Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2015, 01:43
Seliini Seliini ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 30.05.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Truckmasters


No niin arvon maastoautoaktiivit. Nyt on probleema enkä omin neuvoin ole asiaa vielä saanut ratkaistuksi.

Pohjustuksena sanottakoon että menin myymään oman korotetun ja mutikoilla varustetun 3.0 V6 Pajeron vajaat 3 vuotta sitten työsuhde bemarin alta pois. Nyt on pian 3 vuotta baijerilasta takana ja totuus alkaa selvitä. Ensinnäkin veri vetää maastoautoon ja toiseksi tuo Pajero opetti säästelemään ajokilometrejä siihen malliin että työsuhdeauto tulee minun ajoillani suhteettoman kalliiksi. BMW:n mittarissa nyt 45 000km/3v ja tästä ainakin puolet työajoa. Työajoa olisi enemmänkin mutta koska usein on kuormaa matkassa niin tällöin olen joka tapauksessa kulkenut firman pakettiautolla.

Koska firman pakettiautolla on muutenkin ajoa, sain kuningas ajatuksen tuollaisen Truckmastersin hankkimisesta yritykselle jota sitten käyttäisin itse työmatkoihin (2.9km suunta) ja harrastus tarkoituksissa eli lähinnä metsästys, sienestys, marjastus, kalastusreissuilla yms. Minulla on myös, lähinnä vaimon käytössä ollut, henkilöauto joten motari reissut hoituvat silläkin jos ei halua rajoitinta vasten ajaa.

Nyt vaan ei mistään selviä helposti miten tuota omaa ajoa oikein kohdeltaisiin verotuksessa?
Verottajan säännöt työsuhdeauton käytöstä kun rajoittuvat yksinomaan henkilö ja pakettiautoihin eikä kuorma-autoista puhuta mitään. Jossain sivulauseessa taidettiin sanoa että kuorma-autojen ja moottoripyörien omien ajojen autoetu määräytyy todellisten kustannusten mukaan?
Ymmärrän tämä niin että jos firman ajoa on 75% ja omaa 25% ja vuosittaiset kustannukse poistot ja polttoaineet yms. ml. olisivat esimerkiksi vaikka 10 000€ niin autoetua syntyisi sitten 2500€ = 208€/kk

Truckmastersin mainos ilmoittaa: Ajoneuvo rekisteröity kevyt kuorma-autoksi jolloin täysimääräinen alv-vähennysoikeus koko kauppasummasta
Lisäksi iltalehden koeajoraportissa mainitaan: "yrittäjiä kiinnostavat alv-verovähennysmahdollisuudet ovat paremmat kuin tavallisessa pick-upissa"

Koska pakettiautoksi rekisteröidystä pick-upista saa vähentää täydet alvit jos auto on vain yrityksen ajossa mutta jos on yksityis ajoa niin alveja saa vähentää vain firman ajoa vastaavaalta osalta niin kuorkista saa vähentää täydet alvit vaikka ajettaisiin myös yksityisajoa?

Truckmastersin mainos sanoo myös: Ei ajopäiväkirjaa
Verottaja sanoo että jos pakettiautolla ajetaan vain firman ajoa ei tarvita ajopäiväkirjaa mutta jos myös omia ajoja on ajopäiväkirjaa pidettävä.
Eikö kuorkissa tarvitse pitää ajopäiväkirjaa vaikka sillä ajaisi omia ajoja?

Arvioin alustavasti että suhde voisi olla n 5000km omaa ajoa ja noin 15 000-20 000 työajoa vuodessa. Tämä selittyy pitkälti sillä että työmatkasta ei tule vuodessa kuin tuo noin 500km yhteensä ja kaupat, pankit, päiväkoti, koulu ja posti ovat tuossa työmatkan varrella. Loppu 4500km syntyy sitten metsä ja mökkireissuista joihin niihinkään ei ole kuin n. 30km suuntansa. Työajoa taas tulee pidemmälle viikottain ja päivittäista suhaamista lähialueella. Firman tavara on sellaista että yleensä yksi kuorma menee Yhdelle kuormalavalle mutta painoa yleensä 500-1200kg mihin ei perus pickupin kantavuudet edes riitä.

Onkohan kenelläkään mitään kokemusta aiheesta?
Verottajalta kysymällä varmaan selviää mutta kun on vasta visio asteella niin ei viitsisi mitään ennakkopäätöstä alkaa hakemaan.

Vastaa lainaten
 

Luokat
truckmasters


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:02 (GMT +2).