Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.06.2012, 21:07
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Hodarin vai HJ:n kone PZJ75:een? Kysymystä -MaTTi-:lle


HZJ75:ia kun ei puussa kasva, niin tuli hankittua PZJ75 ja koska kone on ihan alun perinkin laiska, niin kiinnostaisi vaihtaa tilalle hodarin moottori tai HJ61:n moottori + laatikot.

Osaisiko joku viisaampi kertoa meneekö HDJ:n kone suoraan PZJ:n laatikkoon ja koneen korviin kiinni ja jos menee, niin kestääkö laatikot? Mitä muutoksia pitäisi koneen osiin tehdä, että saa kytkettyä 24V-sähköihin? Startti ja laturi olisi tietysti jo 24V, mutta saakohan muut hilut tuosta PZJ:n padasta vai pitääkö ostella jotain HZJ:n osia merkkitiskiltä?

Pikkasen edullisempi vaihtoehto olisi ehkä 61:n kone-laatikko-yhdistelmä, mutta oisko työmäärä paljon suurempi tässä vaihtoehdossa ja mitähän kaikkea pitäisi muuttaa?


Viimeksi muokannut Hessu888 : 09.04.2016 12:59
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.06.2012, 21:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

sähköistä:


Siis hdj/hzj moottori on sähköiltään 12 volttisia, ainoastaan starttimoottori on 24v

se, että minkälainen homma on vaihtaa anturit ja sammutussolennoidi 24v: ei tietoa (pitäs tietää enemmän noista yksilöistä) mutta hyvästi ovat sukua, joten vois olla helppokin.
Varmaan helpompi homma, kuin muuttaa kori 12v.

Laatikoista ei muuta tietoa, kuin että kerran piti vaihtaa pakkipyörä tuon pzj:n laatikkoon, ja silloin kiinnitin huomiota, että 5:n pyörästä oli jo paloja pois.
(olisiko viereisen pakkipyörän hammassärky levinnyt...)

HJ-61 paketin istutus VOISI vaatia uudet korvakot, ja kardaanien modaamisen.

Mutta varmaan helpompi, kuin tuo hdj muutos.

Ja voishan tuon pzj:n orkkis padan ahdistaa turbolla, ja mahd. coolerilla?

Onko sinulla tiedossa, että onko tuon autosi muuttaminen mahdollista?
siis riittääkö käytönaikainen päästömittaus? jos ei riitä, niin tuhatlappusia alkoi palamaan?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.06.2012, 22:53
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Mutua/kuulo puheita..


Taannoin haastattelin yhtä äijää joka oli tehny swapin hj61 moottori pzj75 autoon. Muistelisin et moottori korvakot joutu tekeen uudet,nimen omaan lohkon ja kumityynyn väliin ku rungon korvakkoja ei saa muuttaa. Sit pzjiissä on muistaakseni R151f laatikko eli sama ku LJssäkin joten ei sovi kumpikaan 1HD eikä 12H-T kone.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.06.2012, 07:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko sinulla tiedossa, että onko tuon autosi muuttaminen mahdollista?
siis riittääkö käytönaikainen päästömittaus? jos ei riitä, niin tuhatlappusia alkoi palamaan?
Onhan se mahdollista, riittää käytönaikainen mittaus, ei tuon ikäiset ole vähäpäästöisiä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Muistelisin et moottori korvakot joutu tekeen uudet,nimen omaan lohkon ja kumityynyn väliin ku rungon korvakkoja ei saa muuttaa.
Miks ei sais muuttaa kun kerran lakikin sen sallii: "e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.06.2012, 08:04
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis hdj/hzj moottori on sähköiltään 12 volttisia, ainoastaan starttimoottori on 24v
Itse asiassa meinasin HZJ7-sarjasia (73 ja 75), jotka on käsittääkseni kokonaan 24 volttisia, enkä HZJ80:stä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.06.2012, 08:04
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Kiitoksia kaikille, vieläkö tulee muiden mielipiteitä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.06.2012, 08:23
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Eikö tuo olisi helpoin vetää alkuperäiseen koneeseen turbo kylkeen?
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.06.2012, 09:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Eikö tuo olisi helpoin vetää alkuperäiseen koneeseen turbo kylkeen?
Suattaisi olla, mutta kiihottaisi kovasti saada turbolla varustettu HZJ75 replica tehtyä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.06.2012, 12:56
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

minkä ikäinen? just kävin mersua 124 muutoskatsastaa ja auto on rekiteröity tammikuu 88. joulukuu 88 jälkee ois tarvinnu jonkun vtt:n todistuksen..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.06.2012, 20:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
minkä ikäinen? just kävin mersua 124 muutoskatsastaa ja auto on rekiteröity tammikuu 88. joulukuu 88 jälkee ois tarvinnu jonkun vtt:n todistuksen..
Maastureiden piti olla vähäpäästöisiä vasta 1.7.1993, mutta tosiaan 1.12.1988 alkaen on mahdollista että on merkitty vähäpäästöiseksi jos esim. Saksan tuonti. Ja jos on valmistumisen jälkeen Saksassa paranneltu päästötasoa esim. katilla, vähäpäästöisyysmerkintä voidaan poistaa. Eli 80-luvun Toyotan dieselit eivät ole varmasti vähäpäästöisiä.

Eli VTT:n tai vastaavan todistus tarvitaan vain vähäpäästöisiin autoihin, jos päästötasoa ei muuten pystytä todistamaan tai moottori ei vastaa tehtaalla kasattua.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.06.2012, 20:50
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ei taijja joulukuu -88 pätee kaikkiin 124:n.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.06.2012, 22:27
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Ei taijja joulukuu -88 pätee kaikkiin 124:n.
No ei niin, ks. viesti ylempänä. Suomi-satakaksnelkut on vähäpäästöisiä vasta -92.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.06.2012, 22:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HZJ/HDJ/PZJ -75


Eikö hzj-80 ole kanssa 12v auto starttia lukuunottamatta?

Ja tuo HZJ etuliite tulee nimenomaan tuosta vapari 4,2 litran esikammio 6-dieselistä; hdj muuten sama, mutta suorasuihku td

Noista -75 cruisereista on vaan kokemusta BJ - ja PZJ-75.

Minkä ikäinen tuo pzj-75 on? onhan tuota -Matti- mainitsemaa 7/93 vanhempi?, toki tuo että "piti olla" ja "merkitty vähäpäästöiseksi" voisi olla 90 luvun maastureissa semmoinen pointti, että kannattaa tarkastaa, ja näitä pzj-75 on nimenomaan 90 luvulta, sitä montako on rekisteröity -89 tai ennen minulla ei ole tietoa, mutta suurin osa on rekattu -90 tai jälkeen.
Mutta jos on vähäpäästöinen, ja teet kone muutoksen, ja kuorrutat sen esim ic:llä, niin alat ennallistamaan, kun kysyt paljonko maksaa tuo päästötodistus!
(yhtä äkkiä en löytänyt uudempia suomesta, mutta tuota -75 cruiseria on valmistettu pitkään, ainakin tuon v.-93 jälkeen.)

Se, mitä tuohon hzj-80/hdj-80 koneeseen tulee, niin ne on käytännössä hyvin pitkälle samassa lohkossa, joten uskon että laatikko/runkokiinnikkeet samat(tarkista)
Tuota pzj-75 kun silmäiltiin 6 syl. td moottorille, niin tuo pituus tulee käytettyä hyvin, sopii, mutta ylimääräisiä senttejä ei ole.
Ja hdj-80 .-90--92on muistaakseni myös R151F laatikolla (ulkomuistista, kun tuo toinen on 442, ja 3 neljästä väittää että 440)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.06.2012, 23:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minkä ikäinen tuo pzj-75 on? onhan tuota -Matti- mainitsemaa 7/93 vanhempi?
Näin oletan, ainakaan Suomeen ei ole tyyppihyväksytty kuin ei-vähäpäästöisiä PZJ:tä. Tietty jos sattuis olemaan joku tuontiauto, mutta tuskinpa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.06.2012, 12:09
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Kyseessä on 1992 vuoden suomiauto. Täs on uus laatikko ja takakardaani, joten jos ne sopis hodarin moottorin perään, niin se ois kyl parempi ratkasu kuin lähes aina synkrovikanen hj:n laatikko.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.06.2012, 23:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Korvakoista...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Kyseessä on 1992 vuoden suomiauto. Täs on uus laatikko ja takakardaani, joten jos ne sopis hodarin moottorin perään, niin se ois kyl parempi ratkasu kuin lähes aina synkrovikanen hj:n laatikko.
Mikä laatikko siin muuten on? Ei taida löytyä valmista kytkinkoppaa jos R151. Siit moottorin korvakosta sen verran et kun vuonna -04 tein viimeks moottorivaihto katsastusta ni rungon ja kumityynyn välistä moottorin kiinnkikettä ei saanu muuttaa,joten kone kun ei sovi minkään valmiin korvakon kanssa ni joutu ite tekee "adapteri" korvakon tyynyn ja lohkon väliin,muistelisin et näin on myös pzjssä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.06.2012, 09:08
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Mikä laatikko siin muuten on? Ei taida löytyä valmista kytkinkoppaa jos R151. Siit moottorin korvakosta sen verran et kun vuonna -04 tein viimeks moottorivaihto katsastusta ni rungon ja kumityynyn välistä moottorin kiinnkikettä ei saanu muuttaa,joten kone kun ei sovi minkään valmiin korvakon kanssa ni joutu ite tekee "adapteri" korvakon tyynyn ja lohkon väliin,muistelisin et näin on myös pzjssä.
En tiedä viel mikä vaihteisto täs on tyypiltään, mut toivon, että BJ40/-76:n kommentti tuossa yllä pitää paikkaansa, että vanhoissa hodareissa sama laatikko. Pitää kysellä asiaa toyon teknisestä infosta jussin jälkeen, jos sieltä löytyis runkonumerolla jotain tietoa. Lootan päällä ei taida mitään koodeja olla ikinä.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.06.2012, 10:10
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

PZJ:ssä pitäisi olla alkuperäisen laatikon tyyppi rintapellissä olevassa alumiinilätkässä jarru- ja kytkin tehostimien lähellä.

EDIT
Kävin katsomassa autosta ja vaihteiston tyyppi on tyyppikilven alimmalla rivilla oikeassa reunassa viimeinen numerosarja


Viimeksi muokannut 4WD : 23.06.2012 10:51
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.06.2012, 12:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Siit moottorin korvakosta sen verran et kun vuonna -04 tein viimeks moottorivaihto katsastusta ni rungon ja kumityynyn välistä moottorin kiinnkikettä ei saanu muuttaa
Samat pykälät oli silloin voimassa. Ollu taas konttorilla vähän omat sovellukset käytössä, mut onnistuuhan se adapterillakin toisinaan jopa helpommalla.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 23.06.2012, 15:03
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Näyttäisi meikäläisen tyyppikilvessä olevan samainen r151f ja googlenkin mukaan osassa hodareita tosiaan sama laatikko, joten luulisi menevän hodarin moottorin perään jomman kumman kytkinkopalla, ellei molemmilla.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 23.06.2012, 23:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
En tiedä viel mikä vaihteisto täs on tyypiltään, mut toivon, että BJ40/-76:n kommentti tuossa yllä pitää paikkaansa, että vanhoissa hodareissa sama laatikko. Pitää kysellä asiaa toyon teknisestä infosta jussin jälkeen, jos sieltä löytyis runkonumerolla jotain tietoa. Lootan päällä ei taida mitään koodeja olla ikinä.
Joo, tarkistin tuon tyyppijutun: siis tuo 151 on hdj-80 manuaali aski ainakin alkupäässä;
Mutta
Se, että sopiiko millä osilla, on suurempi mysteeri, minulla ei ole nyt tarkempaa tietoa.
Kytkinakseli lienee suurin/töisevin, tuon kopan jälkeen...
(siis tuo tyyppi tarkoittaa mahdollisesti sisus kaluja/ niiden "suunnittelu projekti numeroa" tms.
Esim jenkkiautoissa muistaakseni samaa automaattia sekä etuvetoisissa että kardaanivetoisissa..
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 24.06.2012, 15:02
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

http://www.toyodiy.com/parts/q.html

Tuolta kun aikansa jaksaa pyöritellä eri vaihtoehtoja niin osanumeroista voi selvitä kaikenlaista.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 24.06.2012, 20:02
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Koitin sivistää itseäni lisää googlella ja tuo r151f pitäisi kyllä käydä eri kytkinkopalla ja kytkinakselilla hodarin koneen perään, mutta ei olisi yhtä kestävä kuin ainakin osassa hodareita käytetty h151f-laatikko, mutta ois pehmeempi vaihtaa.

Ois kiva tietää onko jollain tommosessa alkupään hdj80:ssä, r151f tyyppikilvessä ja olisi kokemuksia onko se kestänyt vai levinnyt atomeiksi.

Tuolla jotain tietoa eri laatikoista http://forums.overlander.com.au/view...hp?f=5&t=38482

Viimeksi muokannut Hessu888 : 25.06.2012 16:40
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 24.06.2012, 21:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Muutamaa sivusta seuranneena:


Käsittääkseni huomattavan luja, esim yhdestä hdj:n askista tuli semmoista öljysotkua, että hirvitti!
(tässäkin hodarissa isot renkaat, ja vetää huomattavan paljon jarullista kärryä...)
Nuo öljyt oli niin "loppu" että ihmettelin miksi propussa ei ollut metallisilppusiiliä
Ja kilometrejä se tyypillinen reilusti yli puoli milliä.
Ja ainakaan ei ole tiedossa että olisi askia rempattu, mutta esim etuperä rempattu nyt ainakin toisen kerran, edellisen remonttimiehen käyttämä hammaskosketuksen säätöön tarkoitettu? maali oli vielä hampaan kosketuspinnassa tallessa
Ainut vika, mitä olen todistanut, niin oli nimenomaan pzj:n askissa, tod.näk. juuri tuo 151, oli pakkipyörästä lohjennut hammas, kaputti peruutettaessa.
k.o askista myös vitosen hammaspyörästä puuttui hampaan nurkkia, mutta vain pieniä paloja, se että kumpi oli alkuperäinen vika, jäi epäselväksi, toki k.o pyörää ei saa ehyenä pois normi työkaluilla, olisko ollut jostainsyystä levällään jo aikaisemmin?

Mutta kun katsoo paljonko noita manuaali askeja on suomessa myyty/myynnissä, ja mihin hintaan niin sen täytyy olla hyvä!

Ja minusta nimenomaan tuo vanhempi 151 on se, mitä suomen hodareissa on, veikkaus että reilusti yli puolet liikkuu tuolla askilla.

onko sinulla tietoa, milloin muuttuu? 24 venttiilisen koneen myötä?

p.s millä sivulla tuossa linkissäsi on ohjeet tuon vanhan 151 elinijän maksimointiin.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.06.2012, 07:01
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

eikös tuota 151 askia ole myös läjissä jonain johdannaisena? ja supran 154 taitaa olla samansukuinen ja kestää melkoista pieksämistä ainakin matalaliitoajoneuvoissa. toyotan tapaan jos nämä rakennettu niin osat aika hyvin vaihtokelpoisia ja sopivasti sekoittamalla saa rakennettua vaikka minkälaisia juttua.

marlinin sivuilta löytyy hyvää tietoa laatikoista http://www.marlincrawler.com/tech/tr...ar-ratio-chart
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan PZJ75 differentiaali toimilaite 2x4WD O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.01.2012 19:51
PZJ75 takajouset xJ-4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 03.12.2008 12:26
Ostetaan pzj75:n tai bj75:n panssarit ponnari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.10.2008 10:34
Ostetaan O: PZJ75 pick-up mikkoimp O/M/V Ajoneuvot 1 06.08.2008 00:00
Vauhtipyörä PZJ75 -91 Rojota Tekniikka & Jutustelu 7 22.03.2005 23:58


Sivu luotu: 18:24 (GMT +2).