![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Renkaat: no niin...No niin. SLCK:n postituslistalla Keräsen Matti Tattarisuon Autokatsastuksesta kirjoittaa: Voi /(%*! AKE:lla taas vaihteeks linja aivan hukassa. Kysyin tossa kerran että voidaanko Pajeroon muutoskatsastaa 33x12.50R15 kumit kun tehtaan manuaalin General Export -kohdassa on vaihtoehtokokona 31x10.50R15. AKE:n mies sano että no joo, jos siinä kerran niin lukee. Nyt laitoin sitten joku päivä sitten AKE:lle faxilla nää viimeaikoina esiintulleet paperit (se rengastaulukko ja UN:n rengaskoot) ja kysyin että kelpaako. Vastaus tuli tänään (Ahti Kalliomäki): EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ISOMPIA KUIN 33"! Ne koot on tarkotettu jonnekkin Australiaan ja Afrikkaan eikä niitä voida pitää vertailurenkaina. Pitäis löytyä tyypiltä. Eivätkä he myönnä poikkeuslupiakaan isommille kuin todella harvoin. Valitettavasti tilanne on taas sellainen että en pysty muutoskatsastamaan isompia kuin 33x13.50-15 (HJ/LJ) tai 34x12.50-15 (BJ). Ja jos joku muu tekee, niin tekee väärin. AKE aikoi selvittää asiaa Länsi-Pohjan katsastusaseman osalta (se missä se eka BJ tehtiin) Saattaahan se olla että saadaan ennen pitkää joku siunaus että saadaan käyttää myös näitä General Export -kokoja vertailurenkaina, vaikka niitä ei tyypillä näykkään. Tämän ikäpolven autoissa kun ei ole tyyppikoodilla jatkosivua, mistä näkyy kaikki taustatiedot. Yritän kyllä vielä saada AKE:a hyväksymään nuo paperit. Haen vaikka Toyotalta selvityksen ja leiman papereihin... -- Antti R. 1978 HJ-45LP
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No nii...Jos joku nyt oletettavasti tekee jotain väärin meidän hyväksi ni pitäiskö meidän edes-auttaa tämän porsaanreiän paikkaamisessa?
En tunne lakia niin hyvin että voisin ottaa asiaan jyrkkää kantaa,mikä on oikein mikä väärin ja nyt kun on vielä väärän merkin osalle langennu tämä satumainen onni,ni en jaksa asiasta niin syvällisesti kiinnostuukkaan... Toivottavasti saat mukavammat koot otteeseesi... -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No mutta eikös mursumiehillekin ollut vakiokokona joku 9.00-15 tai 9.00-16?
Mutta siis tuo minun "no niin" oli "masentunut huokaus", eikä "minähän sanoin". Minusta ei tietenkään pidä auttaa porsaanreiän tukkimisessa eikä mennä AKEen huutelemaan että hei, eihän tää näin voi olla, mutta toisaalta tuollaisen kanssa on pakko olla pessimistinen, en voi olla uskomatta että joku siihen puuttuu kun huomaa mitä tapahtuu. Ja jos sitä ennen on tehnyt tilaa isoille kumeille ja ostanut ne, eikä sitten saakkaan niitä käyttää, niin on tärvääntynyt rahaa ihan sikana. Muutenkin tässä "vanhemmiten" (varhaiskeski-iässsä) on ruvennut pelaamaan enemmän varman päälle, en viitsi enää käyttää laittoman kokoisia renkaita siksi että jos jotain sattuu niin tulee turpiin, jne. Maasturimyönteisen Keräsen Matin myötä uskon jopa että katsastus on ihmiselle ja autolle hyvästä eikä vanhan vihtahousun keksintöä. Mitä oikeaan ja väärään tulee, niin Toyota ei tietenkään ole tarkoittanut koolla 9.00-15 mitään 39" rengasta, niinkuin sen voi tulkita, mutta tuo jippo on täysin lain kirjaimen mukainen, eli sikäli ihan oikein. Ja kun kyse on tekniikasta, niin sama tekniikkahan se on muuallekin menneissä autoissa, eli aika syvältä tuo perustelu. Taitaa olla jollain virkamiehellä jotain periaatteellista isoja renkaita vastaan. "On ne isot maasturit niin kauhean vaarallisia". Se on väärin. Ja VÄÄRIN on myös se, että maastureilla ja henkilöautoilla on samat säännöt renkaan koon muuttamisessa. JOS Matinkaan ponnistelut ei kanna hedelmää ja tuosta tosiaan tehdään taas mahdotonta, niin pienintä mitä AKE voisi tehdä olisi myöntää erehdyksensä ja antaa poikkeuslupa niille jotka ovat jo renkaansa leimanneet. Ja mitä minun kokoihin tulee, niin eiköhän tuo lapparin runko riitä aika pitkälle, ja se on ihan laillinen kun vertailurengas on 7.50-16. -- Antti R. 1978 HJ-45LP |
#4
|
|||
|
|||
![]()
General export = yleinen vienti miten voidaan väittää että ne on afrikkaan eikä eurooppaan vetäkööt sutia AKE:lla. Jos jotain ohjeissa ja laissa sanotaan nii kylläkait niissä pitää sitten pysyä vaikka ois AKE:lla töissä. Ei siellä minusta lue että ne pitää olla suomeen tuoduissa autoissa vaan että valmistajan määrittelemät renkaat!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
On tää suomi mahtava maa... Aina kun joku huomaa laista tollasen ns. HienonHomman niin aina joku herra iso herra keksii selityksen millä HienostaHommasta saadaan harrastajien kannalta HuonoHomma. Eiköhän näissä rengaskoko asioissa ole turvallisuuden ym. sijasta ihan rahankeräykselliset periaatteet AKE:lla. Vaikea uskoa että esim. 33" kummit olis täällä pohjoisella pallonpuoliskolla jotenkin vaarallisemmat kuin eteläisellä... Yritä ny ymmärtää noita jotka päätökset tekevät. Vois muuttaa Australiaan, siellä vois yhdistelmäkuskin hommakin olla todellista yhdistelmän kuskaamista...
-Pajerolla metsään ja Zetorilla pois- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> Ja VÄÄRIN on myös se, että maastureilla ja henkilöautoilla on samat säännöt renkaan koon muuttamisessa. Totta, maastoautoille joku +6" enneminkin, jos vaikka pidettäis kiinni edelleen siitä +6" kokonaiskorotuksesta, eli puolet siis sais renkailla, toinen puoli sit alustalla ja/tai korinkorotuksella tarpeen mukaan. Mitenhän tän sais laiksi/asetukseksi asti? -Paavo |
#7
|
||||
|
||||
![]()
On "vähän" erikoista että rengaskoko asioissa puhutaan milleistä/tuumista riippumatta siitä onko kyseessä pieni henkilöautonrengas vai isompi maastoautonrengas. Kun taas esim, moottorinkokoa tai tehoa suurennettaessa puhutaan prosenteista.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
no onneksi tähän asti poliisi on ymmärtänyt, että niitäm isoja pyöriä ei saa laillisiksi... eli eivät ole niihin puuttuneet. yritin leimata Datsuniin 33" renkaita, niin katsastusmies sanoi: ei näille lupia saa, helpommalla pääset kun laitat pienet pyörät kerran vuoteen alle kun tuot sitä vuosikatsastukseen
![]() Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
saa ne sinne otteeseen poikkeus luvalla mulla on 35" patrollissa alla ja otteessa merkinta poikkeus luvasta just käytin vuosi katsastuksessa niin ei kiinnostanut konttorilla pyörät eikä korotus pätkän vertaa.
"näin se homma etenee" |
#10
|
|||
|
|||
![]()
nii saahan ne patrollii, mut ei kingcappiin. ja ei kuulemma kannattanu edes erikoislupaa lähteä hakemaa, katsastusmies oli sitä mieltä... no kun sais sen patrollin niin kyllä siihen pitää renkaat saada ihan laillisiksi.
Note! This message was posted anonymously! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
no he, väärä syöttö... tuokaa auto itse maahan seuraavan kerran ja laittakaa siihen alle oikeat renkaat kerralla alle, eli mulla oli 33x12,5x15 alla kun menin konttorille eka kerran ja nyt on laillisesti 35x13,5x15 Katsastus asemalla kun katsotaan mitä otteessa lukee ja siitä lasketaan sallitut renkaat, tämä silloin kun on ainoastaan yksi rengaskoko otteessa, mutta kun on jo otteessa vaihtoehtokoko niin eipä onnistu, jokainen auto on yksilö tämän puitteissa. Se on mulla vähän omituinen juttu kun jarrujakaan ei voida testata testerissä ku on jatkuva neliveto ja katsastusmies ei saa kytkeä autoa vapaalle testeriä varten.
ensin tehtiin Jeeppi, loput on kopioita ! |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Noniin, mutta tää tapaus: ei se noin mene. Se alkuperäinen rengaskoko/koot kuuluisi kaivaa siihen renkaat-kenttään. Siitä sitten vertaillaan normaaliin tapaan onko allapyörivät luvalliset. Eikä auta vaikka ois saksanmaalla olleetkin muutoskatsastettuna otteessa. Täällä haetutetaan poikkeuslupaa tai sitten vaihdatetaan renkaita jos ei mahdu toleransseihin. ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
nonnii... Elikkä tohon mun -83 4x4 hiluxiin sais muutos katsastaa 31"x10,5" renkaat, niin konttorilla sanottiin. se maksais 35e.
Mutta jos löytyisi jostain sellainen lappu/todiste että ton mallin hiluxia on tuotu eurooppaan sellaisella rengasmerkinnällä kuin 10Rx15LT tai joku tollanen, niin siihen saisi 33"x12,5" Mistäs tollasta todistusta voisi/kannattaisi ruveta etsimään????? "Ei ole mitään niin pysyvää, kuin väliaikainen vero." "Rikkoutumaton lelu on kätevä muiden lelujen rikkomiseen." |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tojota info ja manuaalit!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kertoi kuitenkin, että jos kuponki löytyy niin voi tulla sen kanssa kokeilemaan. Pitäisikö linkistä löytyvän kupongin kelvata todistukseksi mallisarjan renkaista ja onko tätä kukaan esitellyt ja millä tuloksin? http://www.cs.uta.fi/~ji61489/offi/renkaat/Toyota.pdf Tarkoitus on siis muutoskatsastaa 33/12.5/15 gummit. - jm KoMk ry. Off Road Team |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Pitäis kelvata toinen manuaali mistä näkyy on se chassis-body 80 siinä on berttaa tyypitetty eurooppaan 7.50 renkailla ja periaattessa voi verrata 42 mallin renkaisiin!!
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
7.50-16 ei riitä leveytensä puolesta myöskään 12.50"-leveelle kumille, jää muutamasta millistä muistaakseni kiinni. Eli siihen tarviit tämän paperin: http://www.cs.uta.fi/~ji61489/offi/r...ifications.jpg ,josta tosiaan löytyy tuo H78-15(B). FJ40 kelpaa siis vertailuautoksi. Seuraava ongelma: inssi ei löydä STROsta tuota H78-15 kumia. Sitä kun ei ole uudemmissa STRO-kirjoissa enään merkittynä. No, eipä hätiä mitiä, printtaa tämä jo valmiiksi: http://www.cs.uta.fi/~ji61489/offi/renkaat/stro.html Nyt pitäisi homman jo onnistua jos vaan vanteet ovat soveliaat ja korotusta sen verran ettei hankaa takapyöränkaareen renkaat. Levikkeet joutunet väkräämään joka tapauksessa. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- jm KoMk ry. Off Road Team |
#19
|
|||
|
|||
![]()
STRO:n RENGASNORMIT 2005-kirjan saa tilata ainakin tuolta hintaan 35 erppaa.
http://www.automediat.com/showpage.asp?id=891 Sinne vaan........oho!!. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
noviisina kysyisin saako noilla papereilla hj 60sen 33:lle renkaille katsastettua
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Juu onnistuu pitää vissin verrata johonki 10R15 kumiin
"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Tällaisen kysymyksen/vastauksen löysin katsastajien sivulta:
"Olen vähän epätietoinen saanko jollain lailla asentaa maastoautooni 33"x12.5x15 renkaat,vaikka rekisteriotteeseen on merkitty kooksi 235/75R15?..Vai mikä on suurin sallittu rengaskoko minun tapauksessani??...Kiitos etukäteen!!!." Vastaus oli: - 33x12.5-15 vaatii AKE:n luvan. Ilman AKE:n lupaa suurin koko näyttäisi olevan 31x11.5-15. Sinne vaan........oho!!. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
No sehän riippu mikä auto on!
Vähän search nappulaa nii löytyy melkein joka auton maximi rengas täältä sivuilta. 33x12.5 saa landcruisereihin lailliseti katsatusmihelle pitää vaan asia selittää oikein! "Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee" Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä! |
#24
|
||||
|
||||
![]()
muttei hiluxiin taida löytyyn itään todistetta että eurooppaan olis tuotu 10R15 kumeil,
soitin toyota infoon ja ne osas vaan sanoo tosta mitä on tuotu suomeen ja ainoo on 205SR16 "Ei ole mitään niin pysyvää, kuin väliaikainen vero." "Rikkoutumaton lelu on kätevä muiden lelujen rikkomiseen." |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja jos nyt ketään kiinnostaa niin esimerkissä on kyse Mitsu Pajero J Top VS mallista ( E-V23C-NDE ) -- T: Pasi & Pajero -89 3.0V6 LWB |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
FAQ: Miten niin HJ-45? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 57 | 31.08.2009 19:47 |
ei aina niin pessimisti... | Chit-Chat | 0 | 17.11.2007 14:05 | |
Jos kotona on tylsää niin... | Ex_inkkari | Chit-Chat | 4 | 23.04.2005 19:54 |
niin | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 02.10.2004 20:20 | |
kun ei ,niin ei | jeeppi-eki | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 13.09.2004 09:23 |