Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Evinrude
Tämmösen sopivan aiheen löysin nii jatketaampas tätä sitten. Elikkä tilasin BFG AT:t (245/75R16) liikkeestä, mutta eivät kuitenkaan saapuneet sovittuun päivään mennessä niin sain sitten uudet rotiivat alle kokoa 245/75R16. Rotiivat olisi mahdollisuus vaihtaa sitten BFG AT:siin kun joskus sitten saapuvat.
Itselläni ei kuitenkaan ole minkäänlaista kokemusta BFG:n renkaista, eikä rotivoiden kokemuskaan mikään huima ole, kun vasta eilen ne alle sain.
Olisiko kellään sen vertaa kokemusta kertoa kummat kannattaa ottaa. Ajoa tulee 80% maantie ja 20% mettä-, pelto-, soratiet.
PS: Kuinka paljon noissa kannattaa pitää rengaspaineita? Täl hetkel edessä 3.0bar ja takana 2.8bar. Autona on L200 -99 4x4
|
Siis auto on nyt Toyota Land Cuiser HDJ-80 vm. 1990, ja käyttö on mm. veneen nostamista (ja laskemista) yms. käyttöä, nyt tulee tuolla vetokoukuttomalla WaraRenkaalla ajettua kauppareissut yms.
Ja noita bfg:n AT on tullut ostettua useampi uusi sarja maastureihin vuosien saatossa. Ja yksi ongelmatapaus sattui lähipiirissä reipas 10v sitten: BJ:n alla 33x12,5-15 alkoi murtumaan muutaman vuoden ajossa, ja se hoidettiin maahantuojan toimesta tosi hyvin.
Ja nyt tuntuu siltä, että nastarenkaat vaihtuu bfg 265/75-16 bfg AT, toki sika kallis rengas? Mutta noilla bfg:lla on tullut ajeltua noilla LandCuisereilla paljon kilometrejä... ja pari pojoa lasken sille, että nuo renkaat ei ole kalliimpia ostaa suomesta, jos asennus ja tasapainoitus pitää maksaa ns. hinnaston mukaan... ja jos "suomikuitissa" myös kumit, niin ongelmatapauksessa "yhden luukun periaate"
Ja yleisellä tasolla: tuo nokian rotiiva lienee hiljaisempi, ja parempi pito märällä yms.
Mutta miksi minä maksan enemmän, että saan bfg-at omaan hodariin?
Ennen kaikkea se, että kestää paljon kilometrejä (verrattuna rotiivaan), ja tuo märkäpito ja melu kuittaantuu sillä, että pito pellolla tms. on hyvä, kuvio tyhjentyy jotenkuten....
ja nyt alla g-y wranklerit, samaa kokoa ja nastoitettuna

-> jos haluat hiljaisemmat renkaat, mitkä pitää paremmin märällä asfaltilla, niin tuo rotiiva on oikea vaihtoehto.
p.s ainakin 265/75-16 koossa rotiiva on maailmalla paljon halvempi kuin bfg:n AT