Nyt on leimattu 255/75R15 samuraihin. Eli voi hieman avautua miksi olisi hyvä tietää ne katsastusasemat/henkilöt joilla on offiautoiluun liittyvät lait ja asetukset tiedossa.
Ensimmäisenä katsastaja otti mittanauhan ja mittasi renkaan halkaisijan, ja rupesi sen jälkeen tuumailemaan onkos se laillisen kokoinen. No onneksi uskoi kun sanoin että mitat katsotaan STRO:n taulukoista, mittanauhaa ei tarvita.
Sitten ihmeteltiin minkä verran autoa on korotettu ja mittailtiin matkaa pyörän navasta pyöränaukon yläreunaan. No ei ole korotettu, mutta pyöränaukkoja on isonnettu todella paljon.
Lopulta homma jäi siis kiinni oikeastaan siitä että piti olla lappu kalibroinnista, minun sana ei riittänyt. Tähän pitää nyt kehua Lapeautoa raatekankaantiellä, en ole ikinä ennen käynyt siellä enkä tunne sieltä ketään. Mutta kun tänään kävin hakemassa sieltä todistuksen kalibroinnista, niin se ei maksanut mitään!
Tänään kyseinen katsastusmies vielä tuumasi ennen papereiden antamista että onhan ne renkaat juuri ja juuri lailliset. Mitä v*tun väliä sillä on onko renkaat millilleen niin suuret kuin saa olla vai saisiko ne olla vielä muutaman millin isommat?
Ja ne olivat millilleen niin isot kuin saivat olla vain sen takia että vertailurenkaina käytettiin vääriä renkaita. Oikeilla renkailla saisi olla vielä hieman isommat kumit.
Juu, onneksi Joensuusta löytyy muitakin katsastusasemia, niin voi hoitaa katsastukset muualla ...
|