Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.05.2005, 20:46
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

bj perien rakentelua


Aloin tuossa kyhäilemään noita 5.29 rattaita BJ:n eli siis hj61 periin kiinni, alunperinhän periä 4.11 rattaille tehdessä tuli ne tehtyä tietysti bj tyyliin pinioniakselin molemmat laakerit siis shimmattavia, eli esijännitys säädetään näin,

Nyt kuitenkin uudet rattaat ovat sen mallisia, että ne saisi asennettua hj61 malliin krymppiholkilla, jolloin ulompaa pinioniaks.laakeria ei tarvis shimmata, vaan kiristää holkilla oikea kireys kohdalleen.

Hyvä ajatus jos miettii, että noi uudet pinionin laakerit tosta vähän kuluu ja tulee väljää akselille, ja väljänhän saa silloin pois yksinkertaisesta kiristämällä laipan mutteria.

Nyt sitten työkaveri kovana ralliperunamiehenä kukisti krymppiholkin roskistavaraksi, koska kuulemma rallimiesten käytössä holkki kovassa rytkytyksessä painuu kasaan siellä laakerien välissä, jolloin laakeri ei siis väljisty vaan kiristyy vähän tilanteesta riippuen ja näinpä laakeri leikkaa kiinni ja pinioni napsahtaa poikki tai jotain muuta kivaa tuon seurauksena.

Ilmiö varmaan tulee esiin noitten käytössä, kun jarruttaa pyörän eka koneella lukkoon ja sitten taas kahva selälleen, koska oikeastaan eihän se väljisty, jos vääntö tulee koko ajan kardaanin päästä, mutta mitäs sitten kun se tulee pyörien päästä, silloinhan pinoini yrittää ensin aina suunnasta riippuen eteen tai taaksepäin ja sitten vasta suostuu pyörimään paikallaan, joten vois kuvitella jos toi kasaan painuva holkki on jotain paskarautaa, niin ei kauaa toimi(toisaalta jos se on yhtä hyvää toyota kamaa, kuin perän muut osat niin juttu on toki toinen).

Eli ovat siis tehneet sorvilla kovan holkin laakerien väliin ja shimmanneet bj:n orkkisvälitysten tavalla homman.

Nytpä sitten tässä miettii taas tuotakin muistellen välitysten hintalappujen kuvat silmissä, että kumminkahan päin tuon tekisi...

Eihän toi ole kummallakaan tavalla tavaroiden ollessa käsissä kuin 1 ilta/perä, mutta kumminka sen tekisi, krympit on jo hyllyssä ja ei noita kovia holkkejakaan kauaa tarvis odotella, niissähän nyt on joku tunnin ylimääräinen homma kun sovittelee mol.laakerien shimmit pinionille kohdalleen.

Kuulostaa varmaan tosi väsyneeltä, mutta onhan niitä ennenkin paskaksi osia laiteltu väärillä asennuksilla, kuitenkin on toi 12h-t pata ja 37 kumit, niin ei ne rattaat siellä ihan pienillä kärsimyksillä pääse...

MU

Meni pituudeltaan jo paskanjauhanta osastoon...

Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat...

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin perien huohotusta ? sako Tekniikka & Jutustelu 8 23.05.2007 19:55
Perien vaihto??????? Rälläri Tekniikka & Jutustelu 5 21.03.2006 18:58
Perien toimintaa. kivinen Linkit 1 06.10.2005 12:04
Läjän perien pansarit joker Tekniikka & Jutustelu 6 07.09.2005 21:42
Jakolaatikon ja perien öljyt tmx50 Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2004 15:08


Sivu luotu: 18:27 (GMT +2).