Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.07.2006, 13:17
radia radia ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 06.07.06
Viestit: 6
Perusasetus

turbo hajoamassa?


Terve!

Näin noviisina kyselisin jotta alkaako isuzun turbo vetelemään viimeisiään kun alkoi kovin yhtä-äkkiä pitämään huomattavasti normaalia kovempaa ääntä, ennen suhisi nyt ulisee/inisee ja kaikenlisäksi turbo lähtee huomattavasti aikasemmin peliin mukaan kuin ennen?

Olisikohan ahtopainetta pienentämällä mitään tehtävissä? ja kertokaahan sitten vielä jotta mistä sitä saa pienennettyä, tuppaa olemaan tietämys huonolla tasolla näistä diisel ja turbo vermeistä...


kiitän jo etukäteen

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.07.2006, 14:09
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

En tunne Isuzun moottoreita lainkaan mutta tässä muutama yleinen vinkki. Olettaisin, että autosi on sen verran vanha, ettei siinä ole muuttuvageometrista ahdinta. Siis säädettäviä "lapoja" ahtimessa. Ahtimen yhteydessä saattaa olla hukkaportti (waste gate), jonka kautta liika ahtopaine päästetään harakoille. Hukkaportti on (hyvin todennäköisesti) jousikuormitteinen ja sen aukeamispainetta (=jousen esikiristystä) voi säätää. Eli ruuvaa jousen säätöä niin, että hukkaportti aukeaa pienemmällä ylipaineella. Mikäli moottorissa ei ole hukkaporttia, ei ahtopainetta voi helposti alentaa. Tai saahan kaikenlaisia kuristuksia värkättyä mutta se on jo toinen tarina eikä kovin järkevää puuhaa.

Ennenminkin lähtisin purkamaan ahdinta ja katsomaan, mikä siellä on rikki. Voi olla laakerit tai siipi/ä rikki. Voi meinaan irronneet/hajonneet osat päätyä pahimmassa tapauksessa sylinteriin asti.

Tuo että turbo lähtee aikasemmin peliin kuin aikaisemmin viittais vähän ongelmaan kompressorin puolella, eli siipi/ä rikki. Eli lähtee pienemmällä pakokaasuvirtauksella pyörimään, joskaan ei tuota ahtopainetta normaalisti jos kompressorin siivissä on vikaa. En tosin tiedä mikä tuon siiven saisi rikki mutta kai sekin on mahdollista.

Onko autossa tehot tallella ? Eli huomaako ajossa muutosta (siis muuta kuin tuo ääni) ?

Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.07.2006, 15:08
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

En yritä ampua edellistä tietopakettia alas mutta jos turbo itsessään pitää outoa korvin kuultavaa ääntä niin epäilen lisääntynyttä alavääntöä. Ei kylläkään ole kokemusta ahtimen käyttäytymisestä jos sieltä siipi(ä) irtoaa, mutu pohjalla liikuskelen.

Jos on laakeri vika niin ahtimen hyötysuhde on kyllä päin ja niin pitäisi silloin olla koko moottorin voimienkin.

Tuskin ahtopaineiden alentamisella mitään voit pelastaa, jos laakerivika niin öljyä puskee läpi kuitenkin ja siivet hankailee pitkin seiniä -> kuluu -> ei ahda.

Näin ainakin kuvittelisin.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.07.2006, 15:20
radia radia ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 06.07.06
Viestit: 6
Perusasetus

Olin juuri tuossa parituntia tutkimassa turbon toimintaa näin ulkoisesti.. mikä tehtävä on vaijerilla joka menee turbosta moottorin imupuolella olevaan mötikkään jota epäilen painekelloksi..?

tämä vaijeri ei liikahdakkaan vaikka koneelle antaa runtua kunnolla, kokeilin kiristää vajeria käsin se liikuttaa turbonloppupäähän (mistä pakoputki lähtee) menevää akselia. turbon toimintaa en saannut ainakaan suurtavaikutusta aikaan, vaikka akselia kääntelinkin...


toinen ihmeellisyys on taas jonkinnäköinen painekello turbon pakopuolen päässä, kellosta lähtee toinen letku imusarjaan ja putki/akseli, taas sinne turbonloppupuolelle, mistä pakoputkilähtee...

muut letkut tuntuvat olevan jotain öljy/jäähdytysletkuja. eikä auton tehoissakaan huomaa äkkiseltään tehoeroa entiseen...



anteeksi tyhmyyteni, toivottavasti tuosta tekstistä saa jotaan selkoa..

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.07.2006, 17:55
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

No se "toinen ihmeellisyys" tuntuisi hukkaportilta, eli mikä rajoittaa ahtopaineen ennalta säädettyyn (kellon sisällä olevalla jousella, tai oikeastaan sen esijännityksellä). Aukaisee läppää siellä pakopuolella päästäen pakokaasut virtaamaan suoraan pakoputkeen ohi 'turbiinin' kun säädetty ahtopaine on saavutettu.

Sitten tuo vaijeri. En tunne ko. auto merkkiä laisinkaan, joten: Meneekö vaijeri samaan paikkaan kun tuo "toinen ihmeellisyys"? Ehkä samalle akselille? Vai onko turbossa pakoputken lähdön luona (pakopuolella) useampi kuin yksi liikkuva akseli/osa? Onko painepuolella turbon jälkeen kaasuläppää, jos on niin onko jotenkin kiinteässä yhteydessä kaasupolkimen asnetoon [vaijeri?) vai toimiiko alipaineella?

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.07.2006, 18:14
nettijussi nettijussi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.03
Sijainti: Kokkola, Finland.
Viestit: 201
Perusasetus

Pakoputki vuotaa

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.07.2006, 20:28
VMK VMK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Keski-Savo, .
Viestit: 305
Perusasetus

Tuo on hyvinkin mahdollista. Ettei kuitenkin pörisisi?

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.07.2006, 21:04
nettijussi nettijussi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.03
Sijainti: Kokkola, Finland.
Viestit: 201
Perusasetus

Ei turbokone pörise pahastikkaan, vaikka putki vuotaa. Esim. joku alkupään liitos vaan hakenu paikkaasa. Mutta alkupäässä se vuoto kuitenki on, jos kerta vaikuttaa ahtojen nousuun.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.07.2006, 23:09
ToyWo:n Avatar
ToyWo ToyWo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: YlöLake, Finland.
Viestit: 147
Perusasetus

Yhdyn edellisen kommenttiin myös

""Kyl Golffilla pääsee""
Jos vaan Hojon paikat kestäis :S
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.07.2006, 00:01
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

voin myydä 200ekellä sulle trooperin turbon jos kiinnostaa on kunnossa puh 0415468816

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.07.2006, 19:49
Numppa:n Avatar
Numppa Numppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.05
Sijainti: Mäntsälä, .
Viestit: 313
Perusasetus

Turbolle tuleva imuilmaputki irti, ja sormilla kinni siiven akselin päästä, jos tuntuu reilusti klappia ni on turboremontin paikka. (Tällänen kokemus Chevyn turbosta)Pieni välys siinä tuntuu.
Jos pöllyttää moottorijarrutuksella, on tod.näk. turbosta hiilirengas kulahtanu ja päästää öljyä imupuolelle. (Näin teki turbo-luupää Nissani.)

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.07.2006, 23:57
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mul ois izutsun osia jos tarviit saa halvalla kun itte irrotat kone paskana vaihe/jakoloota ehjä vanteet lokarit alkaen 10ekee puh 0415468816

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O:Turbo! PatrolAss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.11.2007 19:22
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M/V : K03 turbo panzer O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 10.05.2007 23:19
M: BJ-40 4.0l turbo Hippo O/M/V Ajoneuvot 11 14.03.2007 07:36
TURBO Tekniikka & Jutustelu 2 09.12.2005 22:12


Sivu luotu: 21:31 (GMT +2).