Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2  
Vanha 27.11.2015, 15:31
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Kauan seisoneesta koneesta yleensä jumittuu männänrenkaat uriinsa kiinni ja sen takia koneessa ei ole eikä tule täysiä puristuksia.
Lisäksi, jos koneen sisälle on päässyt muodostumaan kondenssion aiheuttamaa kosteutta, niin männänrenkaiden kohdalle tulee sylinterin seinämiin syöpymiä/korroosion/sähköparin aiheuttamia kraatereita. Pahimmillaan sylinterit pitää porauttaa ylikokoon ja ostaa uudet männät.

=> Huohottaa ja syö öljyä.

Kumiset stefatiivisteet kuivuvat koppuraksi ja/tai takertuvat akselin tiivistepintaan kiinni, jolloin moottorin ensimmäisellä pyöräytyksellä stefa repeää ja alkaa vuotamaan.
Tai ainakin hetken päästä.

Onhan niitä kaikenlaisia litkuja ja liuottimia keksitty, joita voi kaataa koneen sisään/suoraan männän päälle, mutta niiden teho on aina arpapeliä.
Itse olen takavuosina koittanut elvytellä useitakin kauan seisoneita moottoreita.
Monet koneet olen ottanut suosilla auki ja usein on löytynyt niin tiukkaan juuttuneita männänrenkaita, että niitä on saanut oikein "piikata" irti.
Kunnolla jumittuneeseen männänrenkaaseen ei mitkään litkut auta, vaan mäntä pitää ottaa karvaiseen käteen ja koittaa irrottaa ehjänä männänrenkaat irti.

Noinkin pitkään seisonut moottori kyllä kannattaa avata ja tutkia nuo männänrenkaat ja sylinterit & vaihtaa uudet tiivisteet, myös venttiilien ohjureihin.
Samalla näkee venttiilien tiivistepintojen kunnon ja ne voi siinä samalla hioa tiiviiksi. Jos homman osaa tehdä itse, niin kustannukset on muutamissa satasissa.

Konetta pitää ensin varovasti koittaa käsin pyöritellä. Ei starttimoottorilla...

Ei ollut tarkoitus pelootella, mutta valitettavasti näin se menee pitkään seisoneiden koneiden kanssa.
Jos kone on jätetty oikeaoppisesti seisomaan siten, että moottorin viimeisessä sammutusvaiheessa imusarjaan on kaadettu hitaana norona moottoriöljyä jonkin aikaa,
niin silloin kone säilyy terveenä kuivassa varastossa pitkäänkin.

Tarjoan pohjalle 200,- projektikuntoisesta moottorista.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Pätkä Patrol 3.3 diesel topik1977 O/M/V Ajoneuvot 0 02.02.2013 10:02
Islannin matkailusta utelua. Markol Chit-Chat 14 25.08.2007 13:19
RJ:n arvo? Turbo Tekniikka & Jutustelu 5 13.10.2004 21:45
J-4 r&p käypä arvo? anttir Tekniikka & Jutustelu 1 14.05.2004 14:54
Tasa-arvo bono Jokes 0 05.09.2002 08:55


Sivu luotu: 06:03 (GMT +2).