![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() suikero pomputtaa lumessakävin tossa eilen ehtoolla vähä kahlaamassa tuolla sj410:llä. muutenhaa tuo on vakio paitti 31 pyörät ja yks-latiset jouset. reiluun kinokseen ku kaasutti reilusti niin tulihaa se tehonpuute näkyviin välittömästi, mutta ilmaantu muutakin, alakaa meinaan pomputtaan aikas reilusti tuo peräpää kun pakilla survoo reilummin kaasulappua tulipeltiin. johtuuko sitten täysin siittä että kun ei siel takanna ole painoa nimeksikään niin alakaa sen takia pomppimaan? ohaa nuo iskaritkii vissii hiukka loppu jos ny enste ne uusis nii vois rauhottuu ainekii vähäsen. jortaanin kulmat on ihaa hyvät.
__________________
kötköttimet on kivoja |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kingcabbi pompottelee takapäästä myös. Ilmenee myös ihan kadulla sutiessakin jos alustassa on vähän enemmän pitoja. Paku Mazda E22000 teki tuota samaa kans kun taka-akselilta pito oli lopussa.
Veikkaan sitä perän kevyttä painoa, ja myös ehkä huonoon kuntoon päässeitä iskareita. Mietiskelinkin tuossa että tietyssä tapauksessa voisi olla hyötyäkin lisätä perään painoa, jotta takapyörät saisivat enemmän pitoja. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Lehtijouset kääntyy "ässälle" ja kun ne oikeaa taas tulee hyppy. Esim. kiihdytysautoissa käytetään ns. tracktionbar:ja tuon ilmiön poistamiseksi. Samankaltaisia voi tehdä myös maastureihin, pito pysyy kokoajan eikä hyppimistä tule enää.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Juu kyllä tuo on tosiaan ihan lehtijousien ominaisuus, kattokaapa vaikkapa tuosta jotka ihmettelevät:
http://www.youtube.com/watch?v=M0_IPBsl7BI http://www.youtube.com/watch?v=Ef6lTenmPUo Se perän "hakkaaminen" lehtijousialustaisessa autossa on käytännössä tasan tarkkaan axle wrapistä johtuvaa. Käytännössä joka ikinen auto jossa on pitkittäiset lehtijouset kärsii tuosta ainakin jossain määrin, se onko häiritsevissä määrin vai ei on sitten eri asia. Paremmat ja jäykemmät iskarit ei axle wrappiä suoranaisesti vähennä (poistaa vain ehkä pahinta pomputusta, tai sitten ei ![]() edit: Niin ja tarkennetaan vielä että toki jos siellä alustassa on jotain väljää ja kulunutta, niin ei se ainakaan auta vähentämään pomputusta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 07.02.2012 12:40 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mulla tekee rj samaa etupäästä kun rupeaa kaivamaan, mahtaako johtua jostain väljistä puslista tjms?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Lumessaa kaivattaessa juurikin väljät puslat,väljät iskarit sekä noi tukemattomat soa viritykset tulee hyvin esiin. Sitten kun laittaa niihin renkaisiin riittävästi vauhtia niin pompotukset loppuu. ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
juu tossa joutessani kävin taas auraamattomalla mettätiellä jytyyttämässä. traction-bar kyllä löytyypi ettei sentään ylitte pääse kiertymään, soaa ei ole eikä tule. kun sai tarpeeks löylyä välittymään pyörille niin kepeni kummasti pompotus mutta aika villiltä tuntuu joten täytyypi vissii enste nuo iskarit vaihella. pusliahaa siel ei ou ko norrain päissä, nekii näyttääpi aikas tuoreilta mutta sehää ei kerro koko totuutta. mutta jos se keveys vaikuttaa myös muidenkii peleissä niin lasketaan ny sillekkin jotain syytä ilmiöön. ja aina helepomminhaa tommoi yks-latinen jousiratkaisu kait kiertyy ässälle, pitäsköhää sinne lyyvä vanhan liiton pakat?
__________________
kötköttimet on kivoja Viimeksi muokannut hazzinen : 07.02.2012 13:28 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Itellä pompotti aikasemmin, ennenkuin tein soan ja traktion baarin + uudet jämäkät iskarit niin loppu pomppiminen kuivallakin maalla jos vinssas. soa ei nyt pitäisi mitenkään vaikuttaa pompottamiseen.
__________________
KYM#5 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä soa vaikuttaa pompottamiseen positiivisesti,paiti jos on high pinion.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se ei se pinjonin sijainti vaikuta asiaan. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
pää-asia että saahaan rakentavaa palautetta =0)# edelliset 4-vetoset on ollunna patrol ja kinkkucätkö ja niissä ei tuota pomppimista oo ilmentynny. molemmat on sen verran painavia että sillä aloin tuota paino asiaa hiukkasen kyseenalaistamaan. miehekäs pauke sieltä navan alta kumminkin kuuluu, täytys varmaan vähä repiä tuota muutakin voimansiirtoo jos siel on vaikka jakolooran kiinnikkeet päässy huonoon happeen niin jos se aiheuttas metelöintiä, sen kyllä luulis kuuluvan ihan missä ajossa vain, tossa maantiellä ajellessa kumminkin on ihaa äänettömimmillään mitä ny tommoi vanha ryskä ny voi olla...
__________________
kötköttimet on kivoja Viimeksi muokannut hazzinen : 07.02.2012 23:08 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän "vääntövarsi" pitenee kun kardanin ja jousipakan välinen etäisyys pitenee jolloin axle wrappi lisääntyy.
Näin ainakinb maalaisjärjellä ajateltuna ja mietittynä,fyysikot voi täsmentää tai tyrmätä asian ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Melko totaalinen keino poistaa lumessa "nypytys" on kattoo volvosta mallia ja laittaa alatukivarret tai varsi taka akselille. Toimii paremmin kun mikään riippusakkeli tractionbar koska jousien ei tarvii enää välittää kuin pieni osa työntöä runkoon. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Autto uazissa pirusti just tohon lumessa pompottamiseen. Siinähän on kans aikas hepposet jouset ja melko kevyt auto. Täytyy kyllä sanoo että yks lehtisen jousen kanssa voi olla ettei ongelma poistu ilman lisätuentaa. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
tuotahaa vois kokeilla tota ilman poies laskua, täydet paineethan mulla on ollu renkaissa koko aika
__________________
kötköttimet on kivoja |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ihan pakko laittaa pari kuvaa. Omassa autossa pehmeät takajouset ja vielä korotusblokit akselin ja jousen välissä = saa olla aika tarkkana kaasun kanssa pitävälläkin alustalla ettei loiki ilmaan koko pas... paketti.
![]() Ja se pompottaminenhan rikkoo voimansiirron sitten aika hiton tehokkaasti. ![]() ![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
juu sillähää lähin tätä touhua kyselemään kun käy sääliksi nuita ristikoita, nehää sielt varmaan ekanna alkaa antautumaan
__________________
kötköttimet on kivoja |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Sitten kun tarpeeks pompottaa niin tulee lateista seuraavan näköisiä
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#19
|
||||
|
||||
![]()
mikähää siel sitte pomputtaa jos löytyy kumminkin tuo traction-tanko, sekii on kyl aikas jytkyksi tehty näyttäs olevan traktorin taka-nostolaitteesta. edessä ei taida tommosta tankoa olevan muttei se kyl semmoi ryskää. tunne on nyt kyllä kova et pelkästään alkaa pomppimaan kun pitoa löytyy osalle ajasta ja sitte lyö sutia, vähää niinko ku kalliolla kikkaillessa välillä renkaan alta kun paskat hävii välistä ja alakaa pureen kallioon
__________________
kötköttimet on kivoja |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Kuvia siitä traction-tangosta.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
nojuu, koitin jottai saaha tallennettua
kuva etupäästä joka on poltettu kiinni poikittais-palkkiin ja tuettu vielä eteenpäin jatkuvalla neliö-putkella runkoon ![]() ![]() ja tässä perämurikkaan kiinnitys ![]() ![]() ja tässä lopputulos ![]() kippura alakaa vetää pikkuhilijaa kippuralleen
__________________
kötköttimet on kivoja |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Valitettavasti tuo sinun "traction bar" on melko lailla huono eli väärin tehty.
Tuossa oikeappinen ja toimiva TB swamberin tekemänä ![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]()
niin mää vähän kans veikkailin kun tota tarkemmin aloin suukaamaan, tuohan ei tuossa keskellä murikkaa tee juuri mitiä, tuolla sivussa se varmaankin tommosenakin pelais paremmin
__________________
kötköttimet on kivoja |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä keskellä on paras paikka, mutta sen pitäisi ehdottomasti olla 2 pisteestä kiinni akseliputkessa ja rungon päässä joku riipuke/nivellys, että pääsee liikkumaan pituus suunnassa akselin mukana ja kallistelemaan akselin mukana.
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Ja kyllä toi norrakin näyttäisi olevan niin mutkilla ettei se enää kestä
akselin työntöä, eli taipuilee ja oikenee vuoronperään ja se sitten pomputtaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas lumessa | Heegi | Tekniikka & Jutustelu | 85 | 18.09.2014 13:39 |
Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
Jäljet lumessa | Tapsa_ja_Dumbo | Tapahtumat | 65 | 19.04.2006 19:15 |
lumessa etenemiskyky | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2005 14:43 | |
Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |