Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai
Mites dieselistä joka on turbollinen muutetaan vakionopeus moottoriksi?
|
Turbo tai ei, niin pumpun säätäjää modaamalla. Dieselpajalla tekevät siitä säätimestä vakiokierrosversion. Silloin saa säätäjästä yleensä halutun tarkkuisenkin, eli kuinka nopeasti se reagoi kuorman muutoksiin. Kompressorin kanssa sillä tarkkuudella ei liene niinkään merkitystä, mutta generaattorikäytöissä sillä on suora vaikutus tuotetun sähkön jännite- ja taajuusvakavuuteen.
Tee-se-itse-budjettiratkaisu voisi olla sen vakionopeussäätimen lisäksi myös joku tällainen: jos siitä pumpulta saa maksimikierrokset säädettyä niin alas, että ollaan halutuilla työkierroksilla. Silloin kaasuvipu pidetään työn aikana maksimiasennossa ja pumppu antaa ainetta säädettyä enemmän vain, jos kierrokset menee alle sen säädetyn maksimin. Olisi ainakin halpa kokeilla, miten toimii.