Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.12.2005, 22:26
Teppo2 Teppo2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.04
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 199
Perusasetus

HJ:n perä paukkuu kylmänä


Mulla hj:n(-86) takaperä paukahtelee voimakkaasti kun kulmänä peruuttaa. Sitten kun öljyt lämpenee niin paukahtelu jää pois ja perä toimii muuten moitteettomasti. Vaihdoin öljyt ja sama pauke jatkuu. Öljyn vaihdossa ei tullut mitään rauta hilppeitä eikä muutakaan romua perän sisältä. Mahtaako vika olla kitkalukossa vai eikö mahda? Sitten olis vielä ijäisyys kysymys auto on kylmä ku ryssän helevetti, laitoin keulan lähes tukkoon ja sain lämmöt nousemaan normaaliin mutta aikas raitista puhaltaa sisälle. Mitäpä tekis asialle?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.12.2005, 22:54
uretaani uretaani ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.05
Sijainti: Karjaa
Viestit: 213
Perusasetus

Hmm... mulla oli aikanaan sama ilmiö, en minä sille mitään tehnyt, ajelin vaan ja vaihtelin öljyjä normaalisti, eikä sieltäkään mitään muuta kuin pölyä magneettiin tullut... Ajattelin, että jos menee särki niin vaihdan toisen perän tilalle, nuo kun on aika edullisia (HJ60:stä).

Ei sitten hajonnut koskaan, vaikka kuskailin trailerissa lantikkaa sillä ympäriinsä...

Siellä on kyllä muutakin, joka paukkuu, nimenomaan pakkasella, oletko 100% varma, että kuuluu perämurikasta? Rummuissa voi olla jäätäkin... entäpä onko sulla vanhat kuluneet jousenlatit ja hiertää koloihin niissä? (Se kolina, jota minä myös luulin tulevan perästä, hävisi kun vaihdoin koko EMU Dakar -alustan jousineen, riipukkeineen, iskareineen ja puslineen.)

HJ60 on kylmä tietyn pakkasrajan alapuolella muistaakseni. Ei kai auta kuin mennä "enemmän kyyryyn ajaessa", niin kait ne siellä venäjälläkin tekee. Takapenkkiläisillä on myös ns. "kylmää rautaa alaselässä" ilmiö pakkasella, kun penkki tahtoo yleensä olemaan aika väsynyt siellä takana... Luulen että sulla on kuitenkin vähemmän virtausta siellä lämmityslaitteen kennossa kuin pitäisi, ehkä se hana ei toimi oikein, tai sitten kenno voi olla tukossa. Vähäinen jäähdytysneste saattaa myös aiheuttaa tuollaisen tilanteen?

Lainaus:
quote:
Mulla hj:n(-86) takaperä paukahtelee voimakkaasti kun kulmänä peruuttaa. Sitten kun öljyt lämpenee niin paukahtelu jää pois ja perä toimii muuten moitteettomasti. Vaihdoin öljyt ja sama pauke jatkuu. Öljyn vaihdossa ei tullut mitään rauta hilppeitä eikä muutakaan romua perän sisältä. Mahtaako vika olla kitkalukossa vai eikö mahda? Sitten olis vielä ijäisyys kysymys auto on kylmä ku ryssän helevetti, laitoin keulan lähes tukkoon ja sain lämmöt nousemaan normaaliin mutta aikas raitista puhaltaa sisälle. Mitäpä tekis asialle?

Älähän huoli.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.12.2005, 23:10
NymiS NymiS ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 01.04.05
Sijainti: ........
Viestit: 784
Perusasetus

Eikös noi jenkki pojat oo laittanu jotain naksu ainetta noihin kitkalukkoperiin juuri tuon naksumisen takia?
Oma kans paukkuu kylmänä mutta hiljenee jo kilometrin ajolla.

Kopissa on kyllä sisällä lämmin, ja suorastaan kuuma jos on takalämppäri päällä.
Webasto on pop

__________________________________________________ ______________
Toyota Landcruiser HJ60, 4.0 diesel, 1983, 5speed,
33BFG All Terrain, winch.
nymis@offipalsta.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2005, 23:12
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Joo kyllä se perämurikasta kuuluu ja tuntuu, niitä jousipaukahteluja nyt kuuluu sillo tällön mutta tuo perä enemmän huolettaa. pitänee vaan ajella ja katsoa millon tulee pikku perä huollon aika jos koskaan. Ja siitä lämmöstä vielä oon kuullu ton hana jutun ennenkin ja yritin tutkia sitä ja ainakin näyttää siltä, että se toimis. eli varmaan pitää ryhtyä kennon pesu hommiin (kodin putkimiestä järjestelmään ja tutkia tuhot) nyybi Teppo

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2005, 23:13
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Ne kitkalevyt luistavat vain kurvia ajettaessa, sekä eteen- että taaksepäin.

Jos toi ääni tulee suoraan ajettaessa, niin pakko tulla jostain muualta.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2005, 23:25
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

jarrut jäätyy kokeile olla kässäriä käyttämättä.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2005, 23:46
Teppo2 Teppo2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.04
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 199
Perusasetus

ei pitäis olla jarrut ku vasta vaihdetut hihnat ja käsijarrua en käytä koskaan talvella (eka autoni oli Fiat 127)

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.12.2005, 08:04
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Ota takarummut pois ja katso miten ne jarrukengät ja -jouset on järjestetty. Yleensä yhdellä jarrusylinterillä toteutetut toimivat niin, että toinen kenkä tehostaa eteenpäin ajettaessa automaattisesti ja sitä vedetään jousella taaksepäin, ettei jää laahaamaan.

Toinen kenkä taas vapautuu eteenpäin ajettaessa automaattisesti rummun pyörimisen takia. Peruutettaessa tilanne on just toisinpäin ja tämä kenkä saattaa jäädä päälle ja aiheuttaa paukkeen. Uudet hihnat / kireällä oleva säätö voi vielä tehostaa vaikutusta.

Jos siellä on kahdet jarrusylinterit, niin teoria ei toimi ...


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.12.2005, 12:51
Teppo2 Teppo2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.04
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 199
Perusasetus

Joo yhdellä sylinterillä ne jarruhihnat on. pitää vielä käyttää rummut auki ja kopeloida tavara. olisko hyviä vinkkejä lämmön lisäämiseen, käyn tänään hakemassa uuden termostaatin.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.12.2005, 13:38
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Kokeile niitä syylärin pesuaineita, ainakin mulla autto Volvossa. Samoin kannattaa tarkistaa aukeneeko hana täysin. Jos koneen lämmöt ei nouse normaaliin niin sillon epäilis termaria. Jos lämmöt normaalissa mutta ei sisällä lämpene niin sitte lämppärissä ei vesi kierrä niinku uretaani kerto.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.12.2005, 13:51
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Joo yhdellä sylinterillä ne jarruhihnat on.
Sitten toi kenkäjuttu alkaa olla todennäköinen.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.12.2005, 17:33
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Mullakin paukahtaa 61 kylmänä peruuttaessa. Mahtaako siinä olla sama ominaisuus,
kun en takajarrruja oo joutunu avaamaan, niin en tiedä onko 1 vai 2 sylinterillä.

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.12.2005, 04:05
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:en tiedä onko 1 vai 2 sylinterillä.
Kai nuo kaikki ovat samanlaisia. Takana ei jarrutustehon takia tarvita kahta sylinteriä, ettei mene lukkoon. Eikös HJ:ssäkin ole paineenrajoitusventtiili?

Onko homma selvinnyt?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.12.2005, 12:56
Teppo2 Teppo2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.04
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 199
Perusasetus

Moroja ja kiitoksia neuvoista. Ens viikkoon menee asian tutkiminen kun pitää muka tehdä näitä töitä välillä niin on sitte millä harrastaa. Samalla kun tutkin jarrut niin vaihdan sen termostaatin ja pesen jäähdytys järjestelmän niin eiköhän sitä ala tulla lämmintä pirttiin. Niin ja pitäähän sinne uusia letkulämmitinki ku oli lopettanu lämmittämisen.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
paukkuu ja lujaa!! trail76 Tekniikka & Jutustelu 11 05.01.2009 19:28
patrolli kylmänä petrool Tekniikka & Jutustelu 9 18.05.2008 22:38
HJ sammuu ajossa kylmänä samid Tekniikka & Jutustelu 13 12.04.2007 05:05
HJ paukkuu vieläkin !!! cremel Tekniikka & Jutustelu 22 21.01.2007 19:03
Suzuki Sj 410:n murrokset paukkuu Zamppa Tekniikka & Jutustelu 1 17.04.2006 16:16


Sivu luotu: 19:47 (GMT +2).