![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() aapuuva! Hj ohjaus klappaaHjiis on välys siinä ensimmäisessä nivelessä simpukasta etiä päin. Uskaltaako tolla vielä jatkaa matkaa? Onko tietoa pääseekö se tanko irtoamaan kokonaan simpukan varresta? Aamulla pitäs matkaa jatkaa.. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
alkuperäisissä nivelissä on ihan kiristys siinä nivelessä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
tääh miten se kirrataan?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sokka pois ja ISOOOOOLLA ruuvitaltalla kiristäen, tai saattaa vaatia semmoisen hylsyn ja vääntimen...
Mutta se kuula tulee sieltä muistaaksen pois vasta kun löysää reilusti sitä säätöä ja muljauttaa sen kuulan sille tarkoitetusta kolosta pois eli ei ihan helpolla pääse putoamaan tai sitten se tulee sieltä päästä pois... Eni vei säädä se jos pystyt tai sitten vaan annat mennä ja säädät/tätät sen kun olet jossain pajalla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Siis välys ei ole kartiossa vaan sen ala osassa sen kumin sisässä. Etummainen tanko joka menee ohjaus iskarillekkin. Kuskin puolimmaisin etummainen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Siis onko se säätö jotenkin sen tangon päässä?
Selostakaas säätö kohta kohdalta urpolle ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä tiedä miten se säätyy, omasta oli väljä ja 6kk kesti metsä rällästystä ennenkuin lähti irti. tilasin sitten tamgearsilta uuden 37e
|
#8
|
||||
|
||||
![]() tossa vetotangon päässä on sokka, joka pois ja sen alla heti sellainen iso talttapääkanta |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ihan siitä päästä, saksisokka pois, isolla meisselillä kiristys, (uus) sokka takasin ja menoksi.
Edit: jaa ugly kerkes oikeen kuvan kans... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
kiiitos!! se on näin väljä http://www.youtube.com/watch?v=w2zfV...ature=youtu.be
toivottavasti pystyy kiristää. täytyy aamulla koittaa. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
sopivan väljä
![]() ![]()
__________________
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
aika horo on - missäspäin sä nyt taukoat ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
||||
|
||||
![]()
nyt ollaa mynämäessä ja tästä huomenna tuuriin ja sieltä kalajoelle yöks. Siis oli tarkotus
![]() Piru ku ois välillä joku hj guru jolla ois ehjempi? |
#14
|
||||
|
||||
![]()
kaivapa vaikkapa jones mansesta (Jouni Järvinen) luurin päähän - eiks tre osus aika hyvin reitille ?
tai Turkkusen motonet / toy edustaja voip olla viel lähempänä
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 03.08.2012 21:43 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tervajoella maasturipurkaamo Ollila: http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-pa...%26+M.+Ollila/
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#16
|
||||
|
||||
![]()
kyllähän tossa näyttä olevan kirimisvaraa vielä, tuskin kiritty koskaan,
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Siis siinä nivelessä on suraava rakenne:
Tuo nivelen runko toimii toisena liukupintana, ja toinen liukupinta on jousikuormitteinen mäntä; jota siis jousi painaa kokoajan kiinni kuulaan, joka taasen on kartiolla kiinni sektorivarressa(simpukassa)
Ja tuossa kuvassa tuo jousen muodostama käyntivälys liian suuri. Oikeaa jousen pohjaamiseen aiheuttaa välystä en tiedä, mutta veikkaus 0,5->1mm lienee lähellä????? a) kiristä ylläolevien ohjeiden mukaan, ja pidä huolta että et kiristä liikaa; sillä tuo kartiolla sektorivarressa kiinni oleva pallo on kulunut, ja kun kiristät niin hyvin helposti tulee kirittyä liikaa -> linkkuun käännettäessä jousi pohjaa, ja kaikkein pahimmassa tapauksessa katkaisee pallon akselin/hajottaa nivelen: siis etuakselin ja ohjauspyörän väliltä katoaa yhteys; apua... b) irroita tuo nivel sektorivarresta, ja käännä 90 astetta, ja kiri takaisin kiinni. Mutta jokatapauksessa tuon jousen kuuluu joustaa ohjauksen kaikissa asennoissa! Oliskohan jollain eturenkaiden epätasapainolla osuutta tilanteeseen? Toki uusi nivel olisi varmin ratkaisu... |
#18
|
||||
|
||||
![]()
tamgearsilla valkeakoskella on hyllyssä noita, just viimeviikolla tilasin sieltä
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Tuota ei ollu motonetissä. Täytyy kattoo paraneeko kirimällä.
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos neuvoista! Nyt on välys pieni ja uus naula sokkana
![]() Matka jatkuu tamgearsain kautta jos vaan on auki. |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mielestäni tuossa säädettävässä on alkuperäisenä välystä lähes sentti, niitä 20v vanhoja en onnistunu kiristään mutta kun laitoin uuden samoilla säädöillä niin se lonksuu kuin vanhakin joka mutkassa.
Nyt siihen kyllästyin ja ruuvasin katkenneella puukolla väljät pois niin se meni sen sentin sisäänpäin. Kaiketi välystä kuuluu olla kun sokka jää nyt 5mm irti kiristintapista? Täytyy vaihtaa toinenbkin puoli ja hakea sellainen säätö joka ei loksu häiritsevästi, kai hojosta on tullut liian hiljainen kun toi ja rikkinäisen ikkunatiivisteen suhina häiritsee..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis tuon HJ:n purettavan/kiristettävän nivelen idea on se, että se puretaan ja puhdistetaan muutaman tuhannen aavikko kilometrin jälkeen kaikesta hiekkasta ja muusta liasta. Mutta meillä ei ole aavikkoa, ja tuota puhdistamista kukaan ei tee, ja voitelukin jää usein tekemättä.... Mutta kun suomessa on 4 vuodenaikaa, ja yksi niistä on talvi, ja jäisellä tiellä ei kuulemma ole turvallista ajaa,,,,, Niin meillä tielle kuskataan suolaa kuorma-autoilla..... Ja tuo suola-paska valuu fysiikan oppien mukaan niveleen -> ja kun se siellä jumppaa vuosikausia epätasapainossa olevien eturattaiden avustuksella happea (ilmaa) Niin nivel ruostuu, ja ruoste hioutuu pois osasta palloa, ja Loppupeleissä tuo nivelpallo on lähinnä kananmunan muotoinen ! ja kun välykset vedetään lähes nollaan, niin metalli vastaan metallia PAKOTETAAN SOPIMAAN, sillä esim. hj-60 ohjaustehostimessa riittää voimaa punoa tuota nivelen noin 10?mm vartta kierteelle, ja kaikkein kauheinta on se, että rasitusmurtuma pettää milloin vaan ![]() Tuo vääntö katkaisee nivelen joskus.... |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Ok, en ollenkaan kokeillut kanittaako ohjaus, on siinä välystä tuo aiemmin mainittu milli.
Taidan siis pyöritellä säätötappia uudelleen ja kokeilla etuakseli ilmassa sopivaa säätöä. Onhan toi nivel uutena tiivis ja oon olettanu sen toimivan pienenä ohjauksen joustona. Onhan ne takatangon niveletkin sitten hiekkaa täynnä jos kumit rikki on.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 30.08.2012 07:55 |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Nyt tuli vaihdettua loputkin nivelet uusiin, testasin kiristämällä kaikki välykset pois ja renkaasta kääntämällä menee rajoittimesta toiseen ilman mitään ahdistelua. Ilmeisesti on turvallista ajaa vaikka nivelet olis kireellä, löysäilen niitä nyt senverran ettei klopise mutkissa.
Toi kuullostikin turhan vaaralliselta että ohjausosat voisi hajota säätämisestä, ei niissä varmaan sitten säätöä olisikaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#25
|
|||
|
|||
![]() Nythän sinulla on kulunut nivel demokäyttöön
Jos tuo säädettävä nivel on tehtaan jäljiltä, niin säätövaran pitäisi loppua ennen kuin tuo nivel jumii/pettää, mutta ainakin yhdessä tarvikenivelessä oli kierteet niin pitkät, että pääsi kiristämään jumiin.
Ja samaisessa nivelessä tuo jousi oli niin veltto/kuoleentunut, että vispasi herkästi. Kokeile tuolla vanhalla nivelellä, että kiristät sen "pohjaan" asti, ja sitten pyörittelet niveltä, niin kuin se pyörii kääntäessä, ja löysimmässä kohtaa kiristä vielä lisää. Voiko kiristää liian tiukalle? Ja kolikko tai pari säätöruuvin alla ei olisi ensimmäinen kerta, aikanaan katsastusmiehet nyysäsi noita säädettäviä niveliä, ja niillä oli joku raja paljonko sai antaa periksi, ja paljonko sai kiristää ruuvia..... (tuossa vanhassa nivelen pallo yleensä kuluu enemmän sivuilta, ja jos pääsee kiristämään liikaa, niin tuo ovaaliksi kulunut pallo ei enää sovi kääntymään 45 astetta) Noissa säätöhommissa voi tulla isoa vahinkoa, jos ei tiedä mitä tekee. esim. venttiilit voi säätää jopa kantamaan, pumpun ennakon voi säätää liian aikaiselle, kierrosluvun rajoittimen voi säätää liian korkealle jne. Ja noista "normaalinivelistä" ja niiden täyttymisestä hiekalla tms. -> tuossa normaalinivelessä on myös "joustava" rakenne, ja hiekka tms.kyllä syö sen väljäksi äkkiä, mutta minä en ole törmännyt että jumisi tosi lujaan. Mutta jos sinulla nyt uudet nivelet, niin homma on hoidossa, ja ei tullut varmaan edes kalliiksi? Vertaappa nivelen hintaa esim. hilux LN65 simpukalta tulevan tangon pyörännavan puoleisen nivelen uusimiseen (menee tanko ja yläolkatappi uusiksi, ja ainakaan taannoin ei saanut tarvikkeena ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan HJ:n ohjaus... | tomikoo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 19.10.2008 19:07 |
AAPUUVA!!! | Hespa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.01.2008 12:31 |
hj:n ohjaus? | nizzan | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.04.2007 18:53 |
sj:n ohjaus? | Turboic | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 21.12.2004 12:59 |
viikko trophyyn ja Rankun lodju räjähti AAPUUVA!!! | pee | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 24.09.2004 20:26 |