![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Kun aikoinaan tuli hankittua keltakantinen ja myöhemmin oli toisen akuntarve ja ei ollu siihen tuskaan kuin punakantinen siihen tuskaan, niin otin sitten semmoisen. Ja sillä on sitten menty...
|
#27
|
||||
|
||||
![]()
kertokaas mikä vikana? kun tuossa hj kävi ja mittasin akun navoista niin toinen akku nousi samantien 13,8volttiin ja toinen nousi 10sekunnin ajan sinne 13,8 volttiin. onko se toinen akku rikki?
sammuksissa toisen akun jännite on 13,3 ja tämän hitaamman 12,6 ja kyseessä keltaiset 75ah |
#28
|
||||
|
||||
![]()
hitaampi on tyhjempi, onks siltä rosvottu perinteisesti jotain 12 Volttia varten, nyt tai historiassa ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Juurikin niin, kuten PEE sanoi, että tuo pienemmällä jännitteellä oleva akku tyhjempi/huonompi.
Onko tuo tyhjempi/huonompi akku ns. alajännitepuolen akku, siis meneekö sen miinus navasta johto runkoon/koriin? Ja vanhana totuutena: alajänniteakun + navasta, eikä yläjännitepuolen - navasta eikä niiden välisestä johdosta saa lähteä yhtään ylimääräistä johtoa. -> lataa tuo tyhjentynyt/huono akku älylaturilla, niin tilanteen pitäisi korjaantua, jos nuo akut ovat kunnossa. Ja tuo tilanne jatkuessaan voi särkeä molemmat akut; tyhjemmän akun liiallisen purkamisen kautta ja täydemmän kiehuttamalla sen kuiviin. Paras "henkivakuutus" noille 24v kytketyille akuille olisi ladata ne älylaturilla, esim. ctek täyteen muutaman kerran vuodessa, siis siten että ensin toinen akku täyteen, ja heti perään toinen; välissä ei kannattais ajaa ollenkaan. jos kaikki on kunnossa/akut "täynnä" niin esim. 3,6 Amppeerin ctek:llä lataaminen kestää muutaman tunnin. ja jos 100Ah akku on puolityhjä, niin yksi akku vaatii noin vuorokauden. p.s jos esim. vm. 83 hj-60:n akut on tyhjät, niin niiden lataaminen täyteen ajamalla sekalaista ajoa, vaatii vähintään 10 tuntia.... ja jos paljon tyhjäkäyntiä, ajovalot ja lämppärit yms. päällä, niin vuorokausi ei riitä, eikä välttämättä kuukausikaan.... |
#30
|
|||
|
|||
![]()
24V systeemissä akkujen paikkoja kannattaa vaihdella esim 6kk välein.
Harva vaihtaa mutta se kannattaa. Usein se "maapuolella" oleva akku kuolee ennen aikojaan jos akkujen paikkoja ei ikinä vaihdella, eikä akkuja ladata erikseen laturilla täyteen. |
#31
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#32
|
||||
|
||||
![]()
Päävirtakytkin kuskinpuolelle. Akun ja rungon väliin.
|
#33
|
|||
|
|||
![]()
Minä vierastan noita päävirtakytkimiä, niillä (yleensä) yritetään päästä helpolla sähkövikojen korjaamisesta?
Jos päävirtakytkin aukaistaan/aukeaa moottorin käydessä, niin laturi voi palaa. Ja jos meinaat laittaa päävirtakytkimen, niin älä kajoa niihin muovikytkimiin. 30 amppeerin katkaisin irrotettavalla kahvalla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/48203...akatkaisin-30A Minulla veneessä lähes tuommoinen hupiakkujen irtikytkentään moottorin sähköistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/48204...itus-500A5-sek ja tässä olisi potentiaalinen vaihtoehto, jos hakee "halpaa": http://www.motonet.fi/fi/tuote/48204...in-24V250A-iso Mutta edelleenkin kysymykseen: miksi pitää olla päävirtakytkin? siis päävirtakytkin on todellakin riski/epävarmuustekijä toimintavarmuuden kannalta. (muutamasta koneesta olen joutunut nostamaan molemmat päävirtakytkimen kaapelit saman pultin alle) Jos päävirtakytkintä vaaditaan jonkin pykälän mukaan, niin ainakaan hj-60 ei sammu ilman sähköä! siis noilla "normaaleilla" päävirtakytkimillä. Mutta jos päävirtakytkin halutaan laittaa auton säilytystä varten, siis oman mielen rauhan takia, niin silloin minä sijoittasin päävirtakytkimen esim. konehuoneeseen semmoiseen paikkaan että siellä ei lennä paska/vesi, ja hukkalämpö kuivattaa maltillisesti päävirtakytkintä, ja ennen kaikkea: kukaan ei pääse tyhmyyttään sitä avaamaan! Ja jos halutaan varmistaa, että joku vinssi/hanskakotelon valo ei tyhjää akkuja, niin "päävirtakytkimellä" irroitetaan vain k.o kulutus pois. siis Laturin latausvirta ja startin päävirta aina kytketty akkuun, mutta kaikki muu irroitetaan 24v akun + navasta. |
#34
|
||||
|
||||
![]()
okei. sitten on oikeassa paikassa mulla päävirtakytkin.
mulla toi hojo seisoo sellasia 1-2kk pätkiä niin sen takia. ja okei menee siinä 3 viikossa akut tyhjäks ilman irti kytkentää ![]() meneeköhän takuuseen tuo kun toisen akun lepo jännite on huomattavasti toista pienempi? akut ollu 10kk käytössä. |
#35
|
|||
|
|||
![]()
No lataa ne nyt ensiksi irrallaan täyteen ja vaihda sitten niiden paikkoja.
|
#36
|
||||
|
||||
![]()
Vaihdoin akut ja latasin täyteen.
Käydessä toisen jännite 13,5 ja toisen 14,2 ? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu ostettu | _Jape_ | O/M/V Muut | 1 | 03.05.2013 05:41 |
optima akku jeep cherokee xj vm 93 | zeinica | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2013 22:30 |
Ostetaan optima yellow tai red akku | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.09.2012 20:49 |
M:akku optima | pasi1 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.05.2007 19:57 |
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 27.12.2005 21:20 |