Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 25.09.2015, 19:40
jiknnn jiknnn is offline
Aloittelija
 
Join Date: 25.09.15
Location: Oulu
Posts: 10
Default

Unimog rekisteröintiseikkailua


Moro, täällä uus offroad alokas.

Tuli ajeltua Hollannista -86 U1300L kotio. Parin viikon transit-kilvet on vanhentuneet ja pitäis alkaa koittaa kilvittää tuota monsteria. Aachenista motaria pitkin Köln,Munster,Bremen,Hampuri,Travemunde ja siitä rekkajonossa Finnlinesille. Vuosaaresta sitten kotio. Teknisesti tuntui ajossa olevan kohtuu kunnossa, vaikka melko työkonehan tuo on. Vajaalla 80kmh vauhdilla meni noin 19l/100km ja öljyä ei juuri kulutellut.

https://plus.google.com/u/0/photos/1...60076585646145

Nyt sitä tyrkytin katsastukseen, mutta puuttuu vielä todistus lavan kiinnityksestä runkoon, lavan kiinnityslenkkien kestävyydestä. Pitäisi vielä olla lavan etupäätysuoja, jota ei ole, vaan on vain lavan reunat.
Nuo todistukset saaneee vehon kautta (kunhan ei maksa liikaa), vai onko jollain tiedossa kontaktia suoraan mersun toimistoon, josta todistuksia saa?

Tuo lavan etupäätysuoja on vähän isompi ongelma. Onko täällä joku viritellyt jotain vastaavaa? Saiskohan noita valmiina, kiinnitys ei varmaan sovi valmiissa tekeleissä jos ne on tarkoitettu runkoon kiinnitettäväksi. Tähän se on tehtävä lavalle.

Meininki olis käydä tuolla kerta/pari Islannissa enskapyörä lavalla ja sitten päättää alkaako tuosta tekemään oikeaa camperia. Aluksi siis kunnon testiajo tuon pressun kanssa. Etuseinälle hella, kaapistoa, jääkaappi? sun muuta keittösälää. Toiselle laidalle nukkumispaikka ja toiselle puolelle pyörälle fiksattu parkkiruutu. Eli tuo etupääty suoja pitäis rakennella niin että siihen vois kiinnittää kaikenlaista...

Täällä kai muutama vastaava unimog on kilvitetty ? Onko rekisteröity avolavamallina vai joksikin muuksi? Oliko vastaavia ongelmia tuon lavan kanssa?

... Saksasta ei tommosta rekisteröimätöntä armeijan autoa voi ajamalla tuoda, mutta Belgiasta ja Hollannista saa parin viikon transit kilvet siirtoon.

t joke

Reply With Quote
  #2  
Old 25.09.2015, 20:00
sisua45's Avatar
sisua45 sisua45 is offline
Legenda
 
Join Date: 03.03.06
Location: Treen kupeesta
Posts: 8,334
Default

Kaveri laittoi kuorma-autoksi rekisteröityyn pickuppiin toisen pakun lavakaaren, ja siihen jotain aitaverkkoa kiinni. Se kelpasi konttorilla...
Reply With Quote
  #3  
Old 26.09.2015, 16:21
Topi1982 Topi1982 is offline
Banned
 
Join Date: 25.01.06
Posts: 3,077
Default

Sermistä piti joskus olla "hidastuvuus" laskelma tai jotain.
Hieno Moggi.
Reply With Quote
  #4  
Old 26.09.2015, 19:06
AVRO's Avatar
AVRO AVRO is offline
Sankari
 
Join Date: 10.08.03
Location: Mäntsälä
Posts: 3,565
Default

En näistä tiedä mutta taannoin kun oli ajatus tehdä Canterista flat bed niin joku neuvo oli käydä ihan kuorma-autojen lavarakenteita tekevässä virmassa ongelma kanssa ja ostaa sieltä tarvittavat kommervenkit, juurikin esim. tuon etuseinähomman ja kiinnityksien suhteen. Eiköhän sellaisessa ole jotenkin tiedossa mitä tarvitaan ja valmius myös tehdä se seinä.

Kustannus??
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Reply With Quote
  #5  
Old 26.09.2015, 19:44
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

Laitappa kuvia, millainen tuo nyt on.

Niin minäkin kuullut, että päälirakenteiden tekijät noita todistuksia sermeistä voivat kirjoittaa. Joskus lueskelin vaatimukset ja eipä se todentaminen mahdottomalle tuntunut itsekään tehtynä. Pitää vaan laskelmilla osoittaa, että kestää vaaditun kuormituksen.
Reply With Quote
  #6  
Old 26.09.2015, 21:07
jiknnn jiknnn is offline
Aloittelija
 
Join Date: 25.09.15
Location: Oulu
Posts: 10
Default

https://plus.google.com/u/0/10190546...60076585646145

Tossa on tuo pressun teline paikallaan. Koppia vasten oleva teline on irrallaan, tapit lavan etuseinän sisällä. Sen verran rimpula ettei riitä lujuus.
Leveyttä on 220cm ja kopin katto on noin 130cm lavasta.

Trafin sivulla komentaa, että kolmannes kantavuudesta pitäs kestää ja kantavuutta on 2.5t , eli 833kg paino tasaisesti levitettynä suojan pinta-alalle. Ja siis murtumatta/repeämättä, eli taipua ilmeisesti saa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940

Mjoo pitänee kysellä lavojen tehtailijoita. Tuohon etulevyyn vois pultata pystypilareita ja pari poikkirautaa ylemmäs. Vaatinee vielä jonkin tuen laidoille reunaan sermin yläosasta alas lavalle.
Reply With Quote
  #7  
Old 26.09.2015, 21:48
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

Eipä suuresti raskaampia rakenteita tarvitse tuolle kuormalle. Pari pystytolppa ja varkkoa. Tuo vaan ihan tuntumalla, mutta aika pienillä rautamäärillä pääsee noihin kuormiin ja tosiaan laskennassa voi käyttää murtumalujuuksia, kun saa tulla muodonmuutoksia.
Reply With Quote
  #8  
Old 26.09.2015, 22:29
jiknnn jiknnn is offline
Aloittelija
 
Join Date: 25.09.15
Location: Oulu
Posts: 10
Default

Ok, kiitoksia vinkeistä. Eiköhän tuon kilpiin saa.

Jos tuosta joskus camperia innostuu rakentamaan, niin tavoite on jotain tämmöstä... Tuo mopoteline pitää saada mukaan.
https://plus.google.com/u/0/photos/1...60076585646145

Ja muuta tien päällä näkynytta Islannissa, siellä on rakentelu juotu kai jo äidinmaidosta.
https://plus.google.com/u/0/photos/1...81845830182033
Reply With Quote
  #9  
Old 23.10.2015, 18:33
jiknnn jiknnn is offline
Aloittelija
 
Join Date: 25.09.15
Location: Oulu
Posts: 10
Default

mjoo, tänään meni kilpiin moggi.

Homma meni loppupeleissä niin, että katsastettiin yksityisellä korjaamolla, jossa oli kaveri, joka samalla kirjoitti lujuustodistukset. Ekaksi kaverin kanssa katsottiin minkälainen suoja pitää olla ja ohjeiden mukaan värkkäsin sen itse. Tänään sitten tehtiin rekisteröintikatsastus ja samalla siis tuli tuo lujuustodistus. Mogissa ei ollut mitään sanomista...
Reply With Quote
  #10  
Old 23.10.2015, 22:57
pee's Avatar
pee pee is offline
Moderator
 
Join Date: 21.02.04
Location: Mäntsälä P
Posts: 12,912
Default

Hieno homma !!

Sitten vaan juttua ja kuvia vaiheista tänne ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Myydään Unimog ja MB moottorien varaosaluetteloita sekä Unimog käyttöohjekirjoja elegance1972 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 09.04.2014 20:14
Ostettu Unimog rymmyrammi O/M/V Ajoneuvot 1 30.03.2011 08:59
unimog Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 10 31.10.2008 07:25
O: Unimog O/M/V Ajoneuvot 1 07.06.2006 21:11
M.unimog toyo O/M/V Ajoneuvot 1 26.01.2006 17:46


The time now is 01:55 (GMT +2).