![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 24volttia vetokoukun rasiaan, miten järkevimmin satunnainen 12veli miten on järkevin toteuttaa otsikon mukainen juttu. meinaan muuan 24volttisen ajoneuvon vetokoukun pistorasian kytkeä 24 volttisena, ei mitään jännitteenalentimia tms. omat vaunut ei tuota ongelmia kun niissä ledivalot jotka toimii 12-24v alueella. mutta mites jos tökkään perään vain 12v kärrin? pitääkö tehdä erillinen johdon pätkä jossa rasiaan viritetty joku alennin, vai pystyykö tuollaiseen välipiuhaan joka karvaan vain lisäämään sopivat vastukset jottei polttimot pala 12v kärristä? joskus muinoin taljajousen valokuitutähtäimen ledin kirkkautta säätelin erikokoisilla vastuksilla varsinaisen käyttöjännitteen pysyessä samana. siinä ainakin vastukset toimivat hienosti
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Polttimot ottaa sen verran virtaa että aika kuuma paketti tulee vastuksilla. Elektroniikasta enempi tietävät voi sitten kertoa onnistuisiko jollain muulla kuin ihan täysimittaisella jännitteenalentimella...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
![]()
jos ei halua laittaa autoon jännitteen alennita niin voihan sitä tehä alentimen jossa on uros ja naaras pää jonka laitta auton ja kärrin väliin. mutta onko siinäkään sitte järkeä ku mukana sitä joutuu koko ajan kulettamaan että voi niitä satunnaisia vetoja tehä...
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Enpä tiijä..
Ei tuu mieleen mitään näppärää konstia,vastuksilla ei oikeen onnistu ku 5w vastus taitaa olla suurimpia mitä on valikoimassa. Yks mikä tuli mieleen et laittas sarjaan toiset polttimot mut aika mötikkä tulis siitäkin ja palaahan se jos ne on jossai askissa. Jännitteen alentimia on monentyyppisiä mut ei taida kaupallisia olla montaakaan. Halvin ja helpoin ja laillinenkin tapa on silleen et hommaa erillisen valopaneelin jossa roikka johto ja se nippusiteillä persiiseen,siitä töpseleillä jotku äärivalot jos tarvetta. Tais ainaki motonetissä olla semmosia,muutamalla kympillä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
tohon saa väliin valmistakin palikkaa mikä pudottaa jännitteen 24v>12v. viimekesänä varaosamaailmasta kysyin kun itelle tein patrolliin koukunsähköjä, olisko se jotain 100e tai ylikin ollu startaxilta tilattuna.. siksipä se jäi multa ostamatta
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
http://www.meronet.com/catalog/produ...roducts_id=521
Tuossa yksi vaihto ehto. olen kyllä nähnyt halvempiakin mutta en nyt sattunut löytämään...
__________________
! Because earth aint not flat ! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Vaatii oikean jännitealentimen
Sillä jos yrität patentoida sarjavastuksia/hehkuja, niin kun kärry muuttu esim.
Pienestä, ilman etuparkkeja olevasta jarruttomasta (siis parkit 2x 5w +3w rekkarin valoa, siis yht 13w jos kaikki on ok) autotraileriin, missä on etuparkit 2x5w, äärivalot yms 6x5w, ja tuplatakavalot 4x5w, ja vielä se kilven valo 3w, siis parkit yht 63w... niin tulee ongelmia Itselläni on BJ-40 24 Voltin koukku, ja jatkojohto, missä 5-kanavainen jännitteenalenni 12 volttiin. Järkevintä olisi tehdä tuo jatkojohto yhdellä oikosulkusuojatulla hakkuripoverilla, ja 5 releellä...... Mutta tuon hakkurin ja releet vois iskeä kiinteästi veturiin, sais tarvittaessa 12v muuallekkin.... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
rele poksi, ja uros / naaras, 1 alennin(pieni.) johtoa, ja vähän aikaa., toi sitten takakonttiin. mutta samalla sinne koukkuun kytkee kyllä suoraan 12V
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
ei oo bertta pikupissa takakonttia ja kopissakaan ei ole tilaa millekkään....en halua lavan alle mitään ylimääräisiä rasioita ja releitä, eli viisain näköjään tehdä piuhan päässä oleva ledivalosarja jonka tarvittaessa vetää nippusiteillä kiinni jos tarttee jotakin muuta repiä kuin omia kärrejä. ompahan ainakin toimivat valot laina kärriin, ja ei voi syyttää kun itseään jos ei toimi.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ny ei kvg tottele mutta täällä jossakin olen nähny linkin semmoseen alentimeen mikä tulee sinne töpseliin eli auton ja kärrin väliin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Etuvastuksilla sitä ei oikein voi toteuttaa. Tai voi, mutta tarvitaan ainakin ylijännitteen syövä komponentti jokaisen vastuksen jälkeen. Silti tarvitaan ihan tarpeettoman suuret (tehonkesto) osat siihen ja niille jäähdytystilaa, eli ei kannata.
Jos vastuksella olisi kuormana neljä kulmavaloa (etu-äärivalot ja takavalot) ja lisäksi pari rekisterikilven valoa, niin periaatteessa sihen saa laskettua tarvittavan etuvastuksen aika helposti, kun tietää niiden lamppujen tehot. Kytkentä jopa toimii, vaikkakin vastus on todella kuumana ja mm. sulattaa muovia ihan sujuvasti. Mutta sitten kun yksikin noista lampuista kärähtää tai kontakti hapettuu, tippuu vastuksen kautta kulkeva virta sen lampun osuudella ja jäljelle jääneet lamput on heti reilusti ylijänniteessä. Toisen lampun palaessa menee sitten samalla ne loputkin pimeäksi. Pelkällä vastuksella ei siis käytännössä toimi. BJ-40/76 kertoi samaa toisesta suunnasta, eli erilaiset kärryt tarkoittaa myös erilaista kuormaa vastuksille, eli lamppujen jännitteet on taas mitä sattuu. 12V Zener-diodia johtoon sarjaan kytkettynä voisi käyttää pudottamaan sen 12V, mutta silti se kuumenee yhtä paljon kuin sopivaksi mitoitettu etuvastus. Lisäksi sen luokan zenerit, jotka kestäisi vaikkapa ne kärryn jarruvalot, on kalliita jos on edes kohtuudella saatavillakaan. Tällainen ylijännitteen lämmöksi hukkaava ratkaisu, eli lineaari-alennin kuumenee aina paljon noilla tehoilla. Hakkuri on paljon pätevämpi, kun se ei hukkaa ylimääräistä jännitettä lämmöksi, vaan pätkii syöttövirtaa jännitteen ohjaamana pieninä viipaleina ja tiheään. Sen on-off -kytkin ei juurikaan kuumene, kun kytkevän komponentin oma vastus on hyvin pieni. Kytkevä osa on joko kokonaan kiinni tai auki, eikä siinä "puolivälissä", kuten lineaari-alentimessa. Lähtöjännite pysyy melko tasaisena kuormasta riippumatta (tiettyyn ylärajaan asti), kun kytkimen päälläoloaikaa säädetään lähtöjännitteen ohjaamana automaattisesti. Kytkentäjakso on niin tiheästi toistuva, ettei sitä lamppujen loisteesta erota, kymmeniä tuhansia jaksoja sekunnissa.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 28.08.2012 07:56 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla on tohon berttaan edellinen omistaja laittanu 4x24v releitä. releiden syöttöjännite tulee toiselta akulta 12v jolloin perävaunuun menee 12v. eli eikös tollei saa aika helposti 12 tai 24v kärryyn ku vaihtaa vaan releiden syöttövirtaa?
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tuo jännitteen otto toiselta akulta on oikein hyvä tapa tuhota akut.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paljonko valotehoa on kerralla käytössä normiperäkärryssä? 2*5W ajovalo+ 2*21W jarruvalo + vilkku pikkasen sykkii + äärivalot. Ei siitä paljoa amppeereita kerry.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2573
Jokaiselle lampulla tuollainen mutikka, saattaa vaatia jäädytyslevyn tai -siilen. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Miksei sinne vaan voi tehdä toista vetokoukun sähköliitäntää, missä olisi sitten 12v sähköt? Tökkää päälle vielä tarran missä lukee 12v niin ei sekoita sitä 24v liitäntään.
Näyttää melko kalliilta tuollaiset adapterit, olettaisi että toisen sähköliitännän vois tehdä edukkaammin. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
kyllä itelle on tarkoitus laittaa pikkunen jännitteen alennin vaa releiden syötölle ni ei tartte sitä isoo "vaunualenninta" laittaa. tahi sitten tulee kokonaan erillinen 12V järjestelmä? saapi nähdä mitäkaikkee sitä talvenaikaa keksii ku laittaa bertan atomeiks.
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
eli ei tästä ongelmaa ole kun ei kerran järkevästi löydy ratkaisua, teen yhden valosetin lainakärryjä varten. siinä se. taitaa olla kustannuksiltaan rapiat kolmenkympin juttu. kiikarimallin radiota ja 12v tupakansytytyntä varten autossa on muuntaja, taitaa olla 8A malli |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Vaihda lamput (polttimot) siihen 12V karriin!
Viimeksi muokannut Topi1982 : 29.08.2012 14:12 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
sillo pääsee jo helpommalla ku laittaa sinne 12v pistokkeen niin siinä toimii 99% kavereiden kärryistä ja omaki ![]()
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Ja jos omat kärryt ledivaloilla toimii välillä 12 -24v, niin eikös vaihtoehtona ois myös pelkkä 12v pistoke. Asia tietenkin eri jos on pelkkää 24v jännitettä syöviä hinakkeita.
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ:n vetokoukun runko-osa | sakari65 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.05.2012 07:01 |
-90 Vitaran vetokoukun sähköt?? | Susu | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.08.2011 06:53 |
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan | juba | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 14.03.2010 20:28 |
Vetokoukun irrotus | MattiH | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.11.2008 19:33 |
Vetokoukun "painoista" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 13.05.2005 22:24 |