![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siirtymisessä päästöttömään ja vähäpäästöiseekn liikenteeseen on kyse sekä teknologiasta, taloudesta että politiikasta. Ensimmäinen on kehittynyt sille asteelle, että voisimme hyvin alkaa laajemminkin korvaamaan ulkomailta tuotuja fossiilisia menovesiä käyttäviä autojamme päästöttömimmillä malleilla. Sähköautoja alkaa olla jo melkoinen valikoima, kaasukäyttöisiäkin on saatavilla; vetykulkineet ovat vielä äärest harvinaisia. Autotehtaiden markkinointiviestintää seuraamalla näkyy sähköistymistrendin voimistuminen. Erilaisia sähköä sisältäviä kulkuvälineitä on suunnitteilla jo aimo määrä. Teknologia ei siis näyttäisi olevan este. Talous on monimuotoisempi kysymys. Uusien mallien kehitystyö vaatii autotehtailta melko suuria panostuksia kiinteisiin kustannuksiin ja tämän takia uudet mallit ovat aina kalliimpia, olipa kyse sitten mistä tahansa tuotteesta. Auton ostajan talous on ihan toinen juttu. Perheelle uusi vähäpäästöinen tai päästötön auto mahdollisimman halvalla, lähes olemattomilla käyttökuluilla huoltovapaana pitkällä takuulla ja suurella jälleenmyyntiarvolla- kiitos. Ja tietysti maksimaalisella naapurihuomioarvolla. ![]() Koska meillä suomalaisilla ei keskimäärin ole rahaa käytettävissä aivan uusimpiin malleihin, on useimpien ratkaisuna käytetty auto. Käytettyjä päästöttömiä kulkuneuvoja alkaa jo olla saatavana ja jos hieman näkee vaivaa niin keski-Euroopasta sellaisen saattaa löytää edukkaasti. Hinnat ovat osalle meistä vielä unelma-asteella mutta luulenpa että muutaman vuoden kuluttua alkaa markkinoilla olemaan jo todella edullisia autoja. Kolmas kysymys eli politiikka on sekoitus kotimaista ja EU-politiikkaa. EU-tasolla vahtoehtoisten liikenteen polttoaineiden eli energialähteiden direktiivin kautta meillä on taustatuki sähkön ja kaasun jakeluinfralle. Kumpaakin on jo olemassa, sähkön johtaessa n. 1350 julkisella latauspisteellä. Lisäksi jokaisella on mahdollisuus perustaa oma latauspiste sähköautolleen ihan siihen omalle pihalle. Kaasutankkauspisteet ovat harvinaisempaa. EU-tasolla vaikuttavin poliittinen sopimus liittyy autojen CO2-päästöihin, joiden pi5ää alentua 37,5% vuoteen 2030 mennessä. Tämä viitoittaa autovalmistajille ja kaikille muillekin selvän suunnan: lisää päästöttömiä ja vähäpäästöisiä automalleja. Ja koska kilpailu on kovaa myös hinnat alenevat. Kotimaisen politiikan tärkein tehtävä on huolehtia siitä josta Andy jo mainitsikin: pitkäjänteinen, ennustettava, järkevä päästöttömään ja vähäpäästöiseen liikenteeseen kannustava politiikka ja toimenpideohjelma. Yli vaalikausien ulottuvat asteittain vaikuttavat toimet antavat meille kaikille aikaa reagoida ja miettiä sitä seuraavan kulkineen valintaa. Kaikissa tapauksissa päästöttömämmän vaihtoehdon tulee aina olla edullisempi kuin saastuttavan mallin. Tämä tarkoittaa joiltain osin ikävän tuntuisia toimia, mutta emme kait täällä Suomessa halua muodostua muualla hylätyn vanhan tekniikan loppusijoituspaikaksi. Päästöttömät ajoneuvot ovat valtava mahdollisuus meille koska koko maailma etenee samaan suuntaan ja markkinat suomalaiselle osaamiselle ovat auki. Hyviä päästöttömpiä ajeluja kaikille ![]() Viimeksi muokannut Izu : 23.12.2018 10:28 Perustelu: suomalaiselle eikä sumalaiselle :) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan lj:n suorat tukivarret | Wille87 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 03.11.2011 17:18 |
Nyt on asiat mallilaan | VooDoo Jeep | Chit-Chat | 14 | 13.01.2010 22:53 |
Chat-biisi 3 sanat | Lars | Music | 4 | 21.12.2003 12:34 |
Asiat huonosti? | bono | Bullshit | 0 | 24.11.2002 15:51 |
suorat housut | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 25.10.2002 08:33 |