Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2005, 09:16
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

HJ-60/61 Laturi -> BJ-40


HJ-60 laturi -> BJ-40 (vaikuttais aika selvältä mutta kysytään nyt vielä "viisaiden kerholta")

Johdanto:

Kävipä tossa viime paratiisin reissulla sellanenkin tapaus että kuparsaaressa ajeltiin mahdolliseen leiriin ja olin letkan viimeisenä. Edessä meni kardaanivikainen suzuki joka oli patrolissa liinalla kiinni ja vauhti oli hurja. Pojat oli niin kovassa vauhdissa ettei suzuki kuskeilla ollut edes vaatteita päällä. Meikäläinen sitten hiippaili perässä ja yhden tukin rangan ylityksessä sain auton sammumaan. No ei siinä mitään, mutta startatessa ei tapahtunut enään mitään. Akut tyhjät kun ei oikein lataa tyhjäkäynnillä kun valot ja kylmälaukku on päällä. Kaverit eivät olleet kaukana ja rupesin vilkuttamaan valoja että tajuaisivat pysähtyä. Ei mitään reaktiota?? Yritin sitten huudella lällärillä mutta kukaan ei kuule vaikka ovat vielä näköetäisyydellä. Lälläri on hieman risa eikä enää oikein lähetä muutamaa metriä kauemmaksi (muutama kela kärähtänyt?). Siinähän sitten oltiin pimeässä yksin ja lähes virrattomina. Enää en jaksanut lähteä mutaboorissa tarpomaan perään kun ei ollut edes taskulamppua ja tähän oli jäätävä. Onneksi läppäri pysyi päällä että oli edes jotain valoa, sisävalot kun on vielä asentamatta. Tunnin odotuksen jälkeen joku letkasta sitten tajusi että joku puuttuu ja lähti pelastusretkelle. Tämähän ei sitten ollut ainoa kerta kun mun autoa nyittiin käyntiin sillä jo slck reissulla oli samoja ongelmia.

No mihin tämä sitten liittyy? No tietysti laturin fixaukseen jossa päädyin vaihtamaan suoraan tehokkaampaan hj-60 laturin. Asennus oli ihan bolt on vaikka hoijjakassa laturi onkin eri puolella konetta. Hihnan kiristyksen säätö saattaa jäädä hieman lyhyeksi jos remmi on kovin venynyt. Alipainepumpun yhden letkun kun ottaa hojarista niin muuten käy suoraan. Säätimen liitin käy suoraan hojarin laturiin. + karva on bjssä lattaliittimellä ja hjssa taas ruuvvattavalla liittimellä joten se pitää muuttaa.

Kysymys kuuluukin onhan kaikki nyt ok? Laturista lähtee kolminapainen liitin mutta bjssä siitä lähteen eteenpäin vain kaksi piuhaa vaikka liitin onkin kolmiosainen. Ainakin mittarilla mitaten lataa ihan ok. On se yks sitten maa jota ei tarvii? Ainakin minä tulkitsisin sen niin noista kaavioista?? Niin ja käytössä on siis bjn säädin tai itseasiassa siihen on vaihdettu uudemman näköinen bosch säädin.

Onko kukaan tehnyt samanlaista asennusta ja täytyykö vielä ottaa jotain huomioon? Nii ja mitähän noi bjn ja hjn laturit on amppeereiltaan?


BJ-40 lataus


HJ-60 lataus




Edited by - mikjus on 08/07/2007 11:24:53

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: 12v 70A laturi jiggi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.07.2007 09:01
M:24v 57A laturi Traveler O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.12.2006 23:40
M: Laturi JERKKU O/M/V Muut 3 11.04.2005 16:00
2x 24v laturi HJ-lle??? offturisti Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2005 09:34
M:Laturi ari O/M/V Muut 11 09.01.2005 14:33


Sivu luotu: 17:03 (GMT +2).