![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Akseleiden hitsaaminen?Mitenkäs on nyt tuo akseleiden sepitys homma. Leimallahan hyväksytään korvakoiden ym. tekeminen , muokkaaminen ja hitsaaminen akseleihin, mutta miten on esim. napojen kääntäminen? Hitsaamallahan se on tehtaallakin tehty, mutta saako sitä akselia mennä laillisesti sepittämään?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuskimpa mitään valituksia tulee, jos on edes yritetty hitsata kunnolla. Eihän siihen saumaan tietenkään kannata jättää kovin armottomia määkkejä, hioo vaan tasaseks ja maalia tai rapaa päälle ni avot.
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noh, mitäpäs väliä sillä edes on? Jos sen kunnolla tekee niin eihän sitä kovin äkkiä kukaan edes huomaa. Kyllä ite ainakin pistän ajo-ominaisuudet ja akselin kestävyyden (=turvallisuuden) sen edelle, että joku halvatun lakikirja kyseisen muutoksen kieltäisi.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Akselistoihin tehtyjä hitsauksia ei saa mennä hiomaan juurikin sen takia että konttorin herra näkee ettei sinne mitään räkä paska saumaa ole vedetty. et jos ei sauma onnistu niin hitsauta jollain muulla. Pari akselin korotusta tässä tehnyt ja saumat pitänyt jättää siihen kuntoon ku ovat kerrasta tulleet.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Saahan sitä akselia AKEnkin ohjeen mukaan kaventaa, joten hitsaushommiin siinäkin joutuu. Tuota varmaan voidaan soveltaa napojen kääntöönkin.
Täältä 11§:ssä viitataan akselin kavennukseen: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/EFA84...ttamisesta.pdf Ja lakitekstissä lukee muuten akseliston muutoksia koskien: "muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu." Harva katsastusmies oma-alotteisesti huomaa että onko napoja käännetty vai ei, joten jos saumat ei pistä heti silmään ei asia nousse esille. Mutta siis hitsaustyön on oltava joka tapauksessa ehdottoman moitteetonta/ammattitaitoista jos akseleita aletaan hitsailemaan! Ja caster-kulman määritys on syytä tehdä muutenkin kuin silmämääräisesti. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia, googlettelemalla ei oikein löytynyt varmuutta tähän asiaan. Joo, ei sitä casteria tosiaan silmällä kannata määrittää, itsekin sen laskin minkäverran putkea pitää pyöräyttää, että pääsee halutuille asteille. Ompahan casterit sitten samassa molemmilla puolilla.
Pitääpä antaa hodarin akselissa saumojen olla maalaamatta ennen leimaa niin näkeepähän, että on kunnolla hitsattu. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
saa ne maalata mutta ei hioa. Ja ku maalaat niin eivät hyppää konttoristin silmille sieltä. Ainakin mää oon maalattuna esittänyt aina kaikki mitä oon tehnyt ja ei ne siitä ole mitään sanonut.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ruostumattoman teräksen hitsaaminen | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 19.12.2014 13:07 |
Hitsaaminen | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 81 | 23.12.2010 15:39 |
valuraudan hitsaaminen-korotus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 15.11.2008 14:19 |
Iskarin hitsaaminen? | baxxter | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 27.04.2004 14:29 |
Ruiskuauton hitsaaminen | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.03.2004 21:05 |