Tehdääs tälläinen illanratoksi kun tilaustakin tälle on välistä ollut, eli kyseessä on bj 40 vuosimallia -76. Bertta meinasi jo maatua pahasti pusikkoon ennen vuotta 2008 jolloin auto oli lähinnä seisonut metsässä viitisen vuotta, sitäkin ennen lähinnä vain veneen laskua omasta pihasta ja nostoa syksyllä. Tuo liikehdintä piti sen elossa tuohon asti jollain tapaa mutta kun vaijerit, jarrut yms. rupesi jumimaan todenteolla niin sen kohtalo vaikutti olemaan hidas toyotamainen maatuminen kuusen alle, auto oli isäukon nimissä poistettu rekisteristä ja kilvistä joskus viime vuosituhannella. Isäukon halukkuus tehdä autokauppoja oli tunnettu, mikään ei tahdo lähteä myymällä vaan korkeintaan metsään hapatuksen jälkeen kauhakuormaajalla metallinkeräykseen.
Sitten myöhään syksyllä 2008 saunan jälkeen tapahtui käänne auton mätänemiselle, olin jo aiempina päivinä herätellyt berttaa ja yrittänyt pitää sen jollain tapaa liikehdintä kunnossa kun isäukko tokaisi että jos tuo auton raato sinua noin paljon kiinnostaa niin tehdään siitä paperit! Pieni vihjailu autosta tuotti siis halutun tuloksen! Vanha rekisteriote autosta löytyi ja luovarit autosta tehtiin. Nyt siis kunnostus pääsi alkamaan todenteolla!
Pienen käyttö sipistelyn jälkeen tuli autosta pari kuvaakin näppäistyä ja painepesua tuli tarjottua joka puolelta, ei huono aihio olleskaan! Isän toimesta joskus -90 luvun alussa tekemä rajuhko pellitys urakka helpotti taakkaa melkoisesti, toki ehjättävää löytyi ihan riittävästi! (Huom! auto siis ollut perheessä jostain -88.. Ei tarkkaa vuosilukua tiedossa!)
Pari kuvaa autosta ja sen käytöstä sen aikaisessa käyttötarkoituksessaan!
Huom! Tuo toyotan keulalogo on tainnut muuttua tässä vuosien saatossa..
Pesun ja sipistelyn jälkeen ekat fotot kun auto siirtyi omaan omistukseen!
Tästä homma jatkuu pikkuhiljaa kunnes saavutetaan tämä päivä, eikä siinä nyt kauaa mene kun dokumentaatiota tukee aina fotot (ne kun on kivoja) ja niitä kaikista turauksista tuolta väliltä ihan mahdottomasti ole. Mutta ehkä täältä joku saa myöhemmässä vaiheessa vinkkejä omiin prokkiksiinsa, pahin turina ja saarna osuus siis lienee ohi tästä topicista. Mutta joku päivä siis menee ennenkuin tämä tarina saavuttaa auton tämän hetken kunnon! Jatkoa siis seuraa tasaisesti kunnes biilissä on isompaa renkulaa, tietenkin turbo ja lukkoa akseleissa tehostimen kera..