Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Sellainen vaikutelma päässyt syntymään, että Suomen oloissa kestävää maalausta ei kuitenkaan autotehtailla välttämättä haluta tehdä. Itse en kysy siis yleensä tavanomaiseen autojen maalaukseen liittyviä neuvoja, vaan katsoen onko omat ideat linjassa jonkin vähän kauemmin kestämään tarkoitetun kanssa.
Jos ruostuminen ei ole ongelma kuten rosterissa, panostaisin tartuntaan - en maalikalvon paksuuteen, miten vaikka joku uretaanimaali kuten Teknodur suoraan hiekkapuhalletun rosterin päälle?
|
Maalivalmistajille automaalaus on kuitenkin se vaativin osa alue. Pidempään kestävyyteen päästään sitte jollain ihan muulla kun maaleilla kuten esim. sinkkaus,siinäkin on omat heikkoutensa ja siks niitäkin maalataan. Teollisuuden ja esim. laivojen maaleja on kokeiltu autoissakin ja jos kokemukset olis hyviä ni kaikkihan niitä käyttäis kun ovat monta kertaa halvempia. Itse olen hiekka puhaltanut esim. pulverimaalattuja puoliperävaunuja kun joskus 80-90 luvulla pulverimaali oli muotia,ja epoksipohja+uretaanimaali tuli niihin uusintakäsittelyksi. Ja maali joka kestää hiekkapuhallusta ei välttämättä kestä mitään muuta,esim. juuri nautarautoja eloksoitiin ja maalattiinkin semmosella paksulla kumimaisella tökötillä jota sai hiekka puhaltaa hartaasti mutta ruosteessa ne oli alta kymmenen vanhoina. Maalivalmistajillahan on aina intressi tehdä mahdollisimman hyviä maaleja koska parasta on helppo myydä,hyvän näköistä ja kestävää maalia kaikki ostavat.