Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.05.2009, 13:00
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

-95 Vitaraan VW 1.9 TDI (66kw) dieseli?


Morjens,

Törmäsin tuossa jenkki sivustoon, joka kauppaa vitaraan valmista asennussarjaa VW:n dieseleitä varten. Mitähän katsastuskonttorin pojat mahtaisi tuumata, jos pyyhkäisisi pihaan muutoskatsastamaan Vitaraa VW:n 66kw 1.9 TDI kone pellin alla? Omassa on tällä hetkellä 71 KW 1.6.

Kysymys merkkinä tällä hetkellä on se, mitä Vitaraa käyttää ns. vertailu autona? Tietääkseni kun tuota pätkä Vitaraa ei ole valmistettu kuin 1.6 bensa koneella, vai oliko näin? Tuntuivat AKE:n neuvonnassa pitävän tuota iskutilavuutta ratkaisevana tekijänä, eikä tuota tehoa....

http://www.acmeadapters.com/

-Jussi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2009, 06:06
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

No siis eiks teho saa nousta sen 25% ja mulla on nivaan laitettu 2.0l kone ja siinähän on vakiona 1.6 et luulis sun saavan laittaa 1.9 koneen siihen. Käy konttorilla kysymässä. Siellä ne kertoo mitä kertovat
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.05.2009, 09:35
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

Aken teknisessä neuvonnassa kertoivat, että homma on mahdollista jos alkuperäisenmoottorin paino ei ylity 20%. Eli pitäisi ennen vaihto operaatioon ryhtymistä kaivaa Vituran ja VW 1.9 TDI painot esille.

Pitkää Vitaraa on valmistettu tuolla 2 litrasella koneella, joten siiheen tuon TDI koneen vaihto ei tuota mitään ongelmia. Jos homma näyttää mahdolliselta, niin kohta saattaa olla myynnissä 100tkm ajettu 71kw vitaran 1.6.....

-Jiipee
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.05.2009, 15:33
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

Onko kellään kokemusta Vitaran dieselöinnistä?

Kaikki muu tuntuisi tässä moottorin vaihdossa menevän lakinormien mukaisiin spekseihin, mutta TD moottorilla on painoa n. 129kg, kun taas vitaran 1.6:n paino on 90 kiloa. Eli nuo prosentit moottorin painon lisäykselle ei riitä. Oma suzka on rekisteröity pakettiautoksi ja jotenkin n. 6l/100 km kulutus ja halpa käyttövoimavero ei kuulosta pahalta.....Ainoa vaihtoehto hakea poikkeuslupaa, joka on mahdollista saada "lumipallo helvetissä" todennälöisyydellä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.05.2009, 15:43
simmerman:n Avatar
simmerman simmerman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.06
Sijainti: ISOMPI-KOUVOLA(myllykoski)
Viestit: 415
Perusasetus

eikös se mene niin että akselipaino ei saa nousta liikaa, eli kevennät keulaa jostaan muualta kun koneesta, että saat painot rajoihin.tarkottaa tässä tapauksessa noin 20kg. eli akku paksiin sekä pesurinsäiliö, kaikki pakosarjan lämpöpellit kuikkaan. eiköhän se onnistu kun vaan vähän karsii
__________________
KYM#4
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.05.2009, 17:09
mikaylikoski mikaylikoski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.06.08
Sijainti: siikainen
Viestit: 164
Perusasetus

eikä kannata lannistuu jos ei ekalla konttorilla onnistu muutokset tai ei kukaa avusta asiankanssa , ite kun muutoskatsastin lj70 ppisen menopelin huoltoautoksi niin 3 mannessa paikassa porissa vasta sanottii et luonnaa et onko sulla auto jo kunnopssa .
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.05.2009, 11:18
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

Ongelman ydin on se ettei moottoria voida suoraan suositusten mukaan hyväksyä Vitaraan, koska alkuperäisen moottorin paino ylittyy 20%.

Akselimassat ei sinällänsä ole kyseisessä autossa ongelma, koska se on 2-henkilölle rekisteröity pakettiauto. Koska takapenkit on poistettu tyystin, ja matkustajia ei ole yhtä enempää ikinä mukana niin ainakin "maalaisjärjellä" moottorin vaihdon ei pitäisi olla ongelma. Painoahan voi tosiaan jakaa vaikkapa asentamalla vähän kovempi tekoisempi takapuskuri, jonne heitää pari "punttia" tasamaan painojakaumaa.

Pitää kai yrittää tuota poikkeuslupaa. Ainoa seikka mistä voi tulla mutinaa on vaihdelaatikon/akseliston kestävyys, mutta tuo laatikkoahan on kait käytetty myös 2.0l pitkissä vitaroissa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.05.2009, 18:24
sds500 sds500 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 194
Perusasetus

MItes tuon ikäisessä nuo päästöt? eihän tuo ole mikään este koneenvaihdolle, mutta huomioitava silti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.05.2009, 22:13
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Huoli pois, 3-ovisen korimallin Vitara JLX:ää on saanut V6 & rivi nelosella 2.0L moottori optiolla. Noita kun vaan ei ole Suomeen tuotu ainottakaan. Jos oikein muistan niitä oli tarjolla Australiassa ja jenkeissä. Optiot ovat olleet niin pirun kalliita, ettei ne oikein kelvanneet.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.05.2009, 01:51
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Huoli pois, 3-ovisen korimallin Vitara JLX:ää on saanut V6 & rivi nelosella 2.0L moottori optiolla. Noita kun vaan ei ole Suomeen tuotu ainottakaan. Jos oikein muistan niitä oli tarjolla Australiassa ja jenkeissä. Optiot ovat olleet niin pirun kalliita, ettei ne oikein kelvanneet.
Näyttää yksi 2L tulleen suomeenkin.
http://www.nettiauto.com/suzuki/vitara/2065312
Taitaa olla vaan suoralla 2L koneella. Kuinkahan yleinen tuo kone on Vitarassa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.05.2009, 08:43
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Noita uudempia 3-ovisia sport malleja on muutamia liikenteessä Suomen maallakin, mutta nuo JLX:ät 2.0L suoralla 4:lla tai V6 on todella harvassa. Suomesta ei löydä varmasti. Australiassa ja jenkeissäkin niitä on kitsaasti liikkeellä. Ainaskin H20A on ollut optiona tarjolla tuohon Vitaran keulalle. Ei luulisi tuottavan ongelmia dieselin vaihto ainakaan painon puolesta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.05.2009, 10:30
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

No niin,

Nyt on Vitaran akselimassat punnittu, täydellä tankilla kylläkin.

Etuakseli: 615kg (Suurin sallittu: 710) eli pelivaraa 95 kg
Takaakseli: 550 ( (Suurin sallittu: 900) eli pelivaraa 350 kg

Eli käytänössä etuakselin kantavuus riittää Diesel koneelle, mutta kun rekisteri otteessa lukee vähäpäästöinen, on vaihtokoneen täytettävä käyttöönottovuoden kyseiset normit. Ja tuota varten tarvitaan paperit valmistajan edustajalta.

Mutta ongema on nyt se, että vekotin on rekisteröity 2-paikkaiseksi paketti autoksi. Jos oletetaan että uusi kone painaa vermeineen n.50 kg enemmän, henkilökantavuus ylittää tavarakantavuuden ja Vitara ei ainakaan jatka sen jälkeen elämää pakettiautona.

Jos vakio pannu painaa sen 90kg, ja vaihtomoottori 134kg, kantavuudesta lähtee 44 kg pois. Vaihtoehdot on:
A: Autolle laihdutuskuuri eli katsastuksen ajaksi kaikki ylimääräinen pois.
B: Samalla muutos rekisteröinti maastoautoksi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.05.2009, 23:09
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tuota Vitaraa on viety jenkkeihin Sidekick tyyppinimellä ja GM on markkinoinut sitä Geo Tracker nimellä, mutta suurin osahan jo tämän tietää. Tuo sinulle kerrottu moottorin paino heittää aikalailla, kurkatkaas tuo MMVA speksi:

http://www.acksfaq.com/pdfs/specs_geo_tracker_1994.pdf

Siinä tuolle 16 venaiselle G16B:lle ilmoitetaan paino 104 kg ja tuolle 8 venaiselle 89kg. Eli tuon jos vakiomoottoria käytetään vertailu kohtana niin:

Kuutiotilavuus + 25%= 1988cm3
Teho + 20% = 85kw
paino + 20% = 125 kg (kuivana MMVA speksin pohjalta laskettuna)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.05.2009, 23:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ai niin tuossa on vielä viisautta samurai miehille
http://www.acksfaq.com/specs94samurai.htm
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.05.2009, 23:31
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Heh,

Mikas se tuo on

http://www.autos.clarin.com/buscar/g....asp?id=512532

Taitaa olla 1-mallin vitara 1.9 Xud9 dieselillä, joten eiköhän se paino ongelmakin näytä paremmalta......

Nätti toi scooppi, kun katsastat sen Vituras laita saman moinen siihen.... Mikäs se poijaat oli ton Xud9 paino?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.05.2009, 23:45
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tossa on sulle XUD:in paino: 134kg.

Linkki; http://www.engine-cemberci.com/engine/PEUGEOT/4.pdf

Eli laput maahantuojalta, että tuota katiskaa on valmistettu tuolla koneella.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 28.05.2009, 09:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Copypastea aken sivuilta:

Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.


Mutta hyvällä tuurilla eivät konttorilla kiinnostu koneen painosta

Nyybi Rak
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.05.2009, 16:54
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

Hyvään tuuriin en viitsi luottaa, vaan mieluummin Mr. Murphyyn.

Lasketin uusiksi noiden kertomieni punnistustulosten perusteella sen että voiko auton vielä rekisteröidä diesel pakettiautoksi muutoksen jälkeen. Vastaus: Vaikka etuakselille tulisi 80kg alkuperäistä painavampi moottori, auton henkilökantavuus ei ylitä tavarakantavuutta, eli auton voi edelleen rekisteröidä pakuksi. Kun nuo punnistukset tehtiin autossa oli kiinni kaikki lisävarusteet, ja nehän voi lain mukaan autosta poistaa kun menee punnitsemaan auton diesel koneen kanssa.

Tuon vaihtokoneen valinnassa tuntuu olevan parasta ottaa moottori saman vuotisesta pirssistä minkä omistaa tai uudemmasta. Näin ainakin voi olla varma, että noi vähäpäästöisyyyden normit tulee täyteen.
Itsellä kävi tuuri kun löyty 1.9TDI kone, jonka mukana tulee TUV-todistukset ko. moottorin päästöistä. Kone on vuosimallia -94 VW 1.9TDI moottori koodilla 1Z.

Yritän saada joltain valmistajan edustajalta lausunnon tuosta 1.9D ja 1.6 3-ovisen Vitaran alustan eroista ja moottorien painosta. Jos jollain kulla on kiinnostusta samaan projektiin ja tarvii kopiot lapuista niin heittää vaikka YV:tä

-Jiipee
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.06.2009, 21:43
jalajaas jalajaas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 18.05.09
Sijainti: Ruotsi
Viestit: 21
Perusasetus

Nyt on maahantuojan lausunto 1.6 & 1.9dieselin välisistä tekniikka eroista, joita ei ole jousia lukuunottamatta....
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 14.03.2014, 14:28
Matias95 Matias95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.12.13
Sijainti: Tornio, Suomi
Viestit: 15
Perusasetus

Onkos tästä hommasta tullu kokemuksia?
Mitä muuta vaatii ko sovite laipan kytkinkoppaan?
Mitä vaihtoehtoja vois olla koneen luovuttajaksi?
Kiinnostais semmonen pieni ruokanen neliveto maasturi ko ei ole varaa pitää jahtiautoa erikseen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieseli Niva La tuskaa Maasturiprojektit 124 09.09.2009 07:11
Myyty skoda octavia 1.9tdi 66kw -98 kami O/M/V Ajoneuvot 19 23.05.2009 10:23
Ostetaan dieseli webasto/ eber savlari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.11.2008 19:05
Uaziin dieseli? SeppoS Tekniikka & Jutustelu 2 28.02.2008 17:20
Mikä dieseli FJ55:een??? K Tekniikka & Jutustelu 5 23.11.2005 09:27


Sivu luotu: 22:17 (GMT +2).