Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #4751  
Old 25.11.2019, 21:19
Harri L Harri L is offline
Aloittelija
 
Join Date: 21.01.13
Location: Iisalmi
Posts: 11
Default

Morjensta

Asensin - 11 Hiluxiin blokkikorotuksen. Edestä auto nousi 3" ja perästä 2". Asensin myös varulta blokit etuperän kiinikkeiden alle jotta etuperä kallistui hiukan ja vetarien kulma oikeni hiukan

Nyt kun lumet suli, huomasin että autoon ilmestyy välillä sellainen vaimea jurina. Yleensä jurina kuuluu alku matkasta, ja häviää noin 10km ajon jälkeen. Välistä jurina ilmestyy ja sitten yhen äkkiä häviää. Neliveto päällä ääni tuntui voimakkaammalta

Onko muilla ollu vastaavaa ja mistä tuo voisi johtua? Mahdollisesti vetareista? Auton madaltaminen vakioksi ei oikein huvittaisi
Reply With Quote
  #4752  
Old 25.11.2019, 23:20
Micco's Avatar
Micco Micco is offline
Veteraani++
 
Join Date: 08.03.05
Location: Turku, Finland.
Posts: 1,770
Default

Mites näissä uudemmissa neliveto on toteutettu, vanhemmilla ei ainakaan passais ajella pitävällä alustalla neliveto päällä kun siitä aiheutuu vääränlaisia rasituksia voimansiirtoon sekä erinäisiä jyrinöitä varsinkin jos etu ja takapään renkaat erikokoiset mm. kulumisen myötä. Onko sitä etuperää siis laskettu vai jotenkin kallistettu? Kallistamalla ei kyllä taida vetarien kulmat parantua kuten laskemalla tekee. Kallistaminen aiheutta kardaanin nivelkulmien muutoksen joka saattaa myös aiheuttaa jyrinöitä, mikäli nivelkulmat menee huonoksi.
__________________
Harbor Cruisers
Reply With Quote
  #4753  
Old 26.11.2019, 08:12
Harri L Harri L is offline
Aloittelija
 
Join Date: 21.01.13
Location: Iisalmi
Posts: 11
Default

Etperään asensin sen laskusarjan. Mutta käsittääkseni se vain lähinnä kallistaa etuperää. Jotenkin epäilyttävää, kun kiinikkeiden alle asennetaan vain metalliset blokit. Ei varsinaisesti vakuuta. Jostain syystä joka kohdassa suositellaan tällaisen sarjan asentamista. Varsinainen laskusarja maksaa jo yli 500€.
Reply With Quote
  #4754  
Old 26.11.2019, 10:22
Luoppis Luoppis is offline
Veteraani
 
Join Date: 17.01.10
Location: Asikkala
Posts: 1,155
Default

Quote:
Originally Posted by Micco View Post
Mites näissä uudemmissa neliveto on toteutettu, vanhemmilla ei ainakaan passais ajella pitävällä alustalla neliveto päällä kun siitä aiheutuu vääränlaisia rasituksia voimansiirtoon sekä erinäisiä jyrinöitä
Isoin ero vanhojen ja uusien Hiluxien välillä nelivedon toiminnassa on lähinnä se etuakselin vedon katkaisu, vanhoissa käännetään vapaanavat auki jolloin mikään osa etuakselissa pyöränlaakerista sisäänpäin ei pyöri kun taas noissa moderneissa härveleissä katkaistaan veto toiselta vetoakselilta tasauspyörästön vierestä, jolloin etukardaani ja tasauspyörästön varsinainen murikka ei pyöri. Eli vetoakselit jäävät pyörimään vapaana renkaan mukaan ja ne voi aiheuttaa omat äänensä vaikkei olisi neliveto päällä. Ja varsinkin jos ääni voimistuu neliveto päällä tutkisin vetonivelien kuntoa jollain tapaa jos sieltä sattuu olemaan vaikka rasvat kuivahtaneet tai suojakumit rikki ja ajeltu vastikään paljon nelivedolla ja nivelien kulmia jyrkennetty.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Reply With Quote
  #4755  
Old 27.11.2019, 00:17
BJ-40/76 BJ-40/76 is offline
Legenda
 
Join Date: 11.05.09
Location: Oulu
Posts: 5,055
Default

Quote:
Originally Posted by Harri L View Post
Etperään asensin sen laskusarjan. Mutta käsittääkseni se vain lähinnä kallistaa etuperää. Jotenkin epäilyttävää, kun kiinikkeiden alle asennetaan vain metalliset blokit. Ei varsinaisesti vakuuta. Jostain syystä joka kohdassa suositellaan tällaisen sarjan asentamista. Varsinainen laskusarja maksaa jo yli 500€.
Ei juuri kokemusta k.o Hiluxista;
Pistätkö kuvan k.o korotussarjasta, jos "Varsinainen laskusarja maksaa jo yli 500€"
Reply With Quote
  #4756  
Old 27.11.2019, 09:00
2,4TD 2,4TD is offline
Konkari+++
 
Join Date: 26.03.09
Location: Pori
Posts: 853
Default

Quote:
Originally Posted by Luoppis View Post
Isoin ero vanhojen ja uusien Hiluxien välillä nelivedon toiminnassa on lähinnä se etuakselin vedon katkaisu, vanhoissa käännetään vapaanavat auki jolloin mikään osa etuakselissa pyöränlaakerista sisäänpäin ei pyöri kun taas noissa moderneissa härveleissä katkaistaan veto toiselta vetoakselilta tasauspyörästön vierestä, jolloin etukardaani ja tasauspyörästön varsinainen murikka ei pyöri. Eli vetoakselit jäävät pyörimään vapaana renkaan mukaan ja ne voi aiheuttaa omat äänensä vaikkei olisi neliveto päällä. Ja varsinkin jos ääni voimistuu neliveto päällä tutkisin vetonivelien kuntoa jollain tapaa jos sieltä sattuu olemaan vaikka rasvat kuivahtaneet tai suojakumit rikki ja ajeltu vastikään paljon nelivedolla ja nivelien kulmia jyrkennetty.

Noista uudemmista ei kyllä ole kokemusta, korotus sitten taas saattaa alkaa käymään myös ristinivelten päälle ja aiheuttaa erinäisiä veikeitä vikoja, varsinkin kun ei kulu löysäksi vaan vetää piukkaan.
Joskus etsittiin vikaa kun alkoi oma pompottaa aluksi 90 vauhdissa ja sitten hetken päästä jo 60 vauhdissa. Renkaita painotettiin ja kardaaria paikalla ollessa kokeiltiin nivelten suhteen. Olin jo hakemassa toisia vanteita kun vika tuli pihalle, suorastaan ampui ja lensi yksi nivelen kuppi pitkälle ajossa kovalla pamauksella
Reply With Quote
  #4757  
Old 27.11.2019, 10:17
Harri L Harri L is offline
Aloittelija
 
Join Date: 21.01.13
Location: Iisalmi
Posts: 11
Default

Tuossa on vasemmalla varsinainen etuperän laskusarja ja oikealla puolella tuommonen muutaman kympin "laskusarja" jollainen itellänikin on
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20191127_101540.jpg
Views:	516
Size:	474.2 KB
ID:	93366  
Reply With Quote
  #4758  
Old 13.12.2019, 17:29
toyopet's Avatar
toyopet toyopet is offline
Konkari
 
Join Date: 10.03.14
Location: Äijälä, Keski-Suomi
Posts: 535
Default

L-moottorin (siis 2.2-litraa, vuosi 1983) kanteen ei varmaan käy minkään 2L-T:n pakosarja?
Pojalla on visioita turbotuksesta.
Reply With Quote
  #4759  
Old 13.12.2019, 17:41
H&K's Avatar
H&K H&K is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 20.10.05
Location: kuusisto, Finland
Posts: 2,637
Default

Quote:
Originally Posted by toyopet View Post
L-moottorin (siis 2.2-litraa, vuosi 1983) kanteen ei varmaan käy minkään 2L-T:n pakosarja?
Pojalla on visioita turbotuksesta.
Ei sovi suoraan. Muistaakseni vaatii 2. ja 3. pyttyjen pakoaukkojen kohdalla kierrereikien uudelleenporaamisen kanteen.
Reply With Quote
  #4760  
Old 06.01.2020, 23:02
Micco's Avatar
Micco Micco is offline
Veteraani++
 
Join Date: 08.03.05
Location: Turku, Finland.
Posts: 1,770
Default

Osaako joku sanoa varmaksi että sopiiko/ei sovi hj61.sen jakiksen takakardaanin lähtö, LN46.sen jakikseen takakardaanin lähdöksi?
__________________
Harbor Cruisers
Reply With Quote
  #4761  
Old 11.01.2020, 16:17
Jeepp Jeepp is offline
Konkari
 
Join Date: 31.03.10
Location: Suomi
Posts: 506
Default

-06 hiluxin kardaanin liu'ut.. ei ole rasvanippaa ja kumin alla liuku sellanen sininen. Joku kulutuspinnoite? Näki et on ollu jottai rasvaa, uskaltaako sinne laittaa mitään?
Reply With Quote
  #4762  
Old 11.01.2020, 21:11
Arpe's Avatar
Arpe Arpe is offline
Veteraani
 
Join Date: 16.12.05
Location: Lappeenranta. Finland.
Posts: 1,117
Default

Quote:
Originally Posted by Jeepp View Post
-06 hiluxin kardaanin liu'ut.. ei ole rasvanippaa ja kumin alla liuku sellanen sininen. Joku kulutuspinnoite? Näki et on ollu jottai rasvaa, uskaltaako sinne laittaa mitään?
-06 ei nippaa ?? Katos vaan itellä -07 ja siinä on nipat liuvuissa sekä ristikoissa.
Jos siellä on semmoinen teflon pinnoite, en ainakaan mitään mineraalipohjaista rasvaa menis sinne laittamaan.
Ehkä joku jarrukumirasva tai silikoonipohjanen vois toimia..
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Reply With Quote
  #4763  
Old 12.01.2020, 22:50
Jeepp Jeepp is offline
Konkari
 
Join Date: 31.03.10
Location: Suomi
Posts: 506
Default

Quote:
Originally Posted by Arpe View Post
-06 ei nippaa ?? Katos vaan itellä -07 ja siinä on nipat liuvuissa sekä ristikoissa.
Jos siellä on semmoinen teflon pinnoite, en ainakaan mitään mineraalipohjaista rasvaa menis sinne laittamaan.
Ehkä joku jarrukumirasva tai silikoonipohjanen vois toimia..
Kuulemma lyhyt hyttisii Thaimaan versioihin on laitettu nipat liukuihin.. Afrikassa valmistettuihin neliovisissa ei oo kuin ristikoissa.
Näytti yotubessa olevan huolto videoissa käytettävän iha tavan vaseliinia, suositeltii PTFE pohjasta.
Avasin suoja kumen ja vähä sipasi sellasta liukuun.
Reply With Quote
  #4764  
Old 27.01.2020, 15:05
Karvapöpö's Avatar
Karvapöpö Karvapöpö is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 28.01.10
Location: Porvoo
Posts: 306
Default

Jäähdytysnestettä saa vähän väliä lisätä paisuntasäiliöön, vaikka yhtään se ei tiputa, eikä käsittääkseni muutenkaan syö. Muistatteko tai tiedättekö pitääkö LN170:ssa olla jäähdytysnesteen paisuntasäiliö syylärinkorkin ylä- vai alapuolella? Omassa on paisuntasäiliön paikkaa muutettu ja aloin miettimään voiko se vaikuttaa asiaan.
__________________
Satunnainen huutelija.
Reply With Quote
  #4765  
Old 27.01.2020, 19:24
Arska-tehtaalta's Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 30.08.05
Location: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Posts: 3,272
Default

Kyseessä alennetun autoveron hiluksi jotain kaheskyt loppupuolelta.

Miksi se pitäisi muutoskatsastaa että siitä saa vapaasti lyhentää lavan haluamakseen?
__________________
WORRY

Reply With Quote
  #4766  
Old 31.01.2020, 08:46
Luoppis Luoppis is offline
Veteraani
 
Join Date: 17.01.10
Location: Asikkala
Posts: 1,155
Default

Quote:
Originally Posted by Arska-tehtaalta View Post
Kyseessä alennetun autoveron hiluksi jotain kaheskyt loppupuolelta.

Miksi se pitäisi muutoskatsastaa että siitä saa vapaasti lyhentää lavan haluamakseen?
Onkohan siinä joku riski, että jos joku lavan vähimmäispituus alitetaan, se katsottaisiinkin henkilöautoksi ja sitten aletaan miettimään niitä pyhiä verotusjuttuja uudelleen?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Reply With Quote
  #4767  
Old 31.01.2020, 08:56
Luoppis Luoppis is offline
Veteraani
 
Join Date: 17.01.10
Location: Asikkala
Posts: 1,155
Default

Quote:
Originally Posted by Karvapöpö View Post
Jäähdytysnestettä saa vähän väliä lisätä paisuntasäiliöön, vaikka yhtään se ei tiputa, eikä käsittääkseni muutenkaan syö. Muistatteko tai tiedättekö pitääkö LN170:ssa olla jäähdytysnesteen paisuntasäiliö syylärinkorkin ylä- vai alapuolella? Omassa on paisuntasäiliön paikkaa muutettu ja aloin miettimään voiko se vaikuttaa asiaan.
Jos syylärin korkin tiiviste päästää yhtään ilmaa läpi, se voi höriä syylärin yläosastoon ilmaa koneen jäähtyessä. Sitten kun kone lämpiää se ilma työntyy paisuntasäiliöön ja saattaa sitä kautta työntää nestettä pihalle aika huomaamattomasti. Eikai paisuntasäiliön sijainnilla muuten ole niin suurta merkitystä, eniten ratkaisee kuinka syvälle ylivuotoletku menee säiliössä, ettei koneen jäähtyessä ole ylivuotoletkun pää nestepinnan yläpuolella. Aika usein tosin on paisuntasäiliö niin, että säiliön korkki on samalla korkeudella, kuin nestepinta syylärissä, liekö siihen joku tieteellinen selitys? Ne vehkeet sitten omassa kategoriassaan missä painekorkki on paisuntasäiliössä eikä syylärissä...

Kannattaa myös tarkistaa sen ylivuotoletkun tiiveys syylärin ja paisarin päästä.

Ilmahan saattaa mennä vähän heikonlaisesti alamäkeen. Jos se paisari on huomattavasti alempana, kuin syylärin korkki niin voiko ilmaantua heikosti?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Last edited by Luoppis; 31.01.2020 at 09:04.
Reply With Quote
  #4768  
Old 03.02.2020, 07:51
Karvapöpö's Avatar
Karvapöpö Karvapöpö is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 28.01.10
Location: Porvoo
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by Luoppis View Post
Jos syylärin korkin tiiviste päästää yhtään ilmaa läpi, se voi höriä syylärin yläosastoon ilmaa koneen jäähtyessä. Sitten kun kone lämpiää se ilma työntyy paisuntasäiliöön ja saattaa sitä kautta työntää nestettä pihalle aika huomaamattomasti. Eikai paisuntasäiliön sijainnilla muuten ole niin suurta merkitystä, eniten ratkaisee kuinka syvälle ylivuotoletku menee säiliössä, ettei koneen jäähtyessä ole ylivuotoletkun pää nestepinnan yläpuolella. Aika usein tosin on paisuntasäiliö niin, että säiliön korkki on samalla korkeudella, kuin nestepinta syylärissä, liekö siihen joku tieteellinen selitys? Ne vehkeet sitten omassa kategoriassaan missä painekorkki on paisuntasäiliössä eikä syylärissä...

Kannattaa myös tarkistaa sen ylivuotoletkun tiiveys syylärin ja paisarin päästä.

Ilmahan saattaa mennä vähän heikonlaisesti alamäkeen. Jos se paisari on huomattavasti alempana, kuin syylärin korkki niin voiko ilmaantua heikosti?
Kiitoksia vinkeistä! Saatan tosiaan mielessäni sekoittaa nyt niihin vehkeisiin, joissa painekorkki on paisuntasäiliön päässä.

Tällä hetkellä taitaa paisuntasäiliö olla reilusti syylärinkorkkia alempana. Ylivuotoletku menee muistaakseni aika pohjaan asti, mutta en taaskaan ole varma asiasta. Pitäisi koittaa jotenkin asetella se silleen, että ne olisi samalla korkeudella siellä konehuoneessa. Sitten seurata tilannetta. Täytyy palata myöhemmin asiaan!
__________________
Satunnainen huutelija.
Reply With Quote
  #4769  
Old 03.02.2020, 11:01
Torstina Torstina is offline
Tulokas
 
Join Date: 03.02.20
Location: Jämsä
Posts: 9
Default

Lukon moottori


Ilmeisesti tuttua kauraa tarve vaihtaa Hiluxin takatasauspyörästön lukon moottori. Melkoisen arvokas näyttölaite vielä ulkomailtakin haeskeltuna. Löysin tuollaisen:

https://www.oslavamarket.com/index.p...ucts_id=191044

Osanumero on eri ja hinta halpa. Sattuisikohan sopimaan? Yksi kiinnitysrauta puuttuu ja huohotusletku on lyhyempi. Josko letkua jatkaisi ja saisiko raudan vanhasta, jos tarvis. Vastaava osanumero Toyotalla on linkin osalla 41450-35010, kun taas autoon sopivaksi sanotaan numeroa 41450-35030. Tarvikevalmistajalla sopivaksi sanotaan sat-008, kun tämä halvempi on sat-009.
Reply With Quote
  #4770  
Old 03.02.2020, 11:05
Torstina Torstina is offline
Tulokas
 
Join Date: 03.02.20
Location: Jämsä
Posts: 9
Default

Käyttölaite siis. Ja 008 on se halvempi ja 009 sanotaan sopivaksi. Auto on 2008 2,4D 4wd SR pitkällä lavalla.
Reply With Quote
  #4771  
Old 03.02.2020, 13:17
Torstina Torstina is offline
Tulokas
 
Join Date: 03.02.20
Location: Jämsä
Posts: 9
Default

Aivan en tuota ymmärrä. Kävin kurkkimassa oman auton alle. Se tuosta tarvikkeesta puuttuva kiinnitys rauta vaikuttaa tyhjältä minun autossa. Ja mikä tuo tuubi on? Siihen tulee kuin kierteillä ohuempi juttu kiinni.
Reply With Quote
  #4772  
Old 23.02.2020, 19:36
Arska-tehtaalta's Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 30.08.05
Location: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Posts: 3,272
Default

Hilux ln65, paljonkos on vakiona korkeus maapallosta helmaan vakiorenkailla?
__________________
WORRY

Reply With Quote
  #4773  
Old 27.02.2020, 18:57
Kuljukka Kuljukka is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 11.09.09
Location: Pohjois-pohjanmaa
Posts: 323
Default

Perä ääntää hiluxissa


Tuttavalla hiluxissa -06 ylimääräinen voimakas ääni joka paikallistettiin takaperään ajamalla perä ilmassa.
Perässä sähkölukko.


Kysymys kuuluu mikä sieltä on porsinut, laakeri? välitys?
Onnistuuko joltain jossain korjaus vai onko ainut vaihtoehto merkkiliikkeestä uusi murikka?
Reply With Quote
  #4774  
Old 27.02.2020, 20:02
Micco's Avatar
Micco Micco is offline
Veteraani++
 
Join Date: 08.03.05
Location: Turku, Finland.
Posts: 1,770
Default

Tuntuuko pinjonilla väljyyttä tai miltä pyöränlaakerit tuntuu.
__________________
Harbor Cruisers
Reply With Quote
  #4775  
Old 27.02.2020, 20:18
Kuljukka Kuljukka is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 11.09.09
Location: Pohjois-pohjanmaa
Posts: 323
Default

Quote:
Originally Posted by Micco View Post
Tuntuuko pinjonilla väljyyttä tai miltä pyöränlaakerit tuntuu.
Pinjonia en ole heilutellut mutta stetoskoopilla kuunneltuna pyöränlaakerit ja kardaaninlaakeri on hiljaisia mutta perän kohdalla ääni on kova ja pahenee kun saa vauhtia.

Kuuleman mukaan ei ihan ensimmäinen perä joka näissä alkaa ääntämään..?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


The time now is 10:59 (GMT +2).