Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp
ja värithän siis on ruskea-musta-valkoinen/harmaa.
tosin sinun talossasi on varmaankin musta-ruskea-musta, niinkuin tuossa johdossakin.
eipä sillä ole mitään väliä jos mäntäkompuraa hetken pyörittää väärinpäin, lohkon jäähdytys siinä vaan ei toimi sillä siivapyörän ropellilla, muuta väliä ei ole...
ja tosiaan siis kevi pitää aina olla hiukan pidempi kuin muut johtimet että se on se joka viimeisenä irtoaa jos joku vahinko sattuu, että edes maadoitus on viimeiseen asti toiminnassa ja polttaa sulakkeen jos runkoon tulee jännite..
kompuroissa on usein 4-johtiminen johto, ruskea-musta-sininen-kevi, kolme ensimmäistä vaiheet ja nolla siis jää vapaaksi, KEVI (maadoitus) KYTKETÄÄN AINA!
|
Justiinsa näin, keskityin liikaa tuohon kuvattuun tapaukseen ja puolet asioista unholaan. Ennen oli yleinen tapa käyttää musta-ruskea-mustavalkea järjestystä mutta nykyisin se menee noin. Sinistä käytetään monesti vaiheena mutta silloinkin se tulisi merkitä vaiheeksi esim. mustalla tussilla värjäten. Minun mielestä myös liitos- ja jatkojohdoissa. Uusissa kiinan vehkeissä on ne värit välillä melko veikeitä, joutuu olemaan tarkkana.