pihaan ota seisomaan. Enkä ranskalaisia.
Eipä vaan taida noissa missään toi nelivetotekniikka olla nykyään kovin kaksinen, lähinnä katukäyttöön suunniteltuja avoimia tasauspyörästöjä taitaa olla. Ei sillä että metsään menisin, mutta mutaisia ja lumisia metsäpolkuja olisi kiva päästä etenemään. Ajatus on joka tapauksessa pieni korotus, karkeammat ja isommat renkaat, ja tavaratilan varustelua tarpeen mukaan. Nämä nyt onnistunee kaikkiin. Volkkareiden kone- ja laatikkopoliitikassa en ole pysynyt aikoihin enää kartalla, kaikenlaisia kauhukertomuksia niiden kansi/laatikko-ongelmista kyllä kuulee. Transporttereihin on käsittääkseni saanut optiona takalukkoa, mutta niitä ei kyllä käytettynä näy. Nykymersutkaan ei oikein vakuuta luotettavuudellaan, eikä niiden nelivetotekniikastakaan ole tarkempaa hajua. Toyotan luotettavuudesta taas ei ole epäilystä, mutta alkaa viimeisimmätkin Hiacet olla varustelultaan aika muinaisia ja työkaluja, ja hinnat siihen nähden taattua Toyota-hunajaa...
Näitä varmaan monilla on työkaluina, joten kokemukset, risut ja ruusut kiinnostaa. Ja myös tietoa noiden nelivetoteknikoista.