Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
Ilmaapa hyvinkin. Moottorin sammutuksen jälkeen kannesta valuu aika paljon lämmintä öljyä takasin öljypohjaan. Katoppa joskus talvella kuinka hitaasti startin jälkeen uusi öljy alkaa tulemaan kanteen niin kyllä alkaa hirvittämään. Ja kyllä se pumppu pumppaa startatessakin, saa öljyt liikkeelle.
Minusta nopea käyntiinlähtö on huono asia. Mieluummin starttaa tovin, jotta öljyt lähtee ensin liikkeelle. Nykyinen käyttis Grand Vitara 2011 ei ikinä lähde käyntiin "avainta näyttämällä", sitä pitää aiha vähän aikaa sahata. Maahantuojan mukaan tuo on valmistajan tekemä ominaisuus autoon juurikin moottorin öljynkierron takia.
|
Vähä huono verrata 2011 Grand Vitaraa ja 1980 luvun Toyotaa. Kuivana se kone pyörii startillakin siihen asti että alkaa jotain öljykiertoa olemaan. Ja toisekseen jos tyhjäkäynti on 750rpm niin ei se startti yllä läheskään samoille lukemille. Dieseleissä taietaan olla lähempänä jotain 350rpm startin pyöriessä, ja silloin tuskin on öljypumpulla niin mahtavaa tuottoa, että voitaisiin puhua normaalista voitelusta. Sit jos joku vielä tekis analyysin, että kuinka paljon aikaisemmin öljysuihkut alkaa ruikkia öljyä alakerran laakereille verrattuna yläkertaan. Hoojiissa kun ei ole siellä yläkerrassa edes mitään pyöriviä osia, niin ehkä se yläkerta kestää pienen hetken "kuivana" käymistä. Ja jos verrataan tohon hiluxiin, niin sielläkin on kuitenkin sitä öljyä venttiilikoneiston pinnoissa, vaikka kone olisi seissyt kuukausia tallissa odottamassa motivaatiota.
Lisätään vielä se, että talvellakin alkaa Hydrauliset venttiilin nostimet toimimaan välittömästi auton käynnistyttyä, eli toisin sanoen tulee öljynpainetta sinne yläkertaan asti. Eli ei ne öljyt kovin kaukana ainakaan majaile.
Oli miten oli, 28+ vuoden kestotesti on edelleen meneillään avamaattomalla 536 000 ajetulla Land Cruiserilla ja 529 000 ajetulla Hiluxilla.

Eri omistajilla tietty, mut nyt on mun vuoro yrittää tuhota noi koneet helpolla käynnistymisellä.