Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2013, 14:31
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Pajero Gen1:een L300 tai L200 moottori


Ajattelinpahan, että teen ihan topicin tästä. Jos joku on samaa suorittamassa, niin löytyy helpommin nuo vinkit tuohon hommaan.

Eli Pajerosta laukesi 2.5TD kone. Gen1 siis kyseessä ja kilometrejä 380 000 takana. Kesken ajon alkoi kuulua epäilyttävää rilkitystä ja ääntä en onnistunut paikantamaan. Noh, vikahan "kaivettiin" esiin ja lopputuloksena oli katkennut kampiakseli Eli kone vaihtoon. Tuon koneen purkuhommissahan selvisi se kilinän syy, eli kyseessä oli kiertokangen pultti, joka oli päässyt löystymään ja ilmeisesti aiheutti kilinän. Vierestä oli sitten kampiakseli poikki, kun öljypohjan aukaisin tuossa hiljan. Samassa rytäkässä meni 4/5 nokkapukeista poikki/säleiksi ja jotain muutakin pientä. Pari venttiiliä yms.

Noh, elinten luovuttajaksi löysin laatikkovaikaisen L300, jossa on sama lohko. Tai ainkin kaikki niin väitti ja kyllähän tuo tuntuu olevan Vaihtohommiksi meni pako-/imusarja (sis. turbo ja turbon öljyputki), öljynsuodattimenkanta, dieselpumppu, vesipumpun putki lämmittimelle, vesiputkenpätkä kannelle. Nämä ainakin näin äkkiseltään tuli mieleen. Jos jotain tulee niin lisään.

Moottorin irrottamisessa suurimmaksi huoleksi osoittautui laatikon ja koneen välisistä pulteista koneen suunnasta katsottuna vasen yläpultti, jota en nähnyt edessä olleen pellin takia. Nämä pellit ovat nyt jossain ruostumassa. Muut pultit irtoilivat helposti loppujen lopuksi jatkovarrella ja murroksella. Kardaanit vaan piti nappailla irti. No problemo.

Konehan lähti sitten todella helposti pois, kun ei ollut syyläriä edessä ja rojut irrotettu joka paikasta. Kannattaa sitten irottaa molemmilta puolen konetta ne maakaapelit...

Moottorin kannakekumit on ilmeisesti samanalaiset, ainakin päälisin puolin. Molemmissa on jotkut ihmeen suojakotelot joilla ei käsittääkseni tee mitään. Korjatkaa jos olen väärässä.

Tuossa hilujen vaihdossa ei ollut muuta vaikeaa, kuin ajoitusmerkkien saaminen kohdalleen. Sekin on todella helppoa, kun katsoo vain oikeat merkit. Itse katsoin väärin ensin ja kirosanoja lenteli, kun ei merkit pitäneen kutiaan. Ja joka neljännellä kerralla osuu siis tasapainoakselien merkit pidemmän hihnan merkkien kanssa kohdalleen.

Vaihdoin myös samalla kytkinen tuosta pajeron rohjakkeesta, kun se sattui olemaan hyvässä kunnossa. Kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös vaihtipyörän, koska L300:n vauhtipyörän keskilaakeri oli silppuna vaihdelaatikon laukeamisen seurauksena ilmeisesti. Samalla sitten kääntyi myös hammasratas vauhtipyörän ympäriltä toisin päin. Loppuu se rallattelu starttaillessa. Ehkä. Ja toholla piti tovi kuumennella, mutta sittenpä se lähtisin taltalla vääntämällä ja paikalleen meni todella helposti samoilla lämmöillä.

Jos tästä olisi jollekin hyötyä. Itse kun en näitä juttuja oikein mistään löytänyt, muuten kun kyselemällä jokaista asiaa erikseen.

__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.

Viimeksi muokannut Korpikumpu : 20.09.2013 14:37 Perustelu: Lisäystä.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Mitsubishi L200/L300 Vilkku/valoviiksi (uusi) awd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.09.2011 09:30
Ostetaan O: Pätkä pajeroon moottori! nekzu O/M/V Ajoneuvot 0 15.06.2010 20:46
Ostettu Pajeron tai L200 moottori mitzuman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 15.02.2010 20:35
Ostetaan moottori (tai koko auto) Pajeroon Dunkel O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.05.2006 10:02
Uuden L200:n laatikko vanhaan pajeroon? Hammer__ Tekniikka & Jutustelu 6 11.07.2005 09:10


Sivu luotu: 04:04 (GMT +2).