Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2011, 16:02
HCelin HCelin ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.06
Sijainti: Espoo
Viestit: 37
Perusasetus

inerta


Mites kun runko ois menos hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen pitäis vielä hitsailla. inerta5 on tullu jo haettuu, hiekkapuhallus paja vois vetää konepajapohjan joka on tärpätti ohenteinen, mutta meinas maalikaupassa et voi rupee kiehumaan, elikkäs onks joku vetäny inertaa tärpätti ohenteisen päälle?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2011, 16:21
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Inerta 5 on epoksipohjamaali. Se käynee hyvin tärpättipohjaisen maalin päälle, mutta vaatii tietenkin että pohja on kunnolla kuiva, kevyesti hiottu rikki ja puhdas pölyistä. Kokeile kuitenkin jonnekin näkymättömään paikkaan ettei tule yllätyksiä.

Kuplimista en pitäisi isona riskinä vaan maalikalvon pysymistä tuon pohjamaalin päällä. Siksi sitä hiomista ei kannata skipata!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.08.2011, 19:50
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

jos oma olis ni mä tekisin niin et puhalluttasin ja ottasin mukaan maalaamattomana, sit hitsaisin ja veisin uudelleen puhallukseen. sit se inerta primer 5 päälle ja vuorokauden sisään hiomatta voin päälle vetää vaik teknodurin.
tää resepti toimii.ja näin ne saumat on puhallettu viel lopuks.

ei se puhallus kuitenkaa maksa paljookaan ni tekee sit kerralla hyvän.kuitenki se pohjamaali haittaa sitä hitsaamista kun on rokkosta se puhallettu pinta eikä kaikki maali lähde sieltä entisen ruosterakkulan pohjalta pois rälläkällä. sit vituttaa kun merihevosta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2011, 22:51
RIPAX RIPAX on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Tärpätti?


En oo kuullu yhenkään autovärin olevan tärpätti ohenteista,traktorivärit on sit asia erikseen. Onks se edes tarkotettu puhallettuun pintaan teräkselle? En tunne tota inertaakaan mut epoksi pohjaa oon ruikkinu kyllä,en vetäis mihinkään autoon mitään tärpätti ohenteista,kiehumis ongelmaa luulis tulevan. Ite oon käyttäny PPGn ja Standoxin aineita ja niistä on olemassa tarkat specsit mitä laitetaan mihinkin ja jos tekee niin perusteellista työtä et hiekka puhaltaa ni sillon kunnon AUTO maalit eikä mitään pinotekseja eikä miranooleja!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.08.2011, 07:53
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Ei kannata ottaa riskiä siitä, ettei 2-komponenttinen maali sopisikaan 1-komponenttisen konepajapohjan päälle. Siitä vasta hommia tulee, jos se konepajapohja saa epoksinkin jäämään pehmeäksi. Yleensä 1- ja 2-komp maaleja ei kannata alkaa päälekkäin vetämään, kun ei ole mitään takeita tuloksesta. Kaikenlaista voi toki kokeilla, mutta yleensä olisi muutakin tekemistä Sitten jos pohja meneekin alla pehmeäksi tai pinta ei kovetukaan, vi*ttaa kuin pientä oravaa, jolla on käpy jäässä.

TJL:n ohje kahdesta puhalluskeikasta on hyvä, koska ne hitsatut kohdat pitää saada kunnolla puhtaaksi ennen pohjamaalia. Ensimmäinen puhallus paljastaa korjattavat paikat ja toinen tekee kunnon alustan maalille. Korjauspalojen kohdalta ja hitsisaumojen vierestä lähtee ruostumaan paljon nopeammin kuin puhalluspuhtaasta pinnasta.

Kyllä sillä Inerta-pohjalla ja Teknodur-pinnalla tulee varmasti kestävä, kun sen Inertan vetää heti siihen korjausten jälkeen puhallettuun pintaan. Omissa vehkeissä on tullut käytettyä Tikkurilan vastaavia tuotteita, eli 2-k Temaprime ja Temadur, mutta ei niissä varmasti mitään kummempaa eroa ole. Jos pohja on puhdas, toimii hyvin. Traktorin perälevyn pinnassakin on kestänyt, vaikka on lykitty kivisiä maita ja se lana seisoo aina ulkona. Toki naarmuja on pohjamaaliin asti, mutta pohja ei ole irronnut, kun on vedetty hiekkapuhallettuun pintaan.

Aika hyvin hitsin kanssa toimiva 1-komponenttinen pohjamaali on ollut Temaprime EE. Palaa nätisti pois, eikä pahemmin roiski. Mutta kyllähän paljaaltaan on tunnokkainta vedellä, siis hitsiä.

Itse laitaisin kuitenkin rungon korjuun ja puhaltamisen jälkeen 2-komp epoksipohjan ja pintaan 2-komp korkeakiiiltoisen uretaanin.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Inerta BerttaMikke Tekniikka & Jutustelu 16 26.03.2013 19:07


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).