![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ihmeiden apusimpukka.Mullahan on autona semmonen retkukeula hiluski,ja sillon tällön se apusimpukka saa kipiää ja akseli siitä vääntyy kaheksikolle. Sit on auraus kulmat päin persettä. No tällä kertaa ja niinku ennenki vein ihka uuden apusimpukan eräälle hyvälle sorvarille joka teki siihen paksumman akselin,muovi holkit pois ja saman verran paksumpi se akseli. Sitte kotona porasin sen simpparin kylkeen reijän ja sihen rasvanippa ni pysyy vetreänä,no uudella simpparilla jonkun reissun heitin kepapille ja kauppaan ja semmosta. Sitte alko kanittaa ratti niin perusteellisesti ja tuntu et puoltaa ja ohjaus on pirun jäykkä ja tehostin vähä vaikeroi ja kaikkia saatana. No pureksin ohjaus vehkeitä ja vaihtelin yläpallot ja toisen raidepään ja ei ne ny ihan romut ollu mitä ny väljiä niinku olin aikasemmin kokeillutkin. Sit runkutin apusimpparia ja ei liiku mihkää,ihan niinku olis leikannu kiinni! No otin irti sen ja koitin purkaa sitä ni ei akseli millään ulos kuoresta ei vaikka prässillä painoin kolmatta tonnia,hakkasin moskalla ja hiukka lämpöö annoin kosanintoholla. Sisällä olleet molybdeenisulfidi rasvat tuli nipan reijästä ulos,oli siellä jotai orkkis rasvaakin mutta juntissa on. On eräskin keppi ja kilkutin tullu käänneltyä mut ei o ikinä tullu vastaan tämmöstä,miten helvetissä voi kaks hyvin rasvattua rautaa leikata toisiinsa kiinni noin tiukasti? Jos nippaa poratessa olis joku metallisiru jääny väliin ni miten vitussa se noin tiukassa voi olla? Eikö rasvat tykänneet toisistaan ja tuli joku hylkimis reaktio? Onko jotenkin niin paksua rasvaa et kiilautuu noin tiukasti kiinni? Vai mikähän tässä voi olla vikana? Onko kellään mitään aavistusta? ![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
sen tiedän että patroollin apusimpukkaan oli joskus joku tehnyt muovisten holkkien tilalle teräksiset ja se oli mennyt samanlailla jumiin mutta sain purettua ja kuparitahna/spray vaseliini seoksella rupes pelaamaan ja laitoin takaisin ja myin auton pois että en tiedä miten nykyään pelaa?
Vaseliinia kun laittaa pulttiin ja vetää mutterin reilusti kiinni niin meinaa toimia kierre lukitteena aika hyvin. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Ällistyny.
Tässähän ei oo mitään semmosta tiukkaa puristusta mihin voi jäädä paine lukkoon. Pyörän mutterin ku laittaa vaseliinia täyteen ei saa edes kiinni. Ja ens alkuun toimi hyvin.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oisko tuossa kuitenkin parempi olla välissä joku vaikkapa UHMW:stä tehty pusla (tai joku muu kulutuskestävä ja liukas muovi)? Tiedä sitten miksi jumppaseen tuollein heittää jos on suora reikä ja tarkasti koneistettu akseli rasvoineen päivineen jonkinlaisella sopivalla välyksellä. Liian tiukka sovite ja sopiva tälli monttuun ajaessa heittää apusimpukan akselin sopivasti kanittamaan niin jumittuu?
edit: Niin ja todetaan tähän väliin vielä, että jojotan apusimpukkaa ole ikinä edes nähnyt, joten ylläolevan ohjeen ja kommentin voi ehkä myös jättää omaan arvoonsa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
melko mielenkiintoinen juttu...otas jokunen kuva havainnollistamaan..
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Metallurgiasta en tiedä mutta eri lämpölaajenemisia ? Eri "jaloja" metalleja ja "ruostu" het jumiin ?
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
onko jompi kumpi osapuoli valuterästä?
Siis nyt on varmaan käynyt semmonen tapaus, että jommasta kummasta kappaleesta on irronnut pieni hitunen, ja se on sitten irroittanut vierestä hivenen isomman jne. siis on kirjaimellisesti leikannut kylmänä kiinni. ja nuo metalli metallia vasten olevat sovitukset tehdään yleensä hiomalla..... Siis kun sorvataan, niin lastun irrottaminen tapahtuu murtamalla, ja pintaan voi jäädä käytännössä irti olevia partikkeleita, jotka irtoaa sopivan hetken tullen. hiomisessa metalli irtoaa periaatteessa samalla tavoin, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa Jotka tietää tuon ammattitermein, niin kertokoot. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Valua on se runko. Mutta niille muoveille on ihan perusteet siellä, metalli on huono kestämään iskukuormitusta muuttamatta muotoaan...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oisko käynyt silleen, että kepappi-reissulla kolahtanut ja se uusi paksumpi akseli ollut kuitenkin sen verran pehmeätä ett olisi vääntynyt ? Siten jää kyllä ihan kiitettävästi jumiin, ei auta vaseliini eikä vitamiinikaan..?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Mahollista.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
nissan patrol apusimpukka | metsämies75 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 10.08.2012 17:50 |
Myyty apusimpukka nivaan | heku80 | O/M/V Muut | 9 | 12.12.2011 06:02 |
Myyty 4Runner/Hilux apusimpukka | Team Urbo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.10.2011 11:41 |
O:Patrollin apusimpukka! | PatrolAss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.10.2007 22:47 |
Pajeron apusimpukka. | luppakorva | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.08.2006 16:02 |