Offipalsta.COM Mobile
Tekniikka & Jutustelu>Pinjonin voitelu soa hj
Leca 11:30 08.03.2012
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
[Vastaus]
ugly_hj 11:39 08.03.2012
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
[Vastaus]
Eskimo 11:55 08.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Leca:
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Meinasikko kääntää navat?
Aika paljon kuullostat sitä kääntävän jos ropun paikka huolettaa.

Normi muutaman asteen käännöllä ei ole vielä mitn hätiä.
Kyllä se lautaspyörä syytää voidetta ihan reippaasti.
[Vastaus]
Leca 13:01 08.03.2012
No joo, pyöräytin malliksi niin että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Tuleeko pyöräytettyä liikaa? paljonko ootte itte pyöräyttäny? Joo kyllä aattelin pallot kääntää.
[Vastaus]
Leca 13:09 08.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj:
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
Niin tai vinssillä auto kiikkuun ja räystäältä valuttaa ölppää pesään :-)
[Vastaus]
BJ-40/76 13:33 08.03.2012
Tuo propun siirto; jos vaan saa perän niin tiiviiksi ettei vetareista tunge ulos.

En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:-)

Toki jo litra ylimäärästä nostaa kulutusta varmaan litralla/vuosi:-)

Siis rälläkällä/plasmalla proppu irti 4cm x 7 cm palana ja takaisin ylösalaisin:-)

Itse pitäsin propun kiinni leikkauksen/hitsauksen ajan, niin vois pitää paremmin kun ei pääse vetelemään niin paljon.

p.s tuo etuperän pinjonin laakerien voitelu ei tahdo toimia muuten kuin peruutettaessa:-)
[Vastaus]
Viipo 19:56 08.03.2012
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
[Vastaus]
Paavo 20:13 08.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76:
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:-)
Just samaa mieltä.

Mulla on volvon akseleissa noin 5-6l etupäässä ja 4-5l taka-akselissa, ja hyvin toimii.

Kuutosen välityksillä tuli ajeltua pelipaikoille, ja 25 helteillä etuperä ja -portaalit oli alle kädenlämmön, takaperä ja -portaalit noin kädenlämpöisiä, 200km 80-90km/h ajelun jälkeen.

Portaalipokseissa on tietysti kans reilu ylitäyttö, eli se 14mm kannalla oleva mutteri.

Joten loivasti väittäisin ettei öljyä ihan helpolla voi olla liikaa, ja liian kanssa aina pärjää... :-)

Toki, eri asia jos aikoo ajella pariamarkkaa, muutei taida ihen jokapaikassa onnistua.

-Paavo
[Vastaus]
Leca 21:04 08.03.2012
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :-) kai se vähempikin riittääs.
[Vastaus]
BJ-40/76 00:27 09.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo:
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Siis kaikissa noissa rautaesiripun aikaisisa ussr vehkeissä ei ole edes öljynpoistoroppuja:-)
Ja tuossa rautaesiripun aikaisissa usa valmisteissa on pinjonit jopa pystyssä:-)

Mutta tuo hj:n murikka on muotoiltu niin, että murikan alalaidassa oleva öljykanava tulee lautaspyörän "imu" puolelle ja ylhäällä oleva ripa ohjaa
pinjonin laakereille roiskevoitelua. siis hj:n takaperässä, etuperä toimii pakilla samoin:-)

ja jos Viipo tarkoitat tuolla ylälaidalla ns. hi pinion(?) toyotan inssin aivopierua,
niin pakko myöntää että niitä pihassa on 2 kasassa (hdj) ja yksi osina:-)
[Vastaus]
Jeeper 14:20 10.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Leca:
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :-) kai se vähempikin riittääs.

Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti

Image
Image
[Vastaus]
Leca 21:41 11.03.2012
Orkkiksethan ne alla on, mut onko laippojen pyörimis nopeuden muutos kumminkaan kovin suuri vakio ristikoilla jos vetääs suoraan linjaan pinionin ja kardaanin?
[Vastaus]
Murros 22:05 11.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Leca:
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Jos pinioni on samassa linjassa kardaanin kanssa niin silloin ristikon laakerit ei pyöri ollenkaan ja niiden voitelu ei toimi halutulla tavalla.
Muistan jostain lukeneeni että kardaanin molempien päiden ristikkokulmat pitäisi olla samanlaiset.
Hojarissahan on tosin tuplanivel toisessa päässä jolloin siinätapauksessa tou edellämainittu ei pidä täysin paikkaansa.
[Vastaus]
Leca 07:23 12.03.2012
Noissa soa vehkeissä näkyy olevan suoraa pinioni/kardaani linjaa normaaleilla nivelillä. Tietenkin riippuu millaiseen käyttöön kikotin tulee. Jos nivelten kulman täytyy olla sama molemissa päissä, niin silloin napojen kääntöä ei tarviis tehdä. Tosin kardaanin joutuu työstämään ettei imase joustoissa kiinni.
[Vastaus]
Leca 13:31 14.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper:
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti

Image
Image
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?

Viikonloppuna ajattelin hitsailla kikottimen kasaan :-)
[Vastaus]
bluevan 15:16 14.03.2012
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Attached: Kardaanikulma.jpg‎ (93,4 Kt) 
[Vastaus]
88 16:20 14.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan:
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Alempi on mun mielestä ok.
[Vastaus]
HeikkiH 17:35 14.03.2012
Joo, alempi on toimiva ratkaisu (ns. W-geometria), kunhan siinäkin on vastaavat kulmat.

Tuolla lisää infoa kardaanin kulmista -> http://www.pirate4x4.com/tech/billav...ft/index2.html
[Vastaus]
HeikkiH 17:45 14.03.2012
Alkuperäinen kirjoittaja Leca:
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?
Kuten Jeeper sanoi, tavallisilla ristikoilla molemmissa päissä kardaania pitää olla sama kulma, muuten niitä saa vaihtaa yhtenään.
Miksei HJ:n tuplaristikko toimis? Jos pinjoni on kardaanin suuntainen eikä auto ole mikään joustohirmulintutorni niin kyllä pitäis kestää. Ja niitä tuplaristikoita saa jossei muualta, niin ainakin rapakon takaa.
Sama homma takakardaanin kanssa, kulmat kohdilleen kun korotetaan.
[Vastaus]
bluevan 18:07 14.03.2012
Kiitoksia. Täytyy kääntää akselia ja kokeilla josko auttais.
[Vastaus]
Up