![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistä Mazda/Rangerin osia?Vaihtelin tuossa kesärenkaita -03 B2500 Mazdaan ja huomasin samalla että oikea etuvetoakseli/nivel oli 20mm irti navasta, Sokka oli lähtenyt irti ja vetoakseli oli pääsyt tuohoamaan itsensä ja napakupin (eli se uloin "holkki" joka on kartiopulteilla kiinni. Mistä saan uudet? onko merkkiliike ainoa? mitä mahtaa maksaa? Kaikki iskarit ja Takajousipakat ovat myös vaihdon tarpeessa, Ihan peruskamaa olis hakusessa alustaan,
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mazda B2500 ja Ford Ranger on merkkiensä omassa varaosajakelussa, vaikka varmaan samoja osia on lähes kaikki. Eivät kumpikaan lupaa ristiin sopivuutta, eli omalla vastuulla. Motonetissa on Mazdaan jotakin, mutta en nähnyt vetoakselin osia, suojakumeja olisi ollut. Ulkomailta tilaamalla löytyy, mutta sopivuus jää sitten omaksi riskiksi.
Mutta niihin vetarin osiin sitten. Reilu vuosi sitten kyselin vetonivelien hintaa. Forilta ei saanut kuin täydellistä vetoakselia kahdella nivelellä ja väliakselilla, suojakumeilla jne. Mazdalta sai niveliä erikseen, mutta olisi maksanut kumin kanssa lähes saman kuin Fordilla koko vetoakseli. Ei tainnut jäädä satasta enempää hinnan eroa. Ostin sitten vetoakselit Fordilta n. 500-550 erkkiä kappale. Jää vanhat varavetareiksi, kunhan vaihtaa niihin uudet suojakumit ja rasvat niveliin. Vetarin tumpin napaan kytkevän kupin voisi periaatteessa korvata jollakin tarvike-napalukolla, mutta kysypäs jäsen Gikseriltä, hänellä on niistä muistaakseni vähän huonoja kokemuksia. Jos muisti pelaa oikein, niin tarvike-napalukon pooriosa jäi turhan lyhyeksi saadakseen kunnon otteen vetarin tumpista. Jos auto on RFW-systeemillä varustettu (etuvedon voi vapauttaa napilla kuskin paikalta), ei taida käydä kuin alkuperäinen manuaalinapalukko, jos sekään. Siitä napakupista on siis poorit mennyt sileäksi? Hommaa jostakin uusi. Minä voin ostaa kohtuuhintaan sen risan ![]()
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ai niin, niistä takajousista ja iskareista. Vaihdoin takapakat Dobinsonin vajaan pari tuumaa korottaviin uretaanipuslilla ja takaiskarit Omen Nitro Chargereiksi.
Jouset myi http://www.ipefix.fi ja iskarit http://www.cros4wd.com.
__________________
Jukka |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Offtopikki mutta jos joku tietää mistä saisi uuden paineasetelman b2600 ny pankaahan viestiä,saattaa olla sama kytkin kuin tähän b2500 mutta asia ei ole varma
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Omassa rangerissa on OME:n koko alustasarja. Tyytyväinen olen ollut. Noita OME:n iskareita saa erikseenkin ja muita komponentteja. Setti tuli reilu vuosi aikaa cross4wd:tä. Takajouset oli kuorma -mallia, mutta otin niistä yhdet lehdet pois, kun niillä ei ollut sillon tavallisia. Myös ohjausiskariksi on sovitettu OME, joka on peräisin Suzukista.
Vetarin suojakumit hajos omista viime keväänä. Asiaan saattoi olla osuutta myös sillä että etupäätä on nostettu vääntösauvoja säätämällä 35-40mm. Uudet suojakumit hankin Offroad Tarvikkeestä ja oli jotain parempaa laatua. Ovat kestäneet hyvin menossa sen jälkeen. Noista napalukoista. Mulla oli kokeilussa AVM:n napalukot, jotka oli tarkoitettu B2500 mazdaan, mutta ne sopivatkin vain niihin malleihin, joissa on ollut alunperinkin napalukot. Pyörän napa on varaosakirjan mukaan erilainen niissä joissa on RFW systeemi tai tehdaslaiset napalukot. Tuo AVM sopi napaan muuten hyvin paikalleen, mutta vetoakselin boori ei tullut napalukon sisään kuin 10-15mm, kun se alkuperäisessä taitaa tulla 30mm. Palautin napalukot sitten takaisin. Olisivat toki saattaneet toimia, mutta kestävyydestä ei ollut täyttä varmuutta. Tuota B2600:n kytkintä kannattaa kysyä paikallisesta varaosaliikkeestä. Autoasi liikkeestä kävin kysymään kytkintä tuohon omaan rangeriini, niin sieltä olisi löytynyt ainakin paria eri vaihtoehtoa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
mitä OME:n sarja silloin maksoi?
Viimeksi muokannut komu : 11.04.2009 20:06 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nyt en ole aivan varma, mutta muistelisin että olisi ollut 1150e. Tuo oli siis niillä vahvemmilla takajousilla.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mazda-rangerin tuunausta | JiiPee | Maasturiprojektit | 47 | 06.09.2010 19:53 |
Myydään MAZDA NISSAN FORD OSIA | perse arska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.01.2009 07:44 |
Myydään Ford Rangerin / Mazda BT-50 Pohjapanssari ja Lavarauta | Heze.R | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 23.09.2008 06:45 |
O: Mazda B2500 osia | komu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.03.2008 21:55 |
Mistä osia? | pate20 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 30.01.2008 00:09 |