Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr
Ei oo kyllä kukaan moittinut ainakaan BMW:n ratkaisua minun korviin....suhteellisen tehokkaissa paketeissa saavat runtua ihan kuivallakin asfaltilla. Paljon enemmän kai noita on määrällisesti liikenteessä kuin mersun 4-matickkeja? Ja luultavasti molemmat häviää (ainakin...  )määrissä subarun (visko) ja audin (pääosin torseni + haldexin eri variaatiot) nelivedoille...
ja nythän ei puhuta "maastureista" vaan yleiskäyttöisistä tai pääosin maantiellä käytettävistä käyttöautoista...?
|
BMW:n ratkaisu toimiikin vain silloin, kun halutaan 448 kW tiehen kuivalla asfaltilla suoraan ajettaessa.
Ajatellaan tilannetta että olet talvella jäisellä parkkipaikalla ja eturenkaat käännettynä. Tällöin BMW:n ratkaisu toimii 100 % takavetoisena:
"When parking, the system reacts to the need for high manoeuvrability at low speed by opening the clutch completely so the powertrain functions optimally."
http://www.bmw.com.cy/cy_rb/en/insig...icle=mm_xdrive
Saksassahan ei tule mitään ongelmaa - parkkipaikat kun eivät ole jäisiä. En kuitenkaan haluaisi pyöritellä "nelivetoista" autoa takavetoisena jäisellä parkkialueella. Tulisi olo, että olen maksanut turhasta ostaessani nelivetoisen auton.
Paras ratkaisuhan Suomen talvessa olisi keskitasauspyörästö, jonka saa tarvittaessa lukkoon.
"DYNAMIC SELECT provides up to six transmission modes: COMFORT, SLIPPERY, SPORT, INDIVIDUAL, OFF-ROAD for easy terrain and, with the optional Off-Road Engineering package, the OFF-ROAD+ mode. With this, the low-range gearbox and centre differential lock also intervene if necessary in order to ensure a high degree of driveability in demanding off-road terrain."
https://www.mercedes-benz.com/en/mer...ss-among-suvs/