Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #451  
Vanha 26.04.2014, 22:19
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
niiaisko se sillä omalla vinssillä ??
Vaijerin reititys vähän vaikea, mutta pitääpä tutkia, jos saisi suoraan siltä ohjuri- / taittopyörältä vaijerin akseliin... Jos onnistuu, niin niiaa se sillä!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Ilmapalje taka-akselin ja rungon väliin ni pääset helpoimmalla... painetta palkeeseen ni perä nousee ja ku koppi kyydissä/kyydistä ni palje tyhjäksi ja kovaa ajoa! Vielä ku teet semmoset paikat ja kiinnitykset palkeelle että saat sen helposti irroitettua ja jätettyä tallin nurkkaan ku lähdet oikein rymyämään ni ei ole rikkoutumis vaaraakaan... tai mää mistään mittään tiä mut töissä noiden kans puljaa päivittäin...

Tätäkin funtsinut ja oli tuolla aiemmin keskusteluissakin. Että jos sopiva / sopivat edullisesti sattuu vastaan, niin vinkkaa ihmeessä!
Vastaa lainaten
  #452  
Vanha 27.04.2014, 19:54
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Laitetaanpa tähän, kun eilen kuvasin hyödyllisyysvideon. Kimmoke siihen tuli, kun yksi kaveri oli sitä mieltä, että ei pienetkään kannot autolla nouse, kun jollain niin kävi...

Vastaa lainaten
  #453  
Vanha 27.04.2014, 20:54
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Thumbs up

kyllä lähtee !!!
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #454  
Vanha 27.04.2014, 21:23
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lähtee varmaan isommatkin kannot, kun vetää sieltä puusta ylempää ennen puun kaatoa.
Ja kaatu se puukin hallittuun suuntaan. Järjen kanssa tietysti, että minkä kokoisia edes yrittää kaataa/kiskoa.

Nimimerkillä juuria heikentänyt ja autolla puita nurin vetänyt.
Vastaa lainaten
  #455  
Vanha 29.04.2014, 19:23
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tätäkin funtsinut ja oli tuolla aiemmin keskusteluissakin. Että jos sopiva / sopivat edullisesti sattuu vastaan, niin vinkkaa ihmeessä!
Mitähän mahtaa painaa toi perä ton caravan varustuksen kanssa? Oleks kyselly noista kuorma-auto purkaamoilta palkeita? Sullakin kohtuu vähälle käytölle toi kaiketi jää niin menis varmaan käytettykkin ihan hyvin... jos jotkut scanian palkeet on liian pitkiä ni sit varmaan vois katsella noita perävaunujen palkeita ku niis hiukan sirompia ja matalampia palkeita käytetty.. nettikoneessakin välillä tulee noita "myydään osina" ilmoituksia vastaan...


PS: näppärästi läks kanto verraten siihin ku ite nyhdin pajerolla pari seljää pihasta juurineen, tuntu ku olis seinästä läpi yrittäny ryömiä... lopulta loppui leikkihimot ni "kakkonen ja kaasua!" Metodilla läks...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!

Viimeksi muokannut Hautalintu : 29.04.2014 19:25
Vastaa lainaten
  #456  
Vanha 29.04.2014, 21:23
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Mitähän mahtaa painaa toi perä ton caravan varustuksen kanssa? Oleks kyselly noista kuorma-auto purkaamoilta palkeita? Sullakin kohtuu vähälle käytölle toi kaiketi jää niin menis varmaan käytettykkin ihan hyvin... jos jotkut scanian palkeet on liian pitkiä ni sit varmaan vois katsella noita perävaunujen palkeita ku niis hiukan sirompia ja matalampia palkeita käytetty.. nettikoneessakin välillä tulee noita "myydään osina" ilmoituksia vastaan...


PS: näppärästi läks kanto verraten siihin ku ite nyhdin pajerolla pari seljää pihasta juurineen, tuntu ku olis seinästä läpi yrittäny ryömiä... lopulta loppui leikkihimot ni "kakkonen ja kaasua!" Metodilla läks...
Leimalla näytti vaaka akselipainoiksi edessä 3,5 t ja takana 2,0 t. Silloin oli lavalla vararengas ja ehkä reilu 100 kg ketjuja ja vaijereita. Katsuri kyllä epäili vaa'an näyttävän ehkä 10 % liikaa ja kalibrointia kaipaavan. Akseli renkaineen painaa ehkä 800 kg. Kopperon painoksi veikkaisin 1,5-2 tonnia (kalustettuna ). Saman verran silmämääräisesti jouset painuu, kun noin kahden tonnin jeeppi lavalla.

Nillä palkeilla / palkeella pitäisi tuosta saada 15 cm nostettua, niin ainakin riittäisi. N. 5 cm jouset painuu kopperon alla, mutta hyvä olisi vähän tilaa olla, jos ei ihan tasainen alusta.

Ei ole tullut etsittyä vielä palkeita. Palstalla oli joskus myynnissä jotkut halkaisijaltaan pienet ja olisi niissäkin tainnut nosto riittää, mutta olikohan liike vähän lyhyt? Tai jotain kuitenkin, miksi en niitä sitten ostatellut. Vaan hyvähän on tietoa kerätä, jos vaikka tähänkin asennukseen joskus on aikaa ja intoa samaan aikaan.

Tilaa asennuksille olisi tuolleen:



Akseliputkesta rungon alareunaan n. 35 cm ja keskeltä n. 25 cm. Mites isoja ne tuon verran nostavat palkeet on halkaisijaltaan?

Niin ja kanto lähti kyllä vähän eleettömän helposti, kun oishan videolla hienommalta näyttänyt, jos edes vähän oisi kaasua pitänyt painaa..! Vaan on näköjään välillä hyödyllisyyshommissa (ainakin auton) painosta hyötyä.
Vastaa lainaten
  #457  
Vanha 29.04.2014, 21:39
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

heiheihei !!!

pirkka unohtunu akselin päälle !!!
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #458  
Vanha 29.04.2014, 21:53
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
heiheihei !!!

pirkka unohtunu akselin päälle !!!
Tuuli mahtaa mun pihassa heitellä noita mihin sattuu ja nyt tuonnekin!

Kun on nuo tähänkin autoon liittyvät mahtavat maansiirtoprojektit käynnissä pihalla, niin meinasin samalla leventää tonttiliittymää vähäsen ja ojaa siltä kohdin tänään kattelin. Eikös siellä ojanpenkassakin ollut yksi pirkka puoliksi hautautuneena!? Mystistä, vaikka aina jollain väliajoin vaihdan tyhjät pirkat kaverin vaimokkeen pojan kanssa työhön jollain kurssilla.

Tänään piti töissä toimarille esitellä tuo kannonnostovideo, kun jotenkin se vähän naureskellut tuolle mulla lainassa olevalle pienelle monikäyttöiselle maanrakennustyömasiinalle... Siis että on sitä välillä isommillakin vehkeillä urakkaa edistetty! Että sellaista tähellistä.

PS. Huomasin veteranisoituneeni tässä. Jee.
Vastaa lainaten
  #459  
Vanha 29.04.2014, 22:36
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Tuohon vois just ja just mahtua toho perän ja jousen välii asemoimaan palkeen per puoli, halkaisia nois on semmosta 25-35cm luokkaa riippuen palkeesta.. fh volvon (kanttivalon) takapalkeissa riittäs nosto ainahin mahtavasti... ja niissä olis toi palkeen kumiosa vaihdettavissa erikseen, ei tarviis mahdollisen rikkoutumisen takia ottaa niitä palkee ylä ja ala kiinnikkeitä pois mestoilta... ja on vissiin suhteessa noihin kokopaketteihin hiukan edullisempi uusiakkin... muutenhan tohon riittäs yksi palje keskelle mut on vähän hankalasti noi lukon ja jarrujen linjat tos edessä...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #460  
Vanha 03.05.2014, 19:51
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Niin kuin ei taas muutenkin puuhaa olisi tarpeeksi...

Tänään iltapäivällä meinattiin tyttären kanssa MANnilla lähteä välillä. Vaan eipä se jaksanut startata, vaikka päävirtakytkin oli ollut auki, joten ei auttanut kuin Jeeppiin vaihtaa sitten...

Just ehdin kotiin tullessa hakea Biltemasta 12/24 V laturin / starttibuusterin. Sittenpä mittailemaan...

Lähtötilanne:
Napajännite 23,9V päävirtakytkin auki. Kytkin kiinni 19,5V. Tyhjät siis on!
Erikseen mitattuna akut 12,3V ja 11,4V. Ja ikinä ei ole kummastakaan ryöstetty 12V jännitettä.

Sitten mittaamaan virtoja, että miten purkaa. Päävirtakytkin auki sama lukema kuin mittarin piuhat irti, eli ei mitään. Kytkin kytkettynä 4,9 A... Tuon luulisin olevan, kun 15 A jännitteenalennin koittaa ladata tyhjää 12V akkua?

Sitten akut 24 V lataukseen. Jännitteet navoilla 15,7V ja 13,4V, eli toista kohta keittää ja toinen hädintuskin latautuu. Tätä ei viitsinyt kauaa jatkaa. Sen verran kuitenkin, että pääkytkin auki meni tuon verran virtaa:



Eli tarkkaan tihrustaen noin 25A

Ja päävirtakytkin kiinni tuon verran, eli n. 32 A.



Sitten auto boosterin avulla käyntiin ja helposti lähtikin, eli kai tuo jotain virtaa antaakin. Käynnissä mitattuna sitten napajännite olikin vain 26,5V. Erikseen akuilta mitattuna 13,7 ja 12,8V.

Nyt sitten menossa huonommalle tunnin ajastuksella lataus 30A virralla 12V:llä ja parempi 3,6A CTecin perässä. Pitänee vaihdella muutamaan kertaan nuo nyt ja jos huomiseksi saisi akut täyteen, niin katsoa, mikä se latausjännite sitten on vai onko laturi aikansa elänyt... Voisihan sen tuosta jo niin tulkita, mutta kun laturi taitaa olla huimat 27A ja laturin perässä ottaa sen 32A, niin voihan jännite pudotakin.

Vaan mikä nuo akut noin epätasapainoon on saanut? Ne kun ei ole kuin alle 2 vuotta vanhat ja ei tosiaan ole rosvottu ikinä mitään välistä?

EDIT: Kävin äsken vaihtamassa laturien paikkaa. Ctec näytti vielä paremmalle, että ei ole täynnä. Laitoin sitten toisinpäin ja muutamassa minuutissa alkoi kiehumisääniä kuulumaan ja paremman napajännite näytti 13,1V... Vaihdoin sitten takaisin ja huonompi ottaa edelleen n. 20 A, mutta laitoin pienemmälle virralle nyt. Parempi tietty näyttää sitten täyttä, kun napajännite siinä noin nousi. On tääkin taas puuhailua..!

Viimeksi muokannut vmt : 03.05.2014 20:17 Perustelu: Lisäys
Vastaa lainaten
  #461  
Vanha 03.05.2014, 22:56
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Nykyakut tuntuvat olevan aika kuraa. Edelliseen työkaluun sai korilaiteakkuja (6X180A) vaihdella parin vuoden välein. Ainakin yksi porukasta rupesi vetämään kennoja oikkariin. Käyttö meillä on toki raakaa, vuorokaudessa puretaan 10h, muuten ladataan. En kauheasti yllättyisi, jos akku on rikki.
Noita omia 24v tojon akkuja olen pienellä ällilaturilla lataillut aluksi kumpaakin vuorotellen, lopuksi vielä rinnan kytkettynä starttikaapeleilla, jos vaikka tasaisi erot.
Bilteman vanhasta keltaisesta boosterilaturista on muuten paljon kokemuksia nuoruusvuosilta keikkabussien ruorissa. Laite pelasti uskomattoman monta aamua.
Vastaa lainaten
  #462  
Vanha 03.05.2014, 23:04
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Bilteman vanhasta keltaisesta boosterilaturista on muuten paljon kokemuksia nuoruusvuosilta keikkabussien ruorissa. Laite pelasti uskomattoman monta aamua.
Keltainen Biltema mullakin on. Taitaa olla Decan tekemä: http://www.decaweld.com/default.asp?...rod&cmdID=2078
Vastaa lainaten
  #463  
Vanha 04.05.2014, 13:59
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.192
Perusasetus

Meillä on mennyt töissä tänätalvena monta akkua kuorma ja linja-autoista romuksi ja olleet ihan merkki akkuja ja uusia.
Ja just yleensä toinen akku sipannut.

Autot kyllä on ajossa mutta välillä saattaa seistä useamman päivän käyttämättä.

Linja-autoihin laitettu nyt ylläpitolatureita että on lähtövalmiita.
Kun voi välillä tulla pika lähtöjä niin ei tarvi kuskien ettiä apuvirtaa.

Tiedä sitten onko akut huonompia kuin ennen vai mistä johtuu.

Ja iteltä löytyy kans toi Bilteman keltanen 350
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #464  
Vanha 04.05.2014, 20:02
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Vastaa lainaten
  #465  
Vanha 04.05.2014, 20:42
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Oisko paha avata tuon säätimen pikkuruuvit ja katsoa sen alta paljastuvien hiilien kunto? Sillä mä aloittaisin...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #466  
Vanha 05.05.2014, 00:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Akut taitaa olla kunnossa. Ainakin kumpikin latautui täyteen älylaturilla ja vihreää näytti se. Akut yhteen kytkettynä näyttää nyt n. 25,9V jännitettä.

Laitoinpa sitten auton käyntiin ja sittenhän jännite olikin enää 25,0 V ja valot ja puhaltimen kun laittoi päälle, niin putosi 24,8 V. Ei siis lataa ollenkaan.

Tuommoinen laturi siellä on:





Mitenkäs tuota nyt sitten testailee, onko laturi rikki vai lataussäädin?

Latureita kun ei ole juuri tarvinnut ostella, niin onko Boscheissa aina samanlaiset kiinnitysreijät? Siis jos vaikka tuommoisen ostaa tilalle, niin sopiiko:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...A-BOSCH-63615/

Kuvan mukaan ei, mutta eipä kuva välttämättä oikeasta olekaan...

Entäs tuo säädin, onko yleensä laturissa mukana vai pitääkö erikseen ostaa?
Siis sinulla on tuo vihreä teippi tuossa toisessa pultissa; tuleeko siihen paksumpi johto? ja täsmälleen toisella puolen näkyy eristetty? liitin tuleeko siihen paksumpi johto? Onko koskaan latannut tuolla kytkennällä?
Tuo kaljapullon korkin kokoinen nappi, jossa lukee bosch, joka on kiinni 2:lla +meisseliruuvilla on säädin, tarkista että hiilet on ok.
Mihin tuossa laturissa tulee herätevirtajohto???? sellainen ohut, irrallaan siinä on n. 26 Volttia, kun virta päällä, kun kytketty laturiin, ja hiilet ja säädin ok, niin noin 2 volttia laturin runkoon....
Ja tuo laturi lataa 7 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella, ja 27 A 6000 laturin kierroksella. -> jos laturi pyörisi 3x nopeampaa, kuin kampiakseli, niin 500 kierroksella lataa 7 amppeeria.... siis jos esim. 2x140 amppeerin akut on tyhjät, ja mihinkään muuhun, edes lämpömittariin tms. ei mene sähköä, niin tuolla 7 ampperilla menee 20 tuntia, että akut on melkein täynnä.....

ps. käy romulassa katselemassa alkuperäisiä bosch:eja ja katso nimenomaan tuota 7/27 A -arvoa; jos ajelet pienillä kierroksilla niin joku 30/90 A on parempi, kuin 20/110 A. ja tuo Wanha BOSCH on laakeroituna/hiilirenkaat ja hiilet vaihdettuna, paljon kestävämpi mudassa/vedessä/käyttämättä pitkiä aikoja jne kuin tehdasuusi halpis...
ps. minulla on uudehko BOSCH, 10/80 A 24v, ja vain sitä odottamassa, että runko on ehyt, voisi luovuttaa xx/90-100+ korvakkovaurioiselle kuoret...
Siis offikäytössä tuo on ongelma; tyhjäkäynnillä lataa 10 Amppeeria, mutta 4x kierroksilla 80 Amppeeria, alkaa hihnaa vitu... kun reipas? 3 kw imastaan puolityhjiin akkuihin...

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 05.05.2014 15:30
Vastaa lainaten
  #467  
Vanha 05.05.2014, 21:09
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+".

Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa.

Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi.

Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta?

Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty?

Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain?

Pitää alkaa kytkentäkaaviota tutkimaan, kunhan paine päässä helpottaa... Ei kai muuten niin ottaisikaan päähän, mutta kun monet muutkin hommat seisoo, kun tämä seisoo ja autoa tarttisinkin vähän ajan päästä. Vaan eiköhän se tästä jossain vaiheessa ja varmaan alkuperäinenkin laturi vielä toimiva, ehkä.
Vastaa lainaten
  #468  
Vanha 05.05.2014, 21:20
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

katteles maadoituskaapelit alkuun tarkalla silmällä, ja vaikka apukaapeleilla koneen -> runGon ja akkujen välit testiks (ettei maadoittele nyt apulaitteiden ja vaijereiden kautta)


ne sun led taka- / pakkivalotkin paloi silloin Punkalla jotenkin metkasti ?? (ihan kuin vajaalla jännitteellä tekevät)
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #469  
Vanha 05.05.2014, 22:02
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Mites tuo onkin taas unohtunut, vaikka oikeestaan siitähän olisi syytä aina aloittaakin sähköongelmissa..! Kun mittaamalla on maadoitettuna, mutta eipä se kerro, onko tosiaan jonkun yhden karvan varassa. Pitääpä vetää maadoitukset apukaapeleilla seuraavana hommana, kun taas kerkiää tähän paneutumaan.

Jos se ei ongelmaa selvitä, niin sitten tuota + puolta tutkimaan. Eikös tuo kuva nyt kerro, että akuilta pitäisi mennä suoraan piuha startille ja sieltä laturille? Ja kun starttaa, niin jos tuolla puolella ongelma, niin sitten startin ja laturin välissä..?

Vastaa lainaten
  #470  
Vanha 06.05.2014, 05:12
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+".

Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa.

Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi.

Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta?

Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty?

Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain?
Juu...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #471  
Vanha 07.05.2014, 23:24
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Se oli se jotain...

Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin.

Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!?

Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin.

Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea.

Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra.



Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon...

Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille?

Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. Latausteho tuli tuplattua, varalla on nyt ehjä startti myös, laturin hihna tuli uusittua. 6 mm2 latausjohto tuli päivitettyä 16 mm2 kokoiseen ja taas oppi jotain uuttakin.

Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia...
Vastaa lainaten
  #472  
Vanha 08.05.2014, 06:37
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Se oli se jotain...

Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin.

Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!?

Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin.

Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea.

Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra.



Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon...

Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille?

Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. Latausteho tuli tuplattua, varalla on nyt ehjä startti myös, laturin hihna tuli uusittua. 6 mm2 latausjohto tuli päivitettyä 16 mm2 kokoiseen ja taas oppi jotain uuttakin.

Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia...
Tuosta startin navasta menevä johto ro 6 vie sähköt kaikkialle muualle autoon ja oisko noi releet vaan muuta kuin latauksen kytkentää? Sun kaavio jää silleen kesken, että näin etänä luettuna jännitys säilyy loppuun asti kun ei tiedä mihin tuo yksi johto 0,5 bl 23 menee ja miten kytkentä jatkuu....

Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 08.05.2014 06:40
Vastaa lainaten
  #473  
Vanha 08.05.2014, 10:33
kawatus:n Avatar
kawatus kawatus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.09.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 126
Perusasetus

Tuo musta laatikko vois olla hehkujen rele.
__________________
Haetaan Hondamiehet pois metsästä....
Vastaa lainaten
  #474  
Vanha 08.05.2014, 23:17
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tuosta startin navasta menevä johto ro 6 vie sähköt kaikkialle muualle autoon ja oisko noi releet vaan muuta kuin latauksen kytkentää? Sun kaavio jää silleen kesken, että näin etänä luettuna jännitys säilyy loppuun asti kun ei tiedä mihin tuo yksi johto 0,5 bl 23 menee ja miten kytkentä jatkuu....

Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii
Eihän nyt jännitykseen parane jättää, joten kattelin vähän kaavioita lisää.

0,5 bl 23 menee latauksen merkkivalolle.

Kattelin vähän tarkemmin noita kaavioita ja yllätysyllätys... Eipä tämän sotilasmallin johdotus ole samanlainen. Esimerkiksi nuo 6 ro merkityt johdot tarkoittavat 6 mm2 punaista johtoa ja minulla ne ovat valkoisia ja niissä on vaan numero- ja kirjainmerkintöjä. Lisäksi toimintaselostuksessa tuossa service manualissa kerottiin, että startille tulee akuilta kaapeli ja siitä lähtee kaksi punaista 6 mm2 johtoa, toinen laturin B+ -navalle ja toinen sulakeboksille. Ja siis tässä minun autossahan ei nyt sitten noin olekaan. Lisää siis harrastukseen haasteita ja päänraapimista, kun ei sähköt menekään noiden kaavioiden mukaisesti. Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin sulaketaulun takana mukavat niput noita ohkaisempia valkoisia johtoja...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kawatus Näytä viesti
Tuo musta laatikko vois olla hehkujen rele.
Näin se taitaakin olla. Tai tässähän ei ole varsinaisesti hehkuja, vaan ainoastaan "liekkihehku" imusarjassa, mutta onhan siinäkin yksi hehkutulppa je sen systeemin rele tuo.




Tänään ajelin tällä työmatkat, että tuli korjaukset paremmin testattua. Illalla mitattuna näytti akut hyvältä, olikohan n. 25,4 V jännite ja akut erikseen mitattuna 12,76 ja 12,81, joten ei se toisen akun ihan kuiviin meno sitä tainnut särkeä.

Enpä muistanutkaan, miten paljon pehmeämpi on ajella tuon tämä vehje tuo koppero kyydissä, kun jousitus toimii töyssyissä eikä joka pompussa turvavyö uhkaa katkaista solisluuta!

Tosin on meno vähän huojuvampaakin sitten. Ehkä iskunvaimennuksen päivitystä voisi joskus miettiä...

Tänään ei jaksanut mitään raskaita hommia uurastaa, joten tutkin vähän kopperon sähköjä. Niissä on sellainen ominaisuus, että piipitys alkaa kuulua, kun jännite kopperon akuilla menee alle 23,5 V ja sitten akut kytkeytyy pois käytöstä, jos jännite menee alle 23,0 V. Tuo on siitä epämukava, että lämmitin kun käynnistyy, niin se ottaa sytytysajan virtaa aika paljon ja silloin piippailu kuuluu ja siihenhän herää... Vaikka ei kestäkään kauaa se piipitys silloin. Sitä summeria en deaktivointia varten löytänyt, mutta sähkökeskusta tutkiessani löysin melkein vahingossa pienen lasiputkisulakkeen, minkä pidikkeen kannen avaamalla sai systeemin pois toiminnasta. Tavoite ei ihan täyttynyt, kun sen virran katkaisun oisin halunnut pitää, mutta en piipitystä, mutta parempi silti noinkin.

Sitten kun tämä suuri piipitysongelma oli ratkaistu, niin siirryin mittailu- ja pohdintatehtäviin... Auto on tuon kopperon kanssa ärsyttävän vinossa ja siitä se huojuvampi meno osin varmasti johtuu. Otin oikein mitan ja sen perusteella lavan oikea takakulma on n. 10 cm alempana kuin vasen. Oikean puolen jousitus on enemmän painuneena ja myös lava on sinnepäin kääntyneenä runkoon nähden. Piti oikein syitäkin pohtia. Autossa on vasemmalla puolella akut ja paineilmasäiliöitä pari, eikä oikein muuta. Akkujen painoa vastaavasti kopperon akut on oikealla, joten niitä ei tartte laskea. Autossa taas on oikealla tankki, vinssi ja vararengas, joten helposti 400 kg enemmän painoa sillä puolella. Ja kun vielä varmaan 200 kg kopperosta vasemmalta purkanut tavaroita (erotusmuuntaja, häiriönpoistin, yksi räkki, pöytä), niin kai se sitten noin on.

Tästäpä taas pääsikin niihin ilmapalkeisiin... Jos löytyisi sellaiset, mitkä tuohon jousen viereen rungon alle nätisti mahtuisi, niin voisi olla tuohonkin ongelmaan hyvät. Toimisiko niin, että vaikka manuaalisäädöllä laittaisi sen verran painetta oikealle, että auto on suorassa, vaikka toisessa ei olisi yhtään painetta? omalla logiikalla toimii, mutta kun ei noista kokemusta ole.



Tuossa kuvassa näkyy, miten oikealla jousipakka on jo tuota kuormalatia vasten ja vasemmalla vielä reilusti sen päistä irti. Näkyypä tuo rungon ja akselin välinen erokin. Piha nyt tuossa viettää aavistuksen oikealle, joka tietty lisää kallistumista, mutta näkyypähän kuvassa paremmin.

Riittipäs taas paljon juttua pikkuhommista!
Vastaa lainaten
  #475  
Vanha 09.05.2014, 17:50
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Molemmille palkeille oma tasosäätöventtiili/kuorman tunnistus niin vakaa itsensä automatic
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
8.136, fae, maastokuorma-auto, man


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Spider man 4 SL Chit-Chat 1 08.08.2007 13:39
Brave man SamppaFIN Jokes 0 14.11.2002 17:48
Spider-Man mikk0 Movies 0 02.09.2002 22:37
Business man SamppaFIN Jokes 0 22.08.2002 14:14
Man with a problem SamppaFIN Jokes 0 19.08.2002 17:13


Sivu luotu: 01:39 (GMT +2).