Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Se vaan on hankala ajaa tasaista nopeutta ja pitää turvaväliä, kun liikennepoliisi köröttää alinopeutta, mutta aina kun koittaa turvallista ohitusta niin pässi painaa kaasua. Ei jaksa oikein sitä pumppaavaa jumitustakaan siellä takana.. pari kertaa käynyt mielessä, jos koittaisi rekisteritiedoilla löytää puhelinnumeron, ja kilauttaa kaverille ja kysyä että mikäs kohta aivoissa ei nyt oikein pelaa?
Liittyen yllä olevaan, se ei vain aina oikein onnistu, jos edessäajava ei siihen anna mahdollisuutta. Voisi tietysti ajaa sitä 20km/h alinopeutta ja epätasaista vauhtia, mutta ei vaan oikein nappaa. Minusta on äärimmäisen itsekästä ja typerää "minä- asennetta", että jos ajaa tiellä hitaammin kuin muut, niin ei päästä porukkaa kuitenkaan ohi. Kuten jo totesin, jokaisella on oikeus ajaa juuri sitä vauhtia kuin haluaa, mutta ei pitäisi tahallisesti tehdä kiusaa ja häiritä muuta liikennettä.
Tuo pitkien valojen vilkuttaminen koetaan Suomessa usein "ärsyttämiseksi", vaikka sillä on ihan järkeväkin tarkoitus - saada edessäajava huomioimaan että takaa tulee nopeampaa liikennettä. Esim. Ruotsissa varsinkin hämärässä/ pimeässä takaatulevat erittäin usein vilkauttaa pitkiä, että täältä tullaan. Mielestäni hyvinkin järkevää ja kohteliasta. Samoiten välillä nuo hiljaa ajavat keskiviivan kerkot, jotka ajaa laput silmillä ei vain tajua että takana on joku, ellei vilkuta pitkiä.
Toinen on töötin normaali käyttö, mikä täällä tuntuu usein olevan sanaton "haistavittu". Jos edessä ajava ei esim. huomaa vihreää valoa, niin pikku tööttäys on ihan paikallaan. Itse en sitä ota minään vittuiluna, vaan herätyksenä siihen että jotain tapahtuu/ pitäisi tapahtua. Monesti jos itse töräytät valoissa edessäolijalle, niin sieltä tulee keskaria tai mulkoilua. Miksi?
|
Juu. Liikenteessä tuo kommunikointi on vaikeaa ja väärinymmärrys on enemmänkin sääntö kuin poikkeus vaikka tarkoitus olisikin ihan ystävällinen. Aina ei voi onnistua. Siksi mä en vilkuttele enkä tööttää, vaikka joskus on mennyt vihreissä valoissa jokunen tovi kun edellä oleva on lähetellyt sähköpostia siinä odotellessa
Ohittamisen estäminen on kyllä syvältä. Mikä perintöosuus siinä menee jos joku ohittaa mut? Tai jos peräti useampi ajaa ohi. Ei voi ymmärtää. Siksi turvaväli, että aina mahtuu siihen eteen audi tai kaksikin.
Joskus olen mielenkiinnosta selvittänyt omistajan, mutta en ole soitellut. Ootan vaan sitä tilannetta kun huonosti käyttäytyneen ajoneuvon omistaja tulee vaikka tarjoamaan firmalle jotain tavaraa tai palvelua. Jostain syystä homma ei sitten ihan etenekään
Loppujen lopuksi olen havainnut, että mitä sitä turhia pultteja ottamaan liikenteessä. Maailmassa on paljon mielenkiintoisempaa askartelua aivoille