Latausjännite on liian alhainen (ainakin minusta?, pitää välillä latailla akkua verkkovirtalaturilla taikka jättää käynnistymättä niinku viimeviikolla), niin tyhkäkäynnillä kuin 4000rpm jännite on 13,2-13,4V. Sama mittaako akun navoilta vai laturilta suoraan. Mitattu kolmella eri mittarilla... Myöskään kuorma ei vaikuta, vaikka kaikki härvelit päällä niin jännite pysyy vakiona. Kaikki maadoitukset ja plus kaapeli tarkastettu. Mitattu jännitehäviöt ja jännite-erot, kaikki ok. Siltikin kokeiltu vetää rinnalle uudet plus, miinus ja maadoituskaapelit (laturi-kori, laturi-moottori, laturi-plusnapa). - ei vaikutusta jännitteeseen.
Juuri vaihdettu uusi laturi, ei vaikuttanut mitenkään - tai ehkä hiukan korjaantui siten että vanhalla jännite tippui hiukan kaikki härvelit päällä. Uusi akkukin tuli hätäpäissään laitettua, mutta ostamisen ilo jäi ainoaksi onnistumisen iloksi.
Akun lämpöanturi mitattu ja todettu ehjäksi (samat arvot kuin uudessa ja muuttuu lämmitettäessä/jäähdyttäessä näennäisesti oikein).
Vikakoodeja ei ole, herjaa coolant sensor bad, mutta sehän nyt ei kuulu tähän.
Korjaamokirjallisuus tässä kohti toteaa että PCM olisi viallinen eikä nostaisi latausjännitettä riittävästi, mutta mutta, onkohan koskaan kellekkään oikeasti näin käynyt? Voisko kuitenkin olla jokin maanläheisempi selitys? Mistäkohti tai miten PCM saa tiedon latausjännitteestä, koska auton oma mittari näyttää latausjännitteeksi 14V vaikka todellinen on 13,2V? Tokihan tuo mittariston volttimittari on suuntaa antava, mutta heräsi vain epäilys. Kehtaako joku verrokiksi mitata omasta kasi-koneisestaan mitä näyttää tyhjäkäynnillä?
Laturi on originaali 136 amppeerinen nippondenso.
On taas jotenki sellanen kausi menossa ettei tuosta kikkareesta hyödy ku varaosa- ja bensakauppiaat..