Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #10  
Vanha 18.12.2015, 09:23
Reisrdok Reisrdok ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.03.10
Sijainti: tuntematon
Viestit: 331
Perusasetus

Itellä 10kW Masteri ja 44kW Desa.

Termostaattiohjaus on melkein pakollinen lisävaruste jos tallia lämmittää.

10kW riittää 100 neliön talliin mutta pakkasasteista kun lähtee lämmittämään niin saa puhaltaa tunnin luokkaa. 44kW riittää loistavasti, vartissa -20C --> +20C.


10kW Masteri on tavallisella tulpalla ja hidaskäyntisellä moottorilla. Moottorin päässä on lamelli-ilmapumppu, mikä tekee ejektorisuuttimelle paineen, mikä taasen imee löpöä tankista. Eli pumppu ei pumppaa dieseliä, vaan ilmaa.

44kW Desassa on hehkulankasytkäri ja nopeakäyntinen moottori. Motin päässä on samanlainen ilmapumppusysteemi kuin masterissa. Erona on, että Masterissa ei ole sen kummempaa elektroniikkaa, Desassa on kallis piirilevy sisällä.


Masterin ostin käytettynä. Pumpun muovinen päätylevy oli ihan hiukan säröillä eikä meinannut millään lähteä polttamaan. Pistin uuden päätylevyn + tiivisteet + suodattimen, roottorin + lamellit ja pöösuodattimen letkuineen, sen jälkeen pari talvea puhalsi talliin lämmintä ongelmitta. Osat maksoi jotain 60e luokkaa.

Desan ostin myös käytettynä. Samat osat sai laittaa kuin masteriin + piirilevyn ja hehkun. Tuli silti vielä vähän halvemmaksi kuin uusi..


Molemmissa on käytetty dieseliä enkä sen kummempia käryjä ole huomannut vaikkei kummassakaan ole savupiippua. Jos lämppäri käryttää pahasti niin luultavasti seos on persiillään. Seos voi ajan myötä mennä laihalle kun lamellipumppu kuluu eikä jaksa tehdä enää painetta. Seosta säädetään pumpun päätylevyn ruuvista missä on reikä keskellä. Ite olen säätänyt niin, että päätylevy tulee ihan aavistuksen verran punahehkuun kun lämppäri on käytetty kuumaksi. Edit: Seoksesta vielä, siihen vaikuttaa myös yllättävän paljon onko tankki tyhjä vaiko täysi. Tein ensin vaajaatankilla säädön, täydellä tankilla syljeskeli liekkejä ulos palopesästä..


Ilmapumppuun ei sitten ruiskita starttipilotteja eikä yhtään mitään muutakaan, roottori on kerrasta valmis. Koko painepää uusiksi.


Tarinan opetus: Jos ostat käytettyä lämppäriä, niin varmista että se lähtee pakkasesta kylmänä polttamaan kun lykkää töpselin seinään. Jos myyjä on käyttänyt lämppärin kuumaksi ennen esittelyä tai tekee jotain kommervenkkejä, kävele pois

Tarinan opetus 2: Jos lämppäriä täytyy vähänkään enempää remontoida, vie se asiantuntijalle... Esim. Jokioisten Sammutinhuolto.

Viimeksi muokannut Reisrdok : 18.12.2015 09:53
Vastaa lainaten
 

Luokat
lämmitin, master, polttoöljy


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Keskustelua työturvakengistä koira Chit-Chat 49 28.03.2015 02:23
Myydään uudet erikoislujat CrMo4340 etuakselit&murrokset & SpartanLocker Samurai&SJ413 Kempman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 02.04.2014 20:12
Kesädieselin säilyvyys & Keskustelua PÖ:stä tonikki Tekniikka & Jutustelu 51 22.04.2013 18:43
Myydään Dana 44 & 25? & T90 & Dana 18 MYYTY SeppoHovi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 16.01.2013 14:10
Keskustelua mielenterveydestä VonLeka Chit-Chat 51 14.09.2008 14:45


Sivu luotu: 16:18 (GMT +2).