Kolme viikkoa sitten sain taas hiacen liikkeelle. Vaihdettiin haljennut mäntä ja se yksi joka oli vielä edellisen omistajan jäljiltä, josko niissä männissä olisi jonkinlainen valmistusvika. Sylinterit tarkastin "näppituntumalla" ja silmämääräisesti, eikä minkäänlaista kulumaa/pykälää tuntunut. Samalla hiottiin venttiilit ja vaihdettiin venttilinvarren kumit ja silmämääräisesti katsottiin nokka-akselin laakerit ym. läpi ja kaikki vaikutti olevan erittäin hyvässä kunnossa.
Viime parjantaihin asti kone toimi hyvin, huohotti kyllä, mutta se kai on normaalia, kun kaksi uutta mäntää koneessa. Sitten maantieajossa jossain vaiheessa huomasin, että ahtopaine ei nouse normaalisti mäkeä noustessa ja auto meinaa hyytyä. Auto sitten seisoi päivän kun olin opiskelemassa, eikä iltapäivällä meinanut sitten millään käynnistyä -10 asteen pakkasessa, mikä ei normaalisti tunnu missään. Sieltä ajoin kotiin, noin 100 kilometriä, välissä auto toimi kohtalaisesti, ahdot nousi n. 0,4 bar, kun normaalisti maksimi on 0,7. Välissä taas ahtoi vain 0,2 ja mustaa tuli reilusti putkesta. Kotona huomasin, että tyhjäkäynti on hieman epätasainen ja tuntuu pahenevan, kun auton jättää käymään. Kävin läpi kaikki imu/ahtoputket, ilmansuodattimen, välijäähyn ja pakoputken, ettei mikään paikka vuoda tai ole tukossa. Myös turbo pyörii normaalisti.
En oikein keksi, mikä voisi olla vikana. Kertokaahan viisaammat ideoita, mistä lähden vikaa etsimään. Siis jos lähden, auto on tuollaisenaan myynnissä, että jos joku haluaa itselleen projektia niin saa kohtalaisen edullisesti. Minulla ei ole enää intoa tuota korjata, mutta on kai pakko, jos sitä ei kukaan huoli. Ehjänä kuitenkin helpompi myydä vaikka afrikkaan.
|