Tällä foorumilla tuntuu olevan tietoa ja kokemusta toyotan koneista, niin koitetaampa täältä löytää vastauksia.
Eli kyseessä on -89 hiace johon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu uudemman hiacen kone, eli 2L-II Auto on ollut minulla nyt kohta kaksi vuotta. Vähän reilu vuosi sitten keväällä auton käynti meni huonoksi ja savua pukkasi rohki paljon. Kannen kun aukaisin niin, vika selvisi, 3-sylinterin mäntä oli pitkittäissuunnassa haljennut tapin reikään asti. Silloin huomasin, että imuletku oli huonosti ja kun muuta vian aiheuttajaa ei keksitty, niin päättelin koneen imaisseen lunta. Ks. männän vaihdoin uuteen, muita mäntiä en irroittanut, kun ei niissä näkynyt mitään vauriota.
Muutama tuhat(5-10) kilometriä tuli vuoden aikana mittariin, kunnes taas samat oireet. Kannen alta paljastui jälleen haljennut mäntä, tälläkertaa 1-sylinteristä. Nyt imupuoli oli kunnossa, ettei sieltäkään mitään ylimääräistä pitäisi päästä koneeseen. Molemmat männät on haljenu siististi, eli ei näy mitään koloa tms. että olisi ollut mitään kiinteää siellä, eikä kannessa ole mitään jälkiä. Olen muutamalta autoihin perehtyneeltä kaverilta kysellyt asiasta, ensimmäinen ehdotti vuotavaa suutinta, toinen sanoi, ettei suutin hajota mäntää esikammiomoottorissa vaikka vuotaiski. Kolmas sanoi, että aika jännä. Remottien välissä kone kävi sievästi, eikä päästömittauksissa ollut sanomista, kai vuotava suutin olisi käyntiin vaikuttanut. Tilasin kyllä jo testerin, joten tarkistan suuttimet jokatapauksessa, mutta en oikein usko sen aiheuttaneen vikaa.
Kannentiiviste mietityttää, kun tuossa on tiukin kolmesta vaihtoehdosta, mutta voiko sekään mäntää halkaista? Käsittääkseni oikea tiiviste valitaan sen mukaan, kuinka paljon mäntä tulee sylinterin yläpuolelle, onkohan jollain tietoa niistä mitoista? Ja voiko sitä tönärillä mitata riittävän tarkasti, vai vaatiiko hienommat työkalut? Itse laitoin ohuimman, koska sellainen oli siinä aiemmin, en tiedä kuka sen on siihen laittanut.
Ei varmaan liity tähän, mutta ihmetytti sellainen asia jakopäätä purkaessa, että pumppu oli 180 astetta "väärin" ajoitettu. Eli kun nokka-akselin ja kampuran merkit oli kohdallaan, pumpun merkki näytti vastakkaseen suuntaan, onkohan tuo pumppu sitten eri moottorista vai täh?
Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa.
Ippe69